«خبر خوب» باید مانند قرآن به بشر حیات ببخشد/ ویژگی‌های خبرنگار خوب
کد خبر: 3682246
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱

«خبر خوب» باید مانند قرآن به بشر حیات ببخشد/ ویژگی‌های خبرنگار خوب

پیشکسوت قرآنی کشور قرآن کریم را نمونه‌ای از خبر خوب دانست و گفت: قرآن کریم خبری است که نویدبخش زندگی حیات طیبه برای بشریت است و عمل به آن هم موجب سعادت در دنیا و آخرت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) فارس نوشت: لاله افتخاری نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قرآن کریم توسط پیامبری بر ما نازل شده که خداوند متعال ایشان را به رسول و نبی به معنای خبرآور، نام نهاده است، همچنین خودِ قرآن کریم یعنی یک خبر خوب؛ خبری که نویدبخش زندگی حیات طیبه است برای بشریت، و عمل به آن هم موجب سعادت در دنیا و آخرت می‌شود.

وی درباره ویژگی‌های خبرنگار گفت: قرآن کریم می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُو؛ اى کسانى که ایمان آورده‏‌اید اگر فاسقى برایتان خبرى آورد نیک وارسى کنید». بنابراین براساس آموزه‌های قرآن کریم، خبری که از سوی یک فرد راستگو و با ایمان و غیر فاسق آورده می‌شود، یک خبر خوب است و می‌توان به چنین خبری اعتنا کرد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خبرنگار باید آگاه باشد گفت: این همان صفت خبیر است که در قرآن بارها برای خداوند به آن اشاره شده، همچنین خبر باید هدف خاصی را دنبال کند تا برای کسی که کار خلافی مرتکب می‌شود، بازدارندگی داشته باشد یا موجب هدایت و سعادت انسان‌ها شود. اینجاست که خبرنگاری یک کار مقدس تلقی می‌شود و خبر خوب می‌تواند جهانی را بیدار کند.

وی با اشاره به اینکه خبر خوب چند ضلع دارد،‌ ابراز داشت: خبر خوب آن است که منبعش موثق باشد و خود قرآن بهترین‌ خبرها است که از جانب خدای حکیم آمده است هم آگاهانه و خبیر باشد و هم اینکه خبرآورش فاسق نباشد و خبر، ارزش خبری داشته باشد. از این رو به هر خبری که صِرفاً مطابق با واقع باشد را نمی‌توان خبر خوبی برشمرد.

افتخاری با تأکید بر اینکه حضرت جبرئیل و حضرت رسول(ص) به عنوان پیام‌آوران الهی، بهترین پیام‌ها و خبرها را برای مردم آورده‌اند، تصریح کرد: یک خبرنگار خوب علاوه بر خبرنگار بودن باید هنرمند هم باشد و با هنر مخاطب‌شناسی، هنر زمان‌شناسی، مکان‌شناسی و هنر موضوع‌شناسی آشنا باشد.

وی ادامه داد: ممکن است بر اثر یک خبر، یک قومی دچار گرفتاری و پشیمانی شوند، همچنین یک خبر می‌تواند جامعه‌ای را به انحراف بکشاند یا جامعه‌ای را متزلزل و دچار بحران کند و از طرف دیگر یک خبر خوب می‌تواند نجات‌بخش باشد خبری که به‌هنگام، متناسب و مناسب با درک و ظرفیت مخاطب باشد می‌تواند جامعه‌ای را احیا کند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: انبیاء در اوج مسئله خبرآوری بودند و حضرت زینب(س) پیام‌آور بزرگ دیگری بود که هنوز دنیا تحت تأثیر پیام‌های جاویدان او است. خواب رفتگی و انحرافات جاهلیتی که امروز بر جهان حاکم است، ظلمی که بر مظلومان می‌رود و سکوتی که بر رسانه‌های جهان حاکم است سبب شده پس از گذشت چهارده قرن از واقعه عاشورا نه تنها این واقعه کهنه نشود بلکه تازه‌تر از قبل هم می‌شود و این تأثیر یک خبر خوب است.

وی درخصوص اینکه رسانه‌ها تا چه اندازه در تولید خبر خوب، موفق هستند، گفت: بعضی از رسانه‌ها تخصص‌شان در ایجاد اضطراب و نگاه منفی به تمام امور و حتی سیاه‌نمایی است به نحوی که دشمن احساس می‌کند دیگر با وجود این رسانه‌ نیاز به صَرف زحمت و هزینه ندارد، آن طرف قضیه، رسانه‌های متعهد ما قرار دارند و واقعاً خبرنگارانی داریم که جان خویش را در کف دست‌شان می‌گیرند چه در بحث خط مقدم جبهه مقاومت، چه در فتنه 88، چه در دفاع از حریم اهل بیت(ع).

افتخاری تصریح کرد: میان رسانه‌های ما قوسی وجود دارد که دو سر آن فاصله زیادی با هم دارد، بعضی در میانه راه هستند بعضی در اوج اقدام مثبت و انعکاس سریع واقعیت و به موقع و بعضی هم در اوج منفی‌نگری و اقدامات منفی در راستای اهداف دشمنان هستند.

وی اظهار داشت: ممکن است خبرنگار در برخورد با بعضی از موانع، از تخصص لازم برخوردار نباشند یا به خبر دسترسی نداشته باشد. بعضی از رسانه‌ها خبرنگاران هم فقط مجیزگو و مداح افراد و جریان‌های خاص هستند، این گروه برای مردم کار نمی‌کنند و تحت سلطه بیگانگان هستند و به خاطر وابستگی مالی و امرار معاش خود مجبور هستند با وجود اینکه از حقیقت اصلی مطالب و مسائل آگاه هستند اما به گونه‌ دیگری رفتار کنند که به عنوان موانع خبر از آن یاد می‌شود.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انعکاس اخبار در جهان بیشتر در دست لابی‌های صهیونیسم است و آنها هم هیچ وقت واقعیت مسائل را بازگو نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: متأسفانه گاهی اوقات ما به‌هنگام حرکت نمی‌کنیم دشمن ما برنامه، بودجه و اهداف ساماندهی شده دارد، ما نیز همان بودجه را در اختیار داریم اما انسجام و هدف‌گذاری خاصی در اخبار ما نیست و اکنون که چهار دهه از انقلاب اسلامی می‌گذرد باید انسجام خبری برای مخاطبان مختلف، اخباری متناسب با واقعیت و پیام رسانی اصالت‌محور داشته باشیم باید به مقوله خبر، اهمیت خبررسانی و رصد اخبار توجه بیشتری داشته باشیم.

captcha