خلاقیت‌های هنری به واسطه احکام فقهی محدود نشود
کد خبر: 3682250
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱
مدیر مدرسه اسلامی هنر در پاسخ به ایکنا:

خلاقیت‌های هنری به واسطه احکام فقهی محدود نشود

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر مدرسه اسلامی هنر تاکید کرد: نباید خلاقیت‌های هنری به واسطه احکام فقهی محدود شود ضمن اینکه نباید چارچوب فعالیت‌های هنری نیز از محدوده شریعت بیرون برود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین نواب، رئیس مدرسه اسلامی هنر ۲۵ دی‌ماه در نشستی خبری به مناسبت برگزاری دومین همایش ملی فقه هنر در پاسخ به سؤال ایکنا مبنی بر اینکه حوزه علمیه باید مدلی از هنر منطبق بر شریعت را ارائه کند که نافی خلاقیت‌های هنری نباشد گفت: بنده معتقدم نباید از حوزه علمیه توقع ارائه مدل و سمبلی را داشته باشیم.

وی افزود: حوزه باید اصول و ضوابط هنر منطبق بر فقه را به صورت شفاف و روشن ارائه کند؛ یعنی از یکسو نباید خلاقیت‌های هنری به وسیله احکام فقه و شریعت تحدید شود و از سوی دیگر نیز هنر نباید از چارچوب شریعت بیرون برود.

نواب با بیان اینکه در مدرسه اسلامی هنر کار‌هایی مانند تولید فیلمنامه و ... در دستور کار است، عنوان کرد: مشکل در مسئله فقه و هنر کمبود افرادی است که از یکسو به زبان هنر و از سوی دیگر با زبان دین آشنا باشند و همین مسئله سبب شده است تا تعامل و گفت‌وگو میان این دو مقوله به‌درستی صورت نگیرد.

نواب با تاکید بر اینکه معتقدم ۷۰ درصد مسائل موجود میان فقه و هنر، سوءتفاهم و سوءبرداشت است، اظهار کرد: وقتی دو گروه که زبان مشترک ندارند با هم بنشینند تعاملی شکل نمی‌گیرد، بنابراین باید طلابی که با زبان هنر آشنا باشند تربیت کنیم تا زبان مشترک ایجاد شود در این صورت حل مشکلات، به‌آسانی انجام خواهد شد.

رئیس مدرسه اسلامی هنر بیان کرد: ما ۱۵ سال است با هنرمندان کار می‌کنیم و معتقدم سوءتفاهم نگذاشته است که پیوند میان هنر و فقه زیاد شود؛ هنر نقش جدی در تعلیم و تربیت دارد، بنابراین باید فقه هنر را به‌خوبی مدون کنیم تا از این ابزار به‌خوبی بهره ببریم.

نواب گفت: چه بسیار مواردی که در هنر حرام نبوده است اما چون این زبان مشترک شکل نگرفته حرام تلقی شده و به اختلافات دامن زده است و عمدتا این مسئله نیز از دوره پیدایش هنر مدرن یعنی بعد از دوره قاجار به وجود آمده است.

وی افزود: همان‌طور که مرز هنر حرام معلوم است در برخی مواقع، هنر مستحب و حتی واجب هم می‌شود، اما ذکر مصادیق نیازمند تنقیح مبانی و فلسفه فقه هنر و تبیین درست موضوعات و مسئله‌شناسی و مسئله‌یابی است که در تعامل درست میان فقها و هنرمندان ایجاد خواهد شد.

captcha