جشنواره هنرهای نمایشی قرآن و عترت فارس به كار خود پایان داد + معرفی برگزیدگان
کد خبر: 3682258
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲

جشنواره هنرهای نمایشی قرآن و عترت فارس به كار خود پایان داد + معرفی برگزیدگان

گروه فرهنگی: مراسم اختتامیه و معرفی و تجلیل از نفرات برگزیده نخستین جشنواره هنرهای نمایشی قرآن و عترت در شهرستان جهرم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره هنرهای نمایشی قرآن و عترت فارس از سری برنامه‌های هفته قرآن و عترت این استان عصر دیروز، 24 دی‌ماه در شهرستان جهرم برگزار شد.
محسن نعمت‌الهی، رئیس اداره ارشاد جهرم و دبیر این جشنواره در حاشیه این برنامه به خبرنگار ایكنا گفت: از مجموع آثاری كه به صورت متن و فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال شد، بعد از بازبینی سه كار به عنوان كارهای برگزیده بدون قید رتبه دعوت شدند تا در مراسم پایانی به اجرای برنامه بپردازند.
وی افزود: از صبح امروز این گروه‌ها به اجرای برنامه خود در نقاط مختلف شهرستان جهرم پرداختند كه با اقبال عمومی خوبی هم مواجه شدند.
نعمت‌الهی اظهار كرد: یكی از آثار مربوط به گروه پیام فسا به سرپرستی احمد وامق و كارگردانی غلامرضا بردبار با عنوان «نافرمان» بود و اثر دیگر نیز مربوط به گروه تئاتر صحنه‌ای جهرم به سرپرستی و كارگردانی قدرت‌الله امینی‌پور و بازی محمدرضا میرزایی و اثر سوم هم مربوط به گروه تئاتر سرو شیراز به طراحی و كارگردانی و سرپرستی محمد هادی هاشم‌زاده با عنوان «قرآن ناطق» است كه در این جشنواره به عنوان برگزیده معرفی شدند.
وی با بیان اینكه مجموعاً 34 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود، گفت: برخی از آثار ارسال شده در قالب متن بود و پرداخته نشده بود و برخی‌ها هم فیلم ارسال كرده بودند كه خیلی با موضوع قرآن و عترت مرتبط نبودند و برخی از كارها مؤلفه‌های تئاتر خیابانی در آن نبود و تنها كار صحنه‌ای بود كه در خیابان اجرا شده بود و نهایتاً با تصمیم هیئت داوران با یكسری شرایط خاص كه به بحث اعتبارات و نوع كارهای ارائه شده باز می‌گردد تصمیم شد بدون قید رتبه‌ها، از سه اثر برگزیده دعوت كنیم كه در سطح شهرستان اجرا داشته باشند.
در این مراسم علاوه بر سخنرانی مهدی احمدی، رئیس گروه قرآن و عترت ارشاد فارس و دبیر اجرایی هفته قرآن و عترت این استان، یكی از گروه‌های برگزیده به اجرای نمایش پرداخت و بعد از آن بیانیه هیئت داوران قرائت شد.
در بیانیه هیئت داوران آمده است: «بی تردید تولید و اجرای هر اثر هنری به ویژه نمایش، بر اساس آیات قرآن و همچنین روایات و احادیث و زندگی ائمه اطهار(ع) می‌تواند نقش ارزشمندی در تربیت اقشار جامعه داشته باشد بنابراین هیئت داوران با تأكید بر تولید نمایش‌های پرمحتوا و اخلاقی این‌گونه حركت‌های نمایش بسیار ارزنده و ادامه آن را از ضروریات جامعه امروز می‌داند.
نظر به اهمیت این جشنواره ارزشی هیئت داوران توجه به چند نكته را حائز اهمیت می‌داند:
1- بدیهی است هر حركت نمایشی در ابتدا نیاز به متن نمایشی مناسب و قوی دارد بنابراین پیشنهاد می‌شود در صورت ادامه این جشنواره در سال‌های آتی در ابتدا با دعوت از نویسندگان تولید متون نمایشی مناسب در دستور كار قرار گیرد.
2- تولید و اجرای نمایش‌های قرآنی نباید محدود به زمان خاصی از جمله جشنواره‌ها شود بنابراین توجه مسئولان به حمایت مستمر از گروه‌های نمایشی در تولید و اجرای این‌گونه برنامه‌ها جلب می‌كند.
3- بی‌شك اقتباس از داستان‌های قرآنی و تبدیل آن به نمایشنامه نیاز به آموزشی خاص دارد كه در این روند توجه به تطبیق ادبیات نمایشی در این فرایند بسیار مهم است.
4- متأسفانه هیئت داوران به دلیل مشكلات مالی آنگونه كه مورد نظر بود نتوانست در تمام شاخه‌های نمایشی از هنرمندان شركت‌كننده در این جشنواره تجلیل كند. ما در شاخه‌های دیگر شركت‌كننده داشتیم، در بخش نمایشنامه‌نویسی و نمایش‌های صحنه‌ای اما به دلیل محدودیت كه در برگزاری جشنواره داشتیم اختصاصاً این جشنواره در بخش تئاتر خیابانی برگزار شد بنابراین آرای خود رامحدود به انتخاب یك بخش آن هم تئاتر خیابانی كردیم كه بیشترین شركت‌كننده در همین بخش بود.
با امید به اینكه در سال‌های پیش رو با رفع مشكلات مالی این‌گونه جشنواره‌ها بتوانند در دیگر اثرهای نمایشی از نمایشنامه‌نویسی و اجرای صحنه‌ای نیز برگزیده داشته باشد.
در پایان بیانیه هیئت داوران ضمن آرزوی توفیق و پیروزی برای تمامی هنرمندان شركت‌كننده در این دوره از جشنواره از بین 10 فیلم تئاتر خیابانی كه به ستاد برگزاری رسیده بود سه تئاتر خیابانی را بدون قید عنوان رتبه، به عنوان برگزیده در این بخش انتخاب و جوایز نقدی و لوح تقدیر خود را به آن‌ها اهدا می‌كند.

captcha