ایجاد مدیریت جامع شهری در حوزه فرهنگی از ضرورت‌های شیراز است
کد خبر: 3682317
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱
تنوری:

ایجاد مدیریت جامع شهری در حوزه فرهنگی از ضرورت‌های شیراز است

گروه اجتماعی: عضو ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با یادآوری صبغع تاریخی و مذهبی این كلان‌شهر، ایجاد مدیریت جامع شهری در حوزه فرهنگی را از ضرورت‌های شهر شیراز معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، احمد تنوری، عضو ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز امروز، 25 دی‌ماه در جریان بازدید از این سازمان خواستار نگاه تخصصی به موضوعات فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شد.
وی افزود: جایگاه شیراز به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران و از طرف دیگر سومین حرم اهل بیت(ع) جایگاهی ممتاز است که این موضوع ضرورت نگاه جدی و تخصصی به فرهنگ را در این شهر نمایان می‌سازد.
تنوری با انتقاد از چارت کنونی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری‌ها که موضوعات گسترده فرهنگی، اجتماعی و ورزشی را در یک سازمان جمع کرده است، گفت: فرهنگ، موضوعات اجتماعی و ورزش حتی در رشته‌های آکادمیک و دانشگاهی نیز دارای زیرشاخه‌های فراوانی هستند و اگر بخواهیم با نگاه تخصصی برنامه‌های اثربخشی در شهرها انجام شود ناچاریم که هرکدام از این موضوعات، سازمانی مستقل داشته باشند تا قابلیت برنامه ریزی و نظارت در آنها گسترش یابد.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز ابراز امیدواری كرد كه اعضای شورای شهر و وزارت کشور جهت تفکیک این بخش‌ها همراهی لازم را داشته باشند.
وی، ایجاد مدیریت جامع شهری در حوزه فرهنگی را از ضرورت‌های شهر شیراز معرفی کرد و گفت: در شیراز بناهای تاریخی مهمی هستند که ثبت ملی شده‌اند و هم اکنون در اختیار شهرداری قرار دارند اما بهره‌برداری از آنان به سازمان‌های دیگری واگذار شده که مرتبط با بخش فرهنگی نیستند.
تنوری، باغ دلگشا، باغ جهان‌نما و آرامگاه خواجوی کرمانی را نمونه این اماکن معرفی کرد و افزود: علاوه بر آن‌ها باید بوستان‌هایی که در آن‌ها فرهنگسرا وجود دارد نیز به معاونت فرهنگی واگذار شود تا بهره‌وری از این اماکن شهری افزایش یابد.
وی ادامه داد: امروز کارهای اجرایی مورد نیاز بوستان‌ها به صورت پیمانکاری انجام می‌شود و این موضوع باعث می‌شود واگذاری برخی از بوستان‌ها به معاونت فرهنگی شهرداری خللی در وضعیت رسیدگی به آنان ایجاد نکند.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز در عین حال یادآور شد: هنگامی می‌توان انتظار داشت مسیر توسعه فرهنگی شهر با سرعت طی شود که ابزارهای لازم و امکانات مورد نیاز نیز در خدمت معاونت فرهنگی قرار گیرد و از این رو باید امکانات و ظرفیت‌های فرهنگی شهر در یک مدیریت واحد قرار گیرد تا شاهد استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود باشیم.
تنوری با اشاره به ظرفیت‌های منحصر به فرد شیراز در حوزه گردشگری گفت: تشکیل سازمانی مستقل برای این حوزه نیز ضروری است تا با یک مدیریت واحد ظرفیت‌های این حوزه فعال شود چرا که در آن صورت علاوه بر معرفی جایگاه واقعی شیراز و تقویت هویت فرهنگی، شاهد جذب گردشگر و رونق اقتصادی نیز خواهیم بود.
رئیس کمیسیون حقوق شهروندی شورای اسلامی شهر شیراز تفکیک حوزه ورزشی از سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری را سبب ایجاد فرصت برنامه‌ریزی و مدیریت هدفمند در موضوع ورزش دانست و گفت: در گذشته تیم‌هایی از شهر شیراز همچون برق و فجر شهید سپاسی در سطح ملی و بین‌المللی صاحب جایگاه ویژه‌ای بودند که این موضوع زمینه‌ساز تعلق خاطر شهروندان به شهر شیراز می‌شد و در تقویت هویت جمعی شهروندان نقش‌آفرین بود اما هم اکنون جای خالی نگاه تخصصی به حوزه ورزش در شیراز محسوس است .
تنوری، فعال شدن شهرداری در حوزه ورزش حرفه‌ای را از نیازهای کلانشهر شیراز عنوان کرد و افزود: این مشارکت می‌تواند افزایش اعتماد به نفس در بین شهروندان را ایجاد کند و تقویت‌کننده هویت شهری باشد.
عباس آتش زمزم، سرپرست معاونت فرهنگی و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز گفت: رویکرد به شهرداری به عنوان یک مجموعه منحصراً خدماتی تغییر کرده است و امروز شهرداری نهادی اجتماعی محسوب می‌شود که رسالت‌های خطیری در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی برعهده گرفته است.

captcha