مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزاری آزمون «شمیم دانش» برای جاماندگان
کد خبر: 3682327
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزاری آزمون «شمیم دانش» برای جاماندگان

گروه فعالیت‌های قرآنی: اعلام خبر برگزاری آزمون «شمیم دانش» برای جاماندگان از این آزمون، یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی رسانه‌های کشور طی امروز، 25 دی‌ماه است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزاری آزمون «شمیم دانش» برای جاماندگان

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اعلام خبر برگزاری آزمون «شمیم دانش» برای جاماندگان از این آزمون که ویژه کارکنان وزارت آموزش و پرورش و معلمان برگزار می‌شود، یکی از اخبار مهم قرآنی است که طی امروز دو‌‌شنبه، 25 دی‌ماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز دوشنبه، 25 دی‌ماه و تا ساعت 14 تعداد سه خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها یکی از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد.
«رتبه هشتم مسابقات قرآن سودان به نماینده ایران رسید» عنوان تنها خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم است که تا این ساعت بر روی خروجی آن منعکس شده است.
همچنین، «راهکارهایی برای دوری از زخم زبان و سوءظن» و «اگر اسلام را نمی‌شناسید درباره مسلمات دینی حرف نزنید!»‌ نیز عناوین دو خبر دیگر این صفحه را تشکیل می‌دهند که در حوزه‌های معارفی دیگر منتشر شده‌اند.
همانطور که اشاره شد صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز و تا این لحظه اقدام به انتشار یک خبر قرآنی با عنوان «رتبه هشتم مسابقات قرآن سودان به نماینده ایران رسید» کرده که در بخش‌هایی از این خبر آمده است: «نهمین دوره مسابقات بین‌المللی جایزه بزرگ کشور سودان در رشته حفظ کل قرآن کریم با حدود بیش از 70 حافظ از کشورهای اسلامی 17 دی‌ماه در شهر خارطوم آغاز شد و در 23 دی‌ماه به کار خود پایان داد.
در این مسابقات، احمد عبدالوهاب عشیری از مراکش، رتبه نخست، محمد احمد از سودان نفر دوم، و سالم عبدالله سالم از لیبی نفر سوم را کسب کرد. همچنین، عائشه عبدالمنطب از نیجریه، هیثم صغر احمد از کنیا، رقیه احمد از موریتانی، محمد ریاض خجا از سوریه، محمدرسول تکبیری نماینده جمهوری اسلامی ایران و الاء فیصل عباس از سودان، عبدالله مامون از بنگلادش حائز رتبه‌های چهارم تا دهم این مسابقات شدند.
محمدرسول تکبیری، حائز رتبه ممتاز در سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف در زیباکنار رشت و رتبه اول سی‌ و یکمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور در مشهد است».
فارس
چهار خبر امروز خبرگزاری فارس در صفحه فعالیت‌های قرآنی این خبرگزاری همانند روزهای گذشته و طبق روال معمول این خبرگزاری با خبر تلاوت ترتیل صفحه 277 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم آغاز شده است.
در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «تأکید خداوند بر نگاه صادقانه در ارائه اخبار/ خبر خوب به مخاطب حس مثبت می‌دهد»، «اهمیت و جایگاه «قرض‌الحسنه» در اسلام/ راهی برای رسیدن به خشوع و صفای دل» و ««خبر خوب» باید مانند قرآن به بشر حیات ببخشد/ ویژگی‌های خبرنگار خوب» بر روی خروجی این صفحه از خبرگزاری فارس منتشر شده که تقریبا تمامی این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
همچنین، صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «تأکید خداوند بر نگاه صادقانه در ارائه اخبار/ خبر خوب به مخاطب حس مثبت می‌دهد»، در گفت‌وگو با محمدجواد پناهی، قاری و داور بین‌المللی کشورمان کرده که در بخش‌هایی از این خبر که به عنوان تیتر اصلی این صفحه نیز انتخاب شده، آمده است: «پناهی با اشاره به اینکه خبر خوب خبری است که شادی‌آفرین باشد، اظهار داشت: وقتی صحبت از خبر خوب می‌شود همه به یاد اخباری شادی‌بخش و خوشحال‌کننده در هر زمینه‌ای، چه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و چه فرهنگی و دینی می‌افتند، بنابراین خبر خوب خبری است که افراد حس مثبت و انرژی از آن بگیرند.
وی با بیان اینکه شخص بیان کننده خبر از اهمیت بسیاری برخوردار است، افزود: قرآن سفارش می‌کند که به هر خبری گوش نداده و آن را ملاک قرار ندهید به طوری که خداوند در آیه 18 سوره مبارکه «زمر» می‌فرماید: «الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»؛ به سخن گوش فرا مى‏‌دهند و بهترین آن را پیروى مى‌کنند. بنابراین افراد خردمند هر خبری را مورد پذیرش قرار نمی‌دهند.
پناهی با اشاره به اینکه صحت آنچه نقل می‌شود در منابع دینی ما از اهمیت بالایی برخودار است، گفت: خداوند نگاه صادقانه و رعایت اصول حرفه‌ای در ارائه اخبار و مطالب را مورد تأکید قرار داده و در قرآن کریم اشاره به واقعه‌ای شده است که در زمان حضرت رسول(ص) رخ داد. «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ؛ اى کسانى که ایمان آورده‏‌اید اگر فاسقى برایتان خبرى آورد نیک وارسى کنید مبادا به نادانى گروهى را آسیب برسانید و بعد از آنچه کرده‌اید پشیمان شوید». بر همین اساس رسانه‌ها باید با در نظر گرفتن جایگاه مهم صدق و کذب در اخبار به خوبی به این قضیه توجه داشته باشند و از صحت و سقم منابع خبری خود اطمینان حاصل کنند.
این قاری بین‌المللی کشورمان در ادامه حدیث را نوعی خبر عنوان کرد و افزود: در علوم حوزوی و دینی، حدیث را به نام خبر می‌شناسند، گاهی روایتی ضعیف است اما روایات دیگر این ضعف را جبران می‌کنند. در نوع حدیث انواع مختلفی داریم که هر حدیثی قابل نقل نیست بلکه به سلسله حدیث و راویان آن بستگی دارد پس روایت کردن حدیث هم خبر محسوب می‌شود که به ما رسیده است».‌
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این لحظه دو خبر را با عناوین «فیض سحری * مرتضی نجفی قدسی» و «آزمون طرح شمیم دانش برای جاماندگان برگزار می‌شود» بر روی خروجی خود منعکس کرده که یکی از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم منتشر شده است.
در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری ایرنا که عنوان «آزمون طرح شمیم دانش برای جاماندگان برگزار می‌شود» دارد، آمده است: «بیش از 910 هزار معلم در رشته های مختلف در آموزش و پرورش تدریس می کنند و 80 هزار نفر نیز به عنوان نیروی اداری در این وزارتخانه فعالیت دارند که 60 درصد از کارکنان و دبیران آموزش و پرورش در دوره شمیم دانش حضور پیدا کرده‌اند.
نهال این آزمون در 15 مهر ماه کاشته شد و شرکت کنندگان توانستند تا هشتم دی ماه که زمان برگزاری آزمون نهایی بود، با مفاهیم و معارف قرآن کریم آشنا شده و حتی فرهنگ قرآن را در سبک زندگی خود نهادینه کنند.
طرح شمیم دانش به همت وزارت آموزش و پرورش، رادیو قرآن و موسسه آموزشی نیروی انسانی شهید مهدوی هفته گذشته به ایستگاه پایانی رسید و 520 هزار نفر در قالب آموزش ضمن خدمت فرهنگیان و معلمان با رویکرد تعالی معنوی و ضرورت تعمیق فرهنگ قرآنی در آزمون پایانی شمیم دانش شرکت کردند.
اگرچه این آزمون هفته گذشته برگزار شد و معلمان در آن شرکت کردند اما به گفته قائم مقام موسسه آموزش نیروی انسانی شهید مهدوی که مجری برگزاری آزمون شمیم دانش است، در حدود 40 تا 50 هزار نفر از ثبت نام کنندگان در این آزمون بنا به دلایلی موفق به شرکت در این آزمون نشدند و به همین دلیل فرصتی دوباره برای این آزمون مهیا شده است».
ایسنا
خبری با عنوان «پیام تسلیت سازمان اوقاف و امور خیریه در پی جان باختن دریانوردان کشورمان»، تنها خبری است که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منتشر شده است.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه نیز که خبری با عنوان «ابهام‌ها درباره لباس روحانیت پاسخ داده می‌شود» است، مربوط به روز گذشته بوده و از آن زمان تاکنون نیز هنوز به‌روزرسانی نشده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
از شش خبری که طی امروز بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان منعکس شده است، تنها یک خبر با عنوان «مفاهیم قرآن باید به طور عملی در جامعه گسترانده شود» در حوزه تخصصی قرآن منتشر شده و مابقی اخبار نیز در دیگر حوزه‌های معارفی قرار دارند.
همچنین، تنها خبر قرآنی امروز این خبرگزاری نیز که خبری اقتباسی از ستاد خبری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم در رابطه با سخنان گیتی خامنه، مجری کودک و نوجوان در خصوص چگونگی بسط و گسترش مفاهیم قرآن کریم در جامعه به‌ویژه در بین قشر کودک و نوجوان است.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد دو خبر را با عناوین «نتایج آزمون اعطای مدرک به حافظان اعلام شد» و «طرح ملی قرآنی ۱۴۵۲ با محوریت یکی از سوره های مفصلات اجرا می شود» بر روی خروجی خود منتشر کرده است که هر دو خبر علیرغم اینکه در حوزه تخصصی قرآن قرار دارند ولی مربوط به روزهای گذشته هستند و رسانه‌های دیگر خیلی زودتر به این اخبار پرداخته‌اند.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه از خبرگزاری مهر نیز که خبری با عنوان «تقویت گفتمان قرآنی در جامعه هدف اصلی آزمون حفظ و مفاهیم قرآن است» مربوط به روز چهارشنبه، 20 دی‌ماه بوده و از آن زمان تاکنون نیز هنوز به‌روزرسانی نشده است.
ایبنا
«امام حسین(ع)، نماد اسلام با تمام ویژگی‌های انسانی و مدنی آن است» عنوان تنها خبری است که طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه دین و علوم قرآنی خبرگزاری ایبنا که در حوزه تخصصی کتاب فعالیت دارد، منتشر شده است.
همچنین، این خبر نیز در گفت‌و‌گو با سیدمحمدمهدی جعفری، مترجم کتاب «برترین هدف در برترین نهاد: پرتوی از زندگی امام حسین علیه‌السلام» و در رابطه با معرفی این اثر منعکس شده است.
میزان
یادآور می‌شود، صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت دارد، طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده است.

captcha