افتتاحیه سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی برگزار شد
کد خبر: 3682404
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷
با حضور رؤسای قوای مجریه و مقننه؛

افتتاحیه سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی برگزار شد

گروه سیاسی: نخستین روز سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی عصر سه شنبه به پایان رسید و اعضای این اتحادیه به دیدار مقام معظم رهبری خواهند رفت.

 

افتتاحیه سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی برگزار شدبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، مراسم افتتاحیه سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی، صبح امروز، سه‌شنبه 26 دی‌ماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی؛ رئیس‌جمهوری و علی لاریجانی؛ رئیس مجلس شورای اسلامی و هیئت‌های شرکت‌کننده، با پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید در هتل اسپیناس پلاس تهران برگزار شد.

علی لاریجانی؛ رئیس مجلس در این مراسم طی سخنانی ضمن خوشامد به میهمانان حاضر در اجلاس و با بیان اینکه فلسطین دغدغه ماست، گفت: یکی از علل ایجاد این کنفرانس، ایجاد سازوکار برای همگرایی بیشتر در توسعه اقتصادی کشورهای اسلامی است.

وی افزود: کشورهای اسلامی دارای مبانی قوی در حقوق بشر هستند و در این کنفرانس بررسی‌های خوبی درباره حقوق بشر اسلامی شده است.

رئیس مجلس با بیان اینکه کمیته ای دائمی، مسئله فلسطین را بررسی و مباحث مربوط به آن را رصد می‌کند و پیگیر مسائل مردم مظلوم فلسطین است، گفت: امیدواریم با مشارکت و همکاری رؤسای پارلمان‌ها بتوانیم اهداف کشورهای اسلامی را پیش ببریم.

در ادامه مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، در سخنانی، مشکلات اقتصادی و اجتماعی، توسعه نیافتگی و اختلافات بین کشورهای اسلامی را نمونه‌ای از معضلات و چالش‌های امت اسلام بیان کرد و گفت: راه مقابله با این چالش‌ها، نگاه و توسل به قدرت‌های خارجی نیست؛ تجربه تاریخ معاصر به ما آموخته که این قدرت‌ها صرفا به فکر منافع خود با هزینه دیگران هستند.

پس از سخنرانی رئیس‌جمهور کشورمان، محمود اورول قلیچ، دبیرکل اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، ضمن تشکر از اظهارات دکتر روحانی و جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این کنفرانس گفت: اقدامات رژیم صهیونیستی را نیز محکوم می‌کنیم و تأکید داریم که گسترش شهرک‌نشینی و افزایش تعداد بازداشتی‌ها در سرزمین‌های اشغالی اقدامی نادرست است.

در ادامه، جلسه وارد مرحله انتخاب رئیس و نایبان رئیس شد که بر این اساس دو نایب رئیس از کشورهای موریتانی و نیجر انتخاب شدند . همچنین محمد قریشی از سنگال به عنوان دبیرکل جدید پس از انصراف نماینده الجزایرانتخاب شد که قرا ر است در ادامه اجلاس که فردا برگزار می‌شود، سوگند یاد کند.

لازم به ذکر است که دبیر کل جدید هر چهار سال به صورت دوره‌ای و به ترتیب مناطق و گروه‌های سه گانه با دو سوم آراء انتخاب می‌شود؛ که اولین و دومین دبیران کل از گروه‌های عربی و آسیایی بودند و بنابراین دبیرکل بعدی باید از گروه آفریقایی انتخاب شود و به همین دلیل نماینده الجزایر استعفا داد چون عضوی از گروه عربی بود.

قلیچ، دبیرکل اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود از اعضا درخواست کرد تا آنجایی که برای کشورهای عضو ممکن است به دبیرخانه اتحادیه کمک مالی کنند.

در ادامه نماینده سودان خواهان اصلاح در ساختار تشکیلاتی و اساس‌نامه سازمان شد. اما علی لاریجانی، ریاست مجلس شورای اسلامی در پاسخ به درخواست او گفت: قبلاً هم اساسنامه در سال 2011 تغییر کرده و اگر اعضایی خواهان تغییرات در این اساسنامه هستند باید درخواست خود را 4 ماه قبل از برگزاری نشست تقدیم اتحادیه کنند بنابراین در این مقطع زمانی بازنگری ممکن نیست و به دفعه بعد موکول می‌شود.

نماینده پارلمان کامرون و کویت هر دو از بیانات علی لاریجانی حمایت کردند و افزودند: با توجه به اینکه همه اعضا با یکدیگر متحد هستند اما قواعد و قوانین به آسانی قابل تغییر نیستند.

بنابراین گزارش، پس از مشخص شدن دبیرکل جدید، نوبت به سخنرانی رؤسای مجالس کشورهای اسلامی رسید که در ابتدا سعید بوحجه، رئیس مجلس الجزایر با  اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران بهترین نمونه از تمدن‌ اسلامی را در این کشور ایجاد کرده است، گفت: برای ملت ایران و همه ملت‌های مسلمان امنیت، پیشرفت و شکوفایی آرزومندم.

رئیس پارلمان الجزایر با اشاره به اینکه امروزه با چالش‌های زیادی مواجه هستیم و این تهدیدها کشورها را در معرض خطر قرار داده است، اظهار کرد: ایالات متحده آمریکا در تصمیمی قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل معرفی کرد و تلاش می‌کند سفارتش را به قدس منتقل کند و مشاهده می‌کنیم که آنها چگونه چنین چالش‌هایی را ایجاد می‌کنند.

سعید بوحجه با اشاره به واکنش سازمان ملل و شورای امنیت در خصوص تصمیم ایالات متحده آمریکا در رابطه با مسئله فلسطین افزود: تصمیم آمریکا در تعارض با حقوق ملت فلسطین است لذا در این کنفرانس از آمریکا می‌خواهیم از تصمیمش عقب‌نشینی کند.

وی با اشاره به اینکه امروزه مسلمانان روهینگیا با مشکل پاکسازی نژادی روبرو هستند، گفت: باید به فریاد مسلمانان روهینگیا برسیم و به آن‌ها کمک کنیم.

رئیس پارلمان الجزایر در پایان بیان کرد: امیدواریم اهداف کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی مبنی بر گسترش صلح و ثبات به ثمر برسد لذا از مصوبات این کنفرانس حمایت می کنیم.

نبیه بری، رئیس مجلس لبنان، سخنران بعدی این کنفرانس بود که بخش عمده‌ای از سخنرانی او به موضوع قدس و انتقال سفارت آمریکا اختصاص داشت.

رئیس مجلس لبنان در بخشی از سخنانش، اقدام اخیر آمریکا در خصوص انتقال سفارت کشورش و به رسمیت شناختن قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و گفت: اسرائیل به دنبال یهودی‌سازی کامل قدس است و آمریکا هم از آن حمایت می‌کند و می‌خواهد تقسیم‌بندی زمانی و مکانی را در قدس شریف به سرانجام برسانند و همچنین خواهان بی‌هویت‌سازی ساکنان قدس هستند.

وی ادامه داد: تاکنون تمامی شبیخون‌هایی که آن‌ها برای یهودی‌سازی قدس انجام داده‌اند به شکست انجامیده و برای مقابله با این چالش‌ها فقط نباید دعا کنیم بلکه باید اقدامات عملی انجام دهیم. از جمله اقداماتی که در این خصوص می‌توانیم اتخاذ کنیم، تحریم کالاهای اسرائیلی و توقف هرگونه روابط سیاسی و دیپلماتیک با این رژیم غاصب است.

رئیس پارلمان لبنان افزود: دولت‌های اسلامی نباید در کارهای خود در جا بزنند و به قول حافظ اسد مقاومت باید ادامه یابد و کارویژه این اتحادیه باید بر این اساس پیش رود تا به کشورهای اسلامی کمک کنیم چون تحقق اهداف نهایی در خصوص حل مسئله فلسطین نیازمند یک اتحاد درونی است.

وی در پایان به توافق هسته‌ای برجام اشاره کرد و گفت: برجام توافق خوبی است که موجب صلح و امنیت منطقه شده است و باید تمامی کشورها به این توافق بین‌المللی پایبند بمانند.

سپس اسماعیل قهرمان، رئیس مجلس ترکیه، در سخنانی ضمن محکوم کردن شورای امنیت در نادیده گرفتن مسئله قدس گفت: با دعوت اردوغان رئیس جمهور ترکیه نشستی در خصوص مسئله قدس برگزار شد و اقدام آمریکا پیرامون انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی از تل آویو به قدس محکوم شد و این اجلاس ترکیه نشانه اهمیت مسئله فلسطین است.

رئیس مجلس ترکیه با بیان اینکه شورای امنیت قطعنامه ای در مورد مسئله فلسطین صادر کرد ولی توسط آمریکا وتو شد که این موضوع نشان داد شورای امنیت سازمان ملل نمی‌تواند آلام جهانی را التیام بخشد، بیان کرد: باید در ساختار شورای امنیت سازمان ملل متحد تجدیدنظر شود.

اسماعیل قهرمان با بیان اینکه براساس مرزهای 1967 باید کشور فلسطینی تشکیل شود، ادامه داد: اوضاع مسلمانان روهینگیایی نیز بحرانی است و ترکیه وضعیت آنها را پایش می کند و در این زمینه طرح ابتکاری ترکیه در سازمان ملل مورد بحث قرار گرفت و مسلمانان باید به سرزمین اصلی خود میانمار بازگردند که توافقی نیز بین بنگلادش و میانمار انجام شده است.

رئیس مجلس ترکیه با بیان اینکه از تلاش‌های سازمان ملل برای ایجاد صلح در یمن حمایت می کنیم، گفت: باید توجه کنیم که مسئله کشمیر سال هاست که پایان نیافته و این موضوع باید حل شود.

اسماعیل قهرمان با اشاره به اینکه تروریست‌ها همواره دست به جنایات جدید می‌زنند، بیان کرد: باید برای متوقف کردن آن ها کشورها با یکدیگر همکاری کنند و برای مقابله با داعش و پ.ک.ک نیاز به همکاری کشورها با یکدیگر هستیم. همچنین باید تلاش کنیم تا اسلام‌هراسی در جهان پایان یابد.

رئیس مجلس پاکستان به عنوان سخنران بعدی این نشست گفت: مسلمانان در سراسر جهان با آزار و اذیت‌های متعددی روبرو هستند، مسلمانان از اندونزی، آفریقا و سایر کشورهای اسلامی درگیر جنگ و خشونت شده‌اند. تروریسم نیز به عنوان پدیده جهانی جدید در 25 کشور مسلمان، 75 درصد قربانیان را در سال 2015 سبب شده که این میزان در سال 2017 افزایش یافته است.

وی با یادآوری جنگ عراق، یمن، سوریه و پاکستان با تروریسم تصریح کرد: امت‌های اسلامی با چالش‌هایی مواجه شده‌اند که در دو سال گذشته تفرقه میان مسلمانان را نیز سبب شده لذا این امر موجب ایجاد مانع بر سر رشد ملت‌های مسلمان گشته و با وجود ثروت‌های غنی در این جوامع فقر و بی‌سوادی افزایش یافته است.

صادق یادآور شد: 5 کشور اسلامی در میان فقیرترین کشورهای جهان قرار گرفته‌اند و از هر 10 مسلمان 6 نفر بی‌سواد هستند. دانشگاه‌های کشورهای اسلامی نیز نتوانستند فردی را تربیت کنند که برنده جایزه نوبل شود هرچند پیامبر اسلام(ص) بر آموزش تأکید بسیار داشتند.

صادق افزود: به خاطر مشکلات فزاینده اسلام‌هراسی در حال گسترش است بنابراین در مقابل آن باید تلاش‌های بسیار در راستای اقدامات عملی به کار گرفته شود زیرا جان مسلمانان در خطر است، در خصوص انتقال پایتخت اسرائیل به بیت‌المقدس نیز علاوه بر اینکه اظهاراتی خلاف قوانین بین‌المللی مطرح شد یک تصمیم تعمدی در راستای تضعیف جهان اسلام بود، حال آن که در پایتختی قدس تردیدی نیست.

رئیس مجلس ملی پاکستان وضعیت مسلمانان میانمار و کشمیر را نیز یادآور شد و گفت: تعیین سرنوشت مسلمانان کشمیر حق این مردم است؛ آنها به مبارزه در راستای تحقق حقوق خود ادامه می‌دهند هر چند در سال‌های گذشته نیروهای اشغالگر هندی سبب بازداشت شدن 130 هزار نفر ، ناپدید شدن 20 هزار مرد کشمیری، یتیم شدن 175 هزار کودک کشمیری، بیوه شدن 25 هزار زن و تجاوز بسیار به زنان و کودکان این سرزمین شده‌اند البته در سال 2017 نیز پدیده جدیدی نیز بروز پیدا کرد که سبب نابینا شدن هزاران مسلمان کشمیری شده البته شلیک‌هایی هم به سمت پاکستان صورت گرفته که نقض قوانین بین‌المللی است.

 پس از این سخنان، نخستین روز اجلاس پایان یافت و اعضا به دیدار مقام معظم رهبری خواهند رفت و ادامه جلسات به فردا مؤکول شد.

یادآور می‌شود، کمیته‌های اتحادیه مجالس سازمان همکاری اسلامی از ابتدای هفته جاری آغاز شده که بر این اساس کمیته اجرایی و کمیته دائمی فلسطین روز شنبه، کمیته‌های دائمی تخصصی امور سیاسی، حقوق بشر، امور حقوقی و امور اقتصادی روز یکشنبه و بیستمین جلسه کمیته عمومی PUIC نیز روز دوشنبه با حضور و سخنرانی علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، حدود 17 رئیس مجلس و 14 نایب‌رئیس شرکت کرده‌اند.

 

captcha