اموال مؤسسات ورشکسته باید به بیت‌المال بازگردد/ لزوم شفافیت داده‌ها در نظام بانکی
کد خبر: 3682451
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
مطالبات اقتصادی رهبر معظم انقلاب/ پزشکیان:

اموال مؤسسات ورشکسته باید به بیت‌المال بازگردد/ لزوم شفافیت داده‌ها در نظام بانکی

گروه اقتصاد: نایب‌رئیس اول مجلس با بیان اینکه اموال مؤسسات ورشکسته باید به بیت‌المال بازگردد، گفت: برای جلوگیری از بروز فساد در نظام بانکی باید اطلاعات و داده‌ها شفاف باشد و تنها در چنین شرایطی است که فسادهای میلیاردی رخ نخواهد داد و شاهد مال باختن تعدادی از مردم نخواهیم بود.

اموال مؤسسات ورشکسته باید به بیت‌المال بازگردد/ لزوم شفافیت داده‌ها در نظام بانکی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه در دیدار با جمعی از مردم قم، در بخشی از سخنان خود بر لزوم رفع مشکل مالباختگان مؤسسات مالی و اعتباری تأکید کردند. مشکلات مربوط به مؤسسات مالی و اعتباری که بعضا توان بازپرداخت سپرده‌های مردم را ندارند، چند سالی است که منجر به اعتراضات دامنه‌داری از سوی سپرده‌گذاران این مؤسسات شده است. البته بانک مرکزی نیز اقداماتی از جمله ادغام این مؤسسات در سایر مؤسسات مالی یا بانک‌ها را در پیش گرفت و بانک‌هایی را نیز متولی پرداخت سپرده مالباختگان کرد اما همچنان برخی اعتراضات در این زمینه ادامه دارد.
مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به این پرسش که مجلس چه اقداماتی برای رفع مشکل مالباختگان مؤسسات مالی و اعتباری انجام داده است و چه برنامه‌ای دارد؟ عنوان کرد: اکنون بررسی این موضوع از سطح مجلس فراتر رفته و سه قوه پیگیری مشکلات مؤسسات مالی و اعتباری هستند.
وی افزود: در جلساتی که در این زمینه برگزار می‌شود خود بنده به نمایندگی از مجلس، آقای اژه‌ای از طرف قوه قضائیه و همچنین از طرف دولت، جناب آقای نهاوندیان حضور دارند و هر هفته این جلسات برگزار می‌شود و پیگیر هستیم که بتوان مشکلات را به سرعت شناسایی کرد.
عضو هیئت رئیسه مجلس یادآور شد: به صورت جدی پیگیر این موضوع هستیم که دغدغه‌های مالباختگان مؤسسات اعتباری را برطرف کنیم و اموالی که از سوی این مؤسسات به طُرُق مختلف دست به دست شده را دوباره به بیت‌المال بازگردانیم و دارایی‌های مالباختگان به خود آنها پرداخت شود.
پزشکیان در پاسخ به این پرسش که ادغام مؤسسات مالی و اعتباری تا چه اندازه ثمربخش بوده است؟ تأکید کرد: ادغام این مؤسسات، آغاز یک کار بوده ولی بنده معتقدم برای ثمربخش بودن اقدامات برای رفع مشکل مالباختگان باید اقدامات دیگری صورت گیرد و قدم اول در کشور در این راستا این است که باید شفافیت اطلاعات و داده‌ها را پیگیری کنیم.
وی یادآور شد: با شفافیت اطلاعات و داده‌ها، اگر قرار شد کسی پولی اضافه بگیرد، مشخص می‌شود که این پول کجا رفته است و در این شرایط است که من نمی‌توانم پول اضافه بگیرم؛ چراکه سیستم به خوبی رصد شده و شخصی که پولی را به صورت غیرقانونی برداشت کند، شناسایی خواهد شد، نه اینکه به یکباره هزار میلیارد پول گُم شود.
عضو هیئت رئیسه مجلس در پایان عنوان کرد: در چنین شرایطی حتی اگر صد میلیون تومان پول جابه جا شود، سیستم در همان لحظات اول، هشدار می‌دهد و مشخص می‌شود که اتفاقی در این سیستم در حال رخ دادن است.

captcha