آخرت در منظر قرآن
کد خبر: 3682471
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱

آخرت در منظر قرآن

گروه معارف: منظور از آخرت عالم حیات پس از مرگ و ماورای این جهان گذران است. اعتقاد به عالم آخرت و به تعبیری معاد و اینکه انسان تا چه هنگام وجود خواهد داشت مسئله‌ای است که قدمت آن به اندازه تاریخ اندیشه بشری است و با بررسی متفکران پیش از اسلام و یا حتی پیش از مسیحیت انسان به این مسئله پی می‌برد که یکی از بزرگ ترین دغدغه‌های بشر بوده و هست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، منظور از آخرت عالم حیات پس از مرگ و ماورای این جهان گذران است. اعتقاد به عالم آخرت و به تعبیری معاد و اینکه انسان تا چه هنگام وجود خواهد داشت مسئله‌ای است که قدمت آن به اندازه تاریخ اندیشه بشری است و با بررسی متفکران پیش از اسلام و یا حتی پیش از مسیحیت انسان به این مسئله پی می‌برد که یکی از بزرگ ترین دغدغه‌های بشر بوده و هست. آخرت در قرآن کریم، سنت و فرهنگ اسلامی، به جهان پس از مرگ گفته می‌شود که در برابر «دنیا» قرار دارد. آخرت، جهانی است که در آن همه انسان‌ها پاداش و کیفر کارهای خود در دنیا را دریافت خواهند کرد.

آخرت اوج نماد عدالت خداوند است
حجت‌الاسلام شمس‌اله مردانی‌پور، امام‌جمعه گوگان در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: آخرت اوج نماد عدالت خداوند در مورد موجودات است و اگر نبود مسئله عدالت خدا زیر سئوال می رفت! و در آیه 20 سوره حدید می‌خوانیم:  بدانید كه زندگى دنیا بازیچه و لهو و زینت و تفاخر بین شما و تكاثر در اموال و اولاد است مثل آن بارانى است كه كفار از روییدن گیاهانش به شگفت درآیند، و گیاهان به منتها درجه رشد برسند، در آن هنگام به زردى گراییده خشک مى‌شوند، دنیاى كفار نیز چنین است، البته در آخرت عذاب شدیدى است و هم مغفرت و رضوانى از ناحیه خداست و زندگى دنیا جز متاعى فریبنده نیست.
وی، ادامه داد: بسیاری از انسان‌ها تصور می‌کنند که باطن یک چیز و ظاهر چیز دیگریست و به طور کلی متفاوتند در حالی که ظاهر ظهور همان باطن است و اصلاً ظاهر بدون باطن بی معناست. ما همگی در عین حال که در ظاهر هستیم می‌توانیم به باطن توجه کنیم و ذکر گفتن چیزیست که همین کار را برای انسان انجام می‌دهد.
امام‌جمعه گوگان با اشاره به فرموده مولای متقیّان علی(ع) افزود: امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: ای مردم! دنیا سرای گذر و آخرت خانه جاویدان است، پس از گذرگاه خویش برای سر منزل جاودانه توشه برگیرید و پرده‌های خود را در نزد کسی که بر اسرار شما آگاه است، پاره نکنید. پیش از آنکه بدن‌های شما از دنیا خارج گردد، دل هایتان را خارج کنید. شما را در دنیا آزموده‌اند و برای غیر دنیا آفریده‌اند. کسی که بمیرد، مردم می گویند: چه باقی گذاشت، اما فرشتگان می‌گویند: چه پیش فرستاد؟ خدا پدرانتان را بیامرزد، مقداری از ثروت خود را جلوتر بفرستید تا در نزد خدا باقی ماند و همه را برای وارثان مگذارید که پاسخگویی آن بر شما واجب است.
آخرت همان باطن دنیاست
حجت‌الاسلام ابراهیم بجانی، امام جمعه تسوج در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: آخرت همان باطن دنیاست و در آخرت در واقع حجاب از چشم انسان برداشته می شود و انسان قادر می شود تا باطن و حقیقت را مشاهده کند.
وی، با استناد به آیه 2 سوره طلاق خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانبم: هركس پارسا و خدا ترس باشد خدا راه بيرون شدن از گناهان، بلا و حوادث سخت را بر او مي‏‌گشايد، و از جايي كه گمان نمي‏‌برد به او روزي عطا مي‏‌كند و هر كه در هر امر بر خدا توكّل كند خدا او را كفايت خواهد كرد، كه خدا امرش بر همهٴ عالم نافذ و روان است و براي هر چيز قدر و اندازه‏اي مقرّر داشته است.
حجت‎الاسلام بجانی ادامه داد: در اين دنيا مرگ و زندگی به هم آميخته، ولی آن جهان سراپا زندگی است. زمين آخرت، جواهر و سنگريزه و درخت و ميوه آن جهان همگی حيات دارند و آتش آن هم دارای ادراک است.
امام جمعه تسوج با اشاره به فرموده مولا علی(ع) افزود: امیرالمومنین علی(ع)می فرمایند: مردم! شما چونان مسافران در راهید که در این دنیا فرمان کوچ داده شدید. دنیا خانه اصلی شما نیست. پس به جمع آوری زاد و توشه بپردازید. آگاه باشید این پوست نازک تن، طاقت آتش دوزخ را ندارد. پس به خود رحم کنید. شما مصیبت های دنیا را آزمودید، آیا ناراحتی آدمی را بر اثر خاری که در بدنش فرورفته یا ریگ‌های داغ بیابان او را رنج داده دیده اید؟ پس چگونه می‌شود تحمل کرد که در میان دو طبقه آتش، در کنار سنگ‌های گداخته، هم نشین شیطان باشید؟ آیا می‌دانید وقتی مالک دوزخ بر آتش غضب کند، شعله‌ها بر روی هم می‌غلتند و یکدیگر را می کوبند و آن گاه که بر آتش بانگ زند، میان درهای جهنم به هر طرف زبانه می کشد.
حجت‎الاسلام بجانی تاکید کرد: نظام اين جهان، نظام ظاهر و حكومت اسباب و علل طبيعی است؛ اما آنجا ظرف ظهور ملكوت خدا و مشيت مطلقه الهی است. در آن نظام علل و اسباب طبيعی همه قطع می‏‌شود، گرچه اصل نظام علّی و معلولی در آن حكم‏فرماست زيرا آن‏جا نيز اكرام الهی، سبب راه يافتن به بهشت و قهر خداوند مايه سرنگونی در دوزخ است.

captcha