روش القای باور‌های اسلامی به جوانان/ برنامه‌های دینی جوانان پویا نشده‌
کد خبر: 3682530
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳
ابویی:

روش القای باور‌های اسلامی به جوانان/ برنامه‌های دینی جوانان پویا نشده‌

گروه جامعه: مدیرعامل خانه شهریاران جوان با بیان اینکه امروز برنامه‌ها و فعالیت‌های دینی در میان جوانان خیلی پویا نشده‌ است، گفت: لازمه پویایی فعالیت‌های دینی جوانان اطمینان دادن به آنها در فهم ما از شناخت مبانی اسلامی در آنها است.

محمد ابویی‌ مهریزی، مدیرعامل خانه شهریاران جوان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به راه‌ه‌های چگونگی ارتقای روحیه و باور دینی جوانان در جامعه، اظهار کرد: امروز مهمترین و اصلی‌ترین راه ارتقای روحیه جوانان توسعه اوقات فراغت و فراهم کردن تفریحات سالم برای آنها است، اما متاسفانه ما حتی روش تفریح کردن را به جوانان تحمیل کرده‌ و آنها را در این حوزه بی‎مسئولیت پرورش داده‌ایم.

وی با بیان اینکه در شرایط امروز به‌ جوان اینگونه القا کرده‌ایم که آنها حتی توانایی پرکردن اوقات فراغتشان را هم ندارند، تصریح کرد: باید با برنامه‌ریزی صحیح بستر‌های مناسب را برای جوانان فراهم کنیم و این اعتماد به نفس به آنها داده شود که وقتی خواستند برنامه‌ای تفریحی و فراغتی طراحی کنند، دست و دلشان نلرزد و بتوانند برنامه‌‌های مبتنی بر ارزش‌های اسلامی-ایرانی را برای خودشان طراحی کنند.

این کارشناس امور جوانان بیان کرد: ‌امروز به دلیل ضعف‌های مدیریتی و عدم منابع، کمتر در فعالیت‌های جوانان ساختارهای پویا، خود‌جوش‌ و مبتنی بر ارزش‌های دینی را مشاهده می‌کنیم. برهمین اساس برنامه‌ها و فعالیت‌های دینی در میان جوانان خیلی پویا نشده‌ است؛ لذا لازمه پویایی فعالیت‌های دینی جوانان اطمینان دادن به آنها در اجرای برنامه‌های دینی توسط خودشان است؛ همچنین آنها باید بدانند ما از اعتقادات و باورهای دینی آنها آگاه هستیم و می‌دانیم در این حوزه موفق می‌شوند.

ابویی رابطه کنونی جوانان با مسائل اجتماعی و فرهنگی را ماحصل خوب و بد نهادهای متولی آموزش جوانان دانست و بیان کرد: جوانان ما سال‌ها است در یک جامعه اسلامی زندگی کرده‌اند و امروز فرصتی به‌وجود آمده که ضرورت دارد مسئولیتی را عهده‌دار شوند و برای خود و سایر جوانان برنامه‌ریزی داشته باشد.

مدیرعامل خانه شهریاران جوان با تأکید بر اینکه باید مشارکت اجتماعی جوانان را در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی از جمله برنامه‌های دینی و مذهبی افزایش دهیم، اظهار کرد: باید کاری کنیم که حس بی‌اعتمادی و بی‌‌هویتی از جوانان دور شود. باید بدانیم که نسل جوان امروز ما ورود به عرصه‌های مدیریتی و تصمیم‌سازی را مهم‌ترین مشکل خود می‌داند و احساس می‌کند همیشه رسیدن به این جایگاه‌ها نیازمند یک واسطه است.

ابویی تصریح کرد: اوقات فراغت در فرهنگ اسلامی، جزو مراحل و اجزای سیر تکاملی و رشد شخصیت فردی و اجتماعی انسان به حساب می‎آید و اگر کسی از این بخش زندگی خود استفاده نکند، در یکی از ابعاد تکاملی شخصیت خود کوتاهی کرده است. این نادیده گرفتن و کوتاهی باعث می‌شود سیر رشد و تکامل او در ابعاد دیگر شخصیتش نیز با مشکل مواجه می‎شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بخشی از موضوعات جوانان فراتر از قشرجوان و جوانی است، گفت: این موضوعات به مسائل کلان فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باز می‌گردد؛ لذا معتقدم اگر در این مسائل جوانان را به مشارکت بگیریم و آنها را در این موضوعات ذی‌نفع بدانیم و در موضوعاتشان حل و فصل کنیم، تأثیر به‌سزایی در ارتقای روحیه و باور جوانان داشته باشد.

مدیرعامل خانه شهریاران جوان گفت: اگر ما امروز در موضوع آسیب‌های اجتماعی بخواهیم نسخه‌ای را بپیچیم باید خود جوانان را در آن مشارکت دهیم و یا اگر در حوزه اقتصادی می‌خواهیم طرح، کارآفرینی و یا موضوعات اشتغال را ایجاد کنیم باید بجای اینکه ماهی را به دست جوانان بدهیم، ماهیگیری را به آنها آموزش دهیم و از فرصت‌ها و زمینه‌های ارائه خلاقیت‌های آنها در قالب استارتاپ‌ها و حمایت‌های اساسی بجای حمایت‌های گداپروری که زیرساخت‌های تولید را هم بتواند تقویت کند استفاده کنیم که این روند طبیعتا نقش اساسی را در برنامه‌های آنها دارد.

captcha