بی بصیرتی ثمره‌ی افتادن در دام مادیات است
کد خبر: 3682577
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰

بی بصیرتی ثمره‌ی افتادن در دام مادیات است

گروه معارف: یک استاد حوزه و دانشگاه نرسیدن به منافع شخصی را سبب بی بصیرتی در افراد مومن دانست و گفت: بی‌بصیرتی ثمره‌ی افتادن در دام مادیات است.

حجت الاسلام علی مراد کیانی استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از همدان، اظهار کرد: دشمنان با جنگ نرم جوانان ما را هدف گرفته‌اند اما دینداری جوانان سد محکمی در برابر این توطئه‌ها است، برخی گمان دارند دینداری همان آموزش‌های صحیح دینی است حال آنکه دینداری در یک جامعه بیشتر به معنای اعتقادات آن است.
وی با اشاره به اینکه بی‌بصیرتی، عدم شناخت و معرفت کامل به هدف در همه‌ی زمان ها وجود داشته است، افزود: در زمان پیامبر اکرم(ص) جمع کثیری از مردم به ایشان ایمان آورده بودند تا حدی که از قطرات چکیده شده از دست مبارک ایشان هنگام وضو به عنوان تبرک استفاده می‌کردند اما همین افراد با گذشت زمان به کسی که پیامبر خدا به عنوان جانشین خود معرفی کرده بودند پشت کرده و از پیروی او خودداری کردند.
وی تصریح کرد: در زمان امام علی(ع) نیز گروهی بودند که در جنگ‌ صفین در رکاب امام بودند و و پیروزی‌های زیاد را برای اسلام به ارمغان آورده بودند اما بعدها جزئی از خوارج شده و جنگ نهروان را ایجاد کردند.
کیانی با بیان اینکه خاکریز مقابله با دشمن در خانه‌های ما است بیان کرد: در زمان حال دشمنان به شکل نرم و نامحسوس تهدید می‌کنند.
کیانی با اشاره به اینکه دلیل دیگر بی‌بصیرتی ضعف اعتقادی است بیان کرد: در سال 8 هجری زمانی که مکه فتح شد ابوسفیان رئیس دولت مکه به پیغمبر(ص) ایمان آورد اما ضعف آنها در ایمان باعث برگشت آنها از دین شد.
کیانی اظهار کرد: بی‌بصیرتی ثمره‌ی افتادن در دام مادیات است، در صدر اسلام طلحه و زبیر که از سرداران اسلام بودند در کنار پیامبر اکرم(ص) جانانه جنگیدند و پیروزی‌های زیادی را برای اسلام به ارمغان آوردند اما مادیات و غنائم جنگی در نظر آنان جلوه کرد و حرص دنیا باعث خارج شدن آنها و به راه انداختن جنگ جمل شد.
وی با تاکید بر تاثیر مال حرام در از بین بردن بصیرت افزود: قاتلین سیدالشهدا(ع) به دلیل لقمه‌های حرامی که طعام کرده بودند به روی ایشان شمشیر کشیدند، امام حسین(ع) خطاب به شمر فرمود «خودتان می‌دانید که حق با من است اما چیزی که باعث جنگ شما و عدم پذیرش حق در شما شده، شکم‌هایی ست که با حرام پر شده است» شمرگفت «به خدا قسم می‌دانم شما حق هستید و من نزد جدتان شرمنده و از اهل جهنم هستم اما هرگز نمی‌شود از درهم و دینار یزید گذشت».
وی با تاکید بر اینکه نرسیدن به منافع شخصی نیز می‌تواند سبب ایجاد بی بصیرتی در افراد شود، گفت: کسانی که با پذیرفتن انقلاب به دنبال منافع خویش بودند برای مثال در صدر اسلام، سال دهم بعثت بعد از اتمام تحریم‌ها علیه پیامبر(ص)،کاروانیان را دعوت به اسلام می‌کردند اما رؤوسای کاروان تنها به شرط جانشینی پیامبر خدا اسلام را قبول می‌کردند اما رؤوسای برخی کاروان شرایطی را که منافع قبیله شان را تامین کند مثلا به شرط جانشینی پیامبر بعد رحلت آن حضرت اسلام را قبول می‌کردند که در جواب آنها پیامبر(ص) نیز فرمودند «جانشین مرا جز خداوند متعال کسی نمی‌تواند انتخاب کند».

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه تنها دلیل بی بصیرتی و پشت کردن مردم یک کشور به دولت آن، عدم شناخت هدف اصلی جامعه است، اذعان کرد: همین اصحاب فتنه روزگاری جزء نیروهای انقلاب و شغل‌هایی همچون رئیس هیئت دولت، رئیس مجلس و... داشتند. فتنه، بی‌بصیرتی است اما سکوت در برابر آن نیز جزئی از بی‌بصیرتی محسوب می‌شود.
وی افزود: انقلاب زمانی پیروز شد که افراد مختلفی در به سرانجام رساندن آن از جمله مارکسیست ها، حزب توده و... نقش داشتند؛ اما ضعف اعتقادی آنها نسبت به امام و انقلاب  باعث ریزش آنها شد.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: لیبرال‌ها به دنبال سهم خواهی هستند و برای بدست آوردن آن دست به هرکاری می‎زنند.
کیانی در پایان بیان کرد: افرادی که از کاروان انقلاب سقوط می‌کنند، افرادی ساده‌لوح و زودباور هستند که حرف‌های دشمن را به سادگی قبول کرده و از اسلام عقب می‌کشند، جاماندن از قطار انقلاب اسلامی به دلیل ضعف اعتقاداتی و بی بصیرتی است.

 

captcha