شورای عالی اقتصاد قرآنی در استان بوشهر تشکیل شود
کد خبر: 3682651
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵
آيت‌الله صفايی بوشهری:

شورای عالی اقتصاد قرآنی در استان بوشهر تشکیل شود

کانون خبرنگاران نبأ: رئيس شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان بوشهر با اشاره به اينكه روز قرآنی بوشهر قلب تپنده کشور است، گفت: فرهنگ وقف، نذر، صدقه و اهدای قرآنی در استان بوشهر ضعیف است و بايد در زمينه مدیریت امور اقتصادی قرآنی در استان بوشهر یک پروژه طراحی شود؛ راه‌اندازی صندوق حامیان قرآنی می‌تواند در بهبود شرايط فعلی مؤثر باشد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، آيت‌الله غلامعلی صفايی بوشهری، نماينده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام جمعه بوشهر، 25 دی‌ماه در سومین جلسه شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی كه در محل دفتر وی برگزار شد، جان‌باختن جمعی از هموطنان دریانورد در حادثه کشتی نفتکش سانچی را تسليت گفت و عنوان كرد: فعالیت‌های قرآنی یک جوهره‌ای دارد که فکر، عمل و نظارت بر آن یک امر قرآنی است که برای ارتباط با خدا است و خدا آمده است که مردم را با نور قرآن از ظلمات به سمت نور ببرد.

وی با اعلام اينكه بوشهر در کنار استان‌های تهران، قم و مشهد به‌عنوان یک استان قرآنی مطرح است، افزود: در عرصه فعالیت‌های قرآنی تنها نگاه‌ها به آموزش قرآن نباشد بلکه نگاه‌ها به آموزش و ترویج سبک زندگی اسلامی و قرآنی در پرتو فهم و عمل به قرآن باشد.

رئيس شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان بوشهر با اشاره به اينكه در قرآن آمده است «ای کسانی که ایمان به قرآن آورده‌اید، به قرآن عمل کنید»، اظهار کرد: قرائت صرف قرآن، ظلم به قرآن است و به اين جهت است در عرصه زندگی فردی و اجتماعی نیازمند عمل به آموزه‌های دینی و اسلامی و قرآنی است.

نماينده رهبر معظم انقلاب اسلامی در بوشهر با بيان اينكه خداوند یک مسئولیتی در امور قرآن و عترت به ما داده است که داریم جا پای پیامبر مكرم اسلام(ص) می‌گذاریم، گفت: پذيرش مسئوليت و فعاليت در حوزه قرآنی، یک فرصت و ظرفیتی است که بتوانيم در صدر خدمت‌رسانی به امور قرآنی استان بوشهر باشیم و ما نيز بايد با مدیریت، برنامه‌ریزی، اخلاق حرکت کنیم و لذا هر چه داریم در پرتو قرآن است.

آيت‌الله صفايی بوشهری بر تدوین و برنامه‌ریزی برنامه‌های 16 اسفند، روز قرآنی استان بوشهر تأكيد كرد و گفت: نوجوانان و جوانان استان از ظرفيت و استعداد بالایی برخوردار هستند و نیاز است طی يک برنامه دانش‌بنيان آنها را شناسایی کرده و تحت حمایت آموزشی و تقویت علمی قرار داد.

امام‌جمعه بوشهر عنوان كرد: سند راهبردی چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی یک افتخار برای استان بوشهر آفرید و موجب شد که فعالیت‌های قرآنی کشور نظام‌مند شود؛ یک حلقه مفقوده‌ای در این رابطه است و آن دنبال كردن برای دریافت ارائه نظریات است که پردازش پژوهشی مرحله دوم این سند باید آغاز و کنکاش شود؛ این سند برای عملیاتی شدن فعاليت‌های قرآنی است نه برای سکون و بی‌حركتی؛ در نتیجه باید خلأها کشف شود.

وی با بیان اينكه سند جای کلیات است و نه برای مطرح شدن جزئیات، خواستار شد: جلسه سندخوانی و کرسی نظریه‌پردازی جهت این سند با حضور متولیان قرآنی تشکیل شود و محصولات کرسی نظریه‌پردازی ویراستاری و ارائه شود.

استاد تفسير دانشگاه خليج فارس با اشاره به اينكه قرآن آمده و بر پیامبر(ص) نازل شده است که درک و مفاهیم در جامعه به اجرا درآید، گفت: روز قرآنی بوشهر قلب تپنده کشور است و با این برنامه باید جامعه خود را قرآنی کنیم و مردم از زندگی قرآنی لذت ببرند و خوشحال شوند؛ احترام به مؤمنان، خوش ادبی، خوش برخوردی و ديگر آثار مثبت اجتماعی از پيوست‌های يک روز قرآنی است؛ روز قرآنی موجب الگوگیری تمامی روزها در جامعه باشد.

شورای عالی اقتصاد قرآنی در استان بوشهر تشکیل شود

رئيس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با بيان اينكه شورای عالی اقتصاد قرآنی در استان بوشهر تشکیل شود، اظهار کرد: فرهنگ وقف قرآنی، نذر قرآنی، صدقه قرآنی، اهدا قرآنی در استان بوشهر ضعیف است و بايد در زمينه مدیریت امور اقتصادی قرآنی در استان بوشهر یک پروژه طراحی شود و این نیاز راه و رسم مخصوص به خود است و مردمی بودن ساير حوزه‌های فعاليت‌های قرآنی، راه‌اندازی صندوق حامیان قرآنی می تواند در بهبود شرايط فعلی مؤثر باشد و لذا برای قرآن همه بايد کار جهادی کنیم.

134 اثر فیلم داستانی و نماهنگ به دبيرخانه دومين جشنواره ملی «فیلم آیات» رسيد

حمیده ماحوزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در اين جلسه با اعلام اينكه دومين جشنواره ملی «فیلم آیات» در بوشهر در بخش پویانمایی، نماهنگ و... از تاریخ ۲۱ آبان‌ماه آغاز به کار کرد، گفت: ۱۳۴ اثر جهت شرکت در جشنواره به دبيرخانه دومين جشنواره ملی «فیلم آیات» ارسال شده است كه ۹۰ اثر فیلم داستانی و نماهنگ بوده و بيشترين آثار ارسالی مربوط به استان‌های کردستان و قم است كه در روز ۱۶ اسفندماه به‌عنوان روز قرآنی استان بوشهر از برگزيدگان و مديران قرآنی تجلیل خواهد شد.

ابراهیم مرادی، مدیر‌عامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت استان بوشهر در اين آئين با اشاره به اينكه پس از گذشت هفت سال طرح مدغم اتحادیه و مؤسسات قرآنی كشور انجام شد، اظهار کرد: ۶۵ جلسه كشوری تشکیل شد و 13 مهرماه امسال طرح مدغم در استان بوشهر انجام شد و نزدیک به ۷۷ مؤسسه قرآن و عترت و 290 خانه‌های قرآنی، شهری و روستایی به ساماندهی اين اتحاديه پيوستند و منتظر تشکیل اتحادیه مدغم و واحد قرآنی کشور هستیم.

مدیر‌عامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت استان بوشهر عنوان کرد: اتحاديه مدغم نیازمند این است که یک اعتبار جهت تقویت و حمايت از برنامه‌های و كشف استعدادهای قرآنی اختصاص یابد و جایگاه فعالیت‌های قرآنی در جامعه حفظ شود.

عبدالرضا عالی‌پور، معاون قرآن و عترت اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در اين جلسه با اشاره به اينكه سند چشم‌انداز ۲۰ ساله قرآنی به عنوان اولین سند راهبردی در بوشهر تدوين و رونمایی و برای تمامی استان‌ها ارسال و ابلاغ شد، گفت: سند چشم‌انداز ۲۰ ساله قرآنی به‌دنبال سرمايه‌های مالی، انسانی و قرآنی در اين حوزه است كه در حال تدوین است و شناسنامه اقدام در این زمینه راه‌اندازی می‌شود و اطلاعات و آمار از سوی نهادها و متولیان قرآنی به‌زودی در این سامانه ثبت خواهد شد.

ثبت نام يك هزار و 500 نفر در دوازدهمين دوره مسابقات حفظ و مفاهیم و احکام قرآن

معاون قرآن و عترت اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر افزود: یک هزار و 500 نفر در دوازدهمين دوره مسابقات حفظ و مفاهیم و احکام قرآن كريم ويژه بزرگسالان و نوجوانان ثبت نام كرده‌اند و آزمون اين مسابقات در شهرهای جم، خورموج، برازجان، بوشهر و دلوار برگزار خواهد شد.

رضا نجفی، مؤلف سند راهبردی چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی استان بوشهر و عضو هيئت علمی دانشگاه خليج فارس با اظهار اينكه كار تدوین و تنظیم سند در سطح استان بوشهر از سال 93 با نهایت صرفه‌جویی و همت جهادی و با همراهی یک کارگروه متخصص علوم قرآنی و یک کارگروه مدیریت استراتژیک دانشگاهی در سه فصل آسیب‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها تنظیم شد، گفت: پیش‌نویس سند راهبردی چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی استان بوشهر ۱۶ اسفند ۹۴ در تهران رونمایی شد و لذا این پیش‌نویس سند نیاز به کرسی کار تکمیلی و نگارش علمی و نظریه‌پردازی و نقد دارد.

عضو هيئت علمی دانشگاه خليج فارس در ادامه با اشاره به اينكه برخی گذاره‌های این پیش‌نویس تنظیم شده است و یک سری وظایفی را به عهده دستگاه‌های امور قرآنی گذاشته شده است و باید به آنها ابلاغ شود، افزود: مركز فعاليت‌های قرآنی بسيج بر اساس سند چشم‌انداز دارای رشد قابل توجهی هستند و برخی دستگاه‌ها نيز از سند عقب‌تر هستند.

مؤلف سند راهبردی چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی استان بوشهر اظهار کرد: سند راهبردی چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی محصول تلاش سه هزار ساعت كار پژوهشی و جهادی بر تدوین این سند است و برای تكميل اين پروژه نياز به تشكيل کمیته راهبری و کمیته علمی در حوزه اجرایی و عملیاتی این پیش‌نویس خام است.

يادآور می‌شود: در اين آئين از پوستر دوازدهمين دوره مسابقات استانی حفظ، احكام و مفاهيم قرآن كريم ويژه بزرگسالان و نوجوانان توسط آيت‌الله غلامعلی صفايی بوشهری، نماينده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام جمعه بوشهر و حيدر ساجدی، سرپرست معاونت سياسی امنيتی اجتماعی استانداری بوشهر رونمايی شد.

خبرنگار: حامد فكوری

 عكاس: كيوان عمادی

captcha