لیست شهدای قرآنی استان مرکزی یکسان‌سازی شود
کد خبر: 3682679
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴
مشایخی:

لیست شهدای قرآنی استان مرکزی یکسان‌سازی شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرکل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس استان مرکزی در نشست هماهنگی اولین یادواره شهدای قرآنی استان گفت: بنیاد شهید 17 و تبلیغات اسلامی 41 شهید قرآنی را شناسایی کرده‌اند، این دو لیست باید پایش و یکسان سازی شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، نشست هماهنگی اولین یادواره شهدای قرآنی استان مرکزی، از سری برنامه‌های هفته قرآن و عترت استان امروز، 26دی ماه در سالن جلسات اداره‌کل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس برگزار شد.
مصطفی مشایخی، مدیرکل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس استان مرکزی، در این جلسه گفت: بنیاد شهید در زمینه شناسایی شهدای قرآنی گام‌های خوبی برداشته و در این حوزه 17 شهید شناسایی شده است، تبلیغات اسلامی نیز 41شهید را شناسایی کرده، این دو لیست باید پایش و مورد تحقیق بیشتری قرار گیرد.
وی با تأکید بر اینکه لیست شهدای قرآنی باید یکسان سازی شود گفت: همچنین باید در این زمینه از شهرستان‌ها استعلام شود، برای شهدای روحانی یادواره شهدا برگزار شده است و همایش تکریم از 146 روحانی ایثارگر از جمله رزمنده، آزاده و ایثارگر نیز بهمن ماه امسال برگزار می‌شود.

مشایخی تصریح کرد: برنامه‌های شاخص یادواره شهدای قرآنی استان در وهله اول از نظر محتوایی باید جمع بندی و برای معرفی شهدا کلیپی تهیه و برای مدعوین پخش شود.
به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام عبدالله حسینخانی، رئیس اداره قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی نیز گفت: برای شناسایی شهدای قرآنی فراخوانی فوری به دستگاه‌ها ارسال شود. با استفاده از ظرفیت دستگاه‌ها می توان اکثر شهدای قرآنی را شناسایی کرد تا کار دقیق‌تر انجام شود.
وی ادامه داد: حساسیت بین خانواده شهدا بالاست اگر خانواده‌ای اسم یا تصویر فرزند شهیدش را بین شهدا نبیند قطعاً ناراحت می‌شود، برای شناسایی و برگزاری یادواره باید همه این زوایا را در نظر گرفت. همایش روحانیون ایثاگر یا یادواره شهدای روحانی در استان برگزار شد و امیدوریم برگزاری یادواره‌ها با عناوین خاص هر سال تکرار شود.
حجت‌الاسلام حسینخانی افزود: جهت نصب یادمان شهدای قرآنی در یکی از میدان‌های اصلی شهر با شهرداری هماهنگی لازم صورت گیرد، بهتر است برنامه‌ریزی شود که یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دهه فجر امسال برگزاری یادواره شهدای قرآنی استان باشد. اوقاف استان در برپایی این مراسم اعلام آمادگی می‌کند.
به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام محمدرضا شفیعی، مسئول دارالقرآن الکریم اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی نیز تصریح کرد: 41شهید قرآنی استان شناسایی شده است، اما برای معرفی هرچه بهتر آنها باید با معیارهای اصلی سنجیده شوند.
وی گفت: برگزاری یادواره شهدای قرآنی دارای ظرافت‌هایی است که باید لحاظ شود، معیارها در چند بُعد همچون حافظان، قاریان و .... تعریف شده است، فعالیت برخی از شهدا در جایی ثبت نشده است، برای شناسایی دقیق باید جدی‌تر وارد عمل شد تا تمام شهدا را بتوانیم معرفی کنیم. استفاده از ظرفیت استان‌های برگزار کننده یادواره شهدای قرآنی نیز راهگشا است.
به گزارش ایکنا؛ علیرضا حاج علی بیگی، معاون قرآن عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز گفت: شهدای منتسب به قرآن باید دارای یکی از معیارهای حافظ، قاری، مدرس، فعال قرآنی، هنرمند قرآنی(کاتب قرآن)، دارندگان گواهی نامه یا مدرک و لوح تقدیر باشند.
وی ادامه داد: جلساتی برای شناسایی شهدای قرآنی با پیشکسوتان قرآنی برگزارشده است، مقرر شد پیشکسوتانی که در همه عرصه‌های انقلاب و دفاع مقدس حضور داشتند نسبت به شناسایی شهدا اقدام کنند. تمام هدف ما این است که اولین یادوار شهدای قرآنی استان دهه فجر امسال برگزار شود، اما اگر کار شناسایی ادامه دار باشد این مراسم دهه سوم بهمن برگزار می‌شود.
به گزارش ایکنا؛ ابوطالب شهسواری، چهره برتر قرآنی کشور نیز در این نشست گفت: جای برگزاری یادواره شهدای قرآنی خالی بود و توقع می‌رفت این یادواره زودتر برگزار شود، بسیاری از اساتید و پیشکسوتان در دوران دفاع مقدس حضور داشتند و چراغ جلسات قرآنی در این ایام را روش نگه داشتند.
وی ادامه داد: برای شناسایی شهدای قرآنی بهتر است با اساتید این حوزه تماس گرفته شود برای شناسایی شهدای قرآنی باید از افراد فعال قرآنی امروز استعلام شود، چراکه بسیاری از پیشکسوتان داوران مسابقات قرآن دهه 60 بودند که می‌توانند به معرفی شهدای قرآنی کمک کنند.
به گزارش ایکنا؛ محمد حمزه لویان، دبیر یادواره شهدای قرآنی استان مرکزی نیز گفت: یکی از مشکلات عمده ما در برگزاری این جشنواره، جمع آوری اطلاعات شهدای قرآنی و عدم همکاری برخی خانواده‌های شهدا بود، ما تمام تلاش خود را برای شناسایی شهدای قرآنی که فعالیت‌های شاخص داشتند به کار گرفته‌ایم و اگر مردم در این زمینه اطلاعاتی دارند می‌توانند به ما کمک کنند.
وی ادامه داد: لیست ۴۱ نفری شهدای قرآنی از سال‌ها قبل تهیه و به دست ما رسید که از این تعداد تنها با ۱۶ خانواده توانستیم ارتباط برقرار کنیم. برخی شهدا هم فعالیت شاخص قرآنی نداشتند به طور کلی تلاش می‌کنیم هیچ شهیدی از قلم نیفتد.

یادآور می‌شود؛ شناسایی و جمع آوری اطلاعات شهدای قرآنی طبق شاخص‌های حافظ قرآن، قاری قرآن، استاد قرآن، مدیر و خادم قرآن و هنرمند قرآنی، مذاکره با شهرداری در خصوص ساخت المان شهدای قرآنی، برگزاری یادواره شهدای قرآنی هفته آخر بهمن سال جاری، اعلام فراخوان شناسایی شهدای قرآنی توسط خبرگزاری ایکنا، اعلام شناسایی شهدای قرآنی در جلسه یک شنبه، اول بهمن مجمع قرآنیان اراک، اعلام یادواره شهدای قرآنی به عنوان یکی از برنامه‌های شاخص دهه فجر به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از جمله مصوبات جلسه بود.

captcha