مدیریت بحران در رسانه به دور از جناح بندی سیاسی باشد/ وزارت بهداشت احساس خانواده‌های پلاسکو را مدیریت کرد
کد خبر: 3682681
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
رسولیان:

مدیریت بحران در رسانه به دور از جناح بندی سیاسی باشد/ وزارت بهداشت احساس خانواده‌های پلاسکو را مدیریت کرد

گروه سلامت: دبیر علمی هشتمین همایش سلامت روان و رسانه با اشاره به حادثه کشتی سانچی خواستار مدیریت بحران در رسانه به دور از جناح‌بندی سیاسی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، مریم رسولیان، دبیر علمی هشتمین همایش سلامت روان و رسانه که صبح امروز ۲۶ دی‌ماه در بیمارستان طبی کودکان برگزار شد با بیان اینکه مشاهدات نشان می‌دهد که خشونت در جامعه ایران زیاد شده است اظهار کرد: تعداد شکایت‌ها، پرونده‌ها و طلاق‌ها نشان می‌دهد آمار آسیب‌های اجتماعی در ایران که به نوعی با خشونت ارتباط دارد، از آمار جهانی بالاتر است.
وی با بیان این‌که سیاست‌مداران پدر و مادر و مردم فرزندان یک جامعه هستند عنوان کرد: وقتی ارتباط در جامعه تسهیل می‌شود، فضای مجازی و فیلم زیاد است، فرزندان کمتر از خانواده و بیشتر از جامعه تاثیر می‌پذیرند.
رسولیان گفت: مدیریت روابط فرزندان به دست والدین اهمیت بسیاری دارد در سطح جامعه وقتی اختلاف بین مقامات با موضوعات کلان و خرد پیش آید، نحوه مدیریت آن برای مردم الگو می‌شود.
وی با بیان اینکه اگر خطایی با خشم پاسخ داده شود، فرهنگ خشونت در جامعه نهادینه می‌شود تصریح کرد: رفتار‌های ناهنجار اجتماعی وقتی با خشونت کنترل شود، در سطح جامعه گسترش پیدا می‌‎کند.
عضو هیئت علمی انجمن روانپزشکی تهران گفت: زمانی خشونت رادر تربیت فرزندان موجه می‌شماردند، اما اکنون به هیچ عنوان و هیچ اندازه‌ای خشونت برای تربیت کودکان مجاز نیست، بسیاری از اوقات، خشونت به عنوان توان‌مندی دیده می‌شد، اما اکنون این‌گونه نیست، خشونت با جرئت‌مندی متفاوت است، با رشد جوامع، مشاهده شد هرچه محترمانه‌تر رفتار کنیم نتیجه بهتری می‌گیریم.
دبیر اجرایی هشتمین همایش علمی سالانه سلامت روان و رسانه با بیان این‌که در این همایش، جنبه‌های مختلف خشونت بررسی می‌شود، اظهار کرد: خشونت‌های مذهبی، اجتماعی و ساختاری از جمله این محورهاست.
رسولیان با اشاره به اغتشاشات اخیر، در ایران گفت: درصدی از رویکرد‌های کاهش خشونت در رفتار جامعه و مسئولین دیده شد که باید از این رفتار تقدیر کرد.
وی در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر نحوه مدیریت رسانه‌ای بحران برای پیشگیری از آسیب رسانی به سلامت روان افراد جامعه عنوان کرد: در حادثه پلاسکو، مدیریت احساس خانواده‌ها و به رسمیت شناختن آن توسط وزارت بهداشت در روز‌های ابتدایی حادثه اقدام خوبی بود. این اتفاق در حادثه سانچی نیفتاد و مسئولان حتما می‌دانستند که امید کم است، اما به خانواده‌ها ۱۰ روز امید واهی دادند.
وی با اشاره به عملکرد ضعیف صدا و سیما در حادثه کشتی سانچی گفت: انتخاب مدیران صدا و سیما با محور سیاسی در تمام جهان قابل قبول است، اما نباید فقط این ملاک در نظر گرفته شود؛ یک فرد ممکن است جناح سیاسی داشته باشد، اما باید توان انجام کار‌های دیگر را همچون دانش روانشناسی و مدیریت بحران را نیز داشته باشد. رسانه‌ها افکار عمومی را می‌سازند و رسانه‌ها به میزان افزایش مطالبه افکار عمومی، خود را به روز می‌کنند.
رسولیان در ادامه به تشریح جزئیات هشتمین همایش سالانه سلامت روان و رسانه پرداخت و گفت: در این همایش به موضوع خشونت ساختاری و همسرآزاری یا همان خشونت خانگی از منظر بین فردی و منظر ساختاری پرداخته می‌شود، هیچ فردی انتظار ندارد با برگزاری یک همایش تمام مشکلات حل شود، این مسئله باید مدام مطرح و به یک مسئله اجتماعی تبدیل شود، ما کارشناسان هم کم‌کاری و خودسانسوری کرده‌ایم، اگر سطح فرهنگی جامعه افزایش پیدا کند، اتفاق خوبی خواهد افتاد.
captcha