وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام جهانی قرآن را تبلیغ کند
کد خبر: 3682694
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵
آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی:

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام جهانی قرآن را تبلیغ کند

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با تبیین پیام قرآن در سه سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پیام جهانی قرآن را خوب بفهمد و آن‌را به‌درستی در میان مردم دنیا تبلیغ کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی امروز ۲۶ دی‌ماه در دیدار معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ایشان گفت: وجود مبارک پیامبر (ص) با قرآن و عترت و با فرهنگ پیش آمد و توانست این همه موفقیت را در تبلیغ دین به‌دست آورد.

این مفسر قرآن با بیان اینکه قرآن کریم مایه کرامت و شرافت است تصریح کرد: قرآن در سه سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی دارای پیام است؛ دستور قرآن به نماز و زکات، حج و جهاد و ... یک سطح از این دستورات است که مختص مسلمین است.

آیت‌الله جوادی آملی اظهار کرد: سطح دوم این دستورات مخصوص مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان و موحدان عالم است و سطح سوم از این دستورات نیز مختص همه بشر و پیامی جهانی برای موحدان و غیرموحدان است.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه شریفه «وَمَا هِیَ إِلَّا ذِکْرَى لِلْبَشَر» بیان کرد: قرآن کریم فرموده است «وَإِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَائِیلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا وَذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ ثُمَّ تَوَلَّیْتُمْ إِلَّا قَلِیلًا مِنْکُمْ وَأَنْتُمْ مُعْرِضُونَ» (بقره/۸۳) این پیام، جهانی است و وزارت ارشاد هم باید پیام قرآن را در این سه سطح به مردم دنیا منتقل کند.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه ما هیچ لفظی جامع‌تر از واژه «شیء» را نداریم به آیه «فَأَوْفُوا الْکَیْلَ وَالْمِیزَانَ وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیَاءَهُمْ وَلَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا ...» (اعراف/۸۵) اشاره کرد و گفت: این پیام آن‌قدر جهانی است که هر شیئی را در هر زمان و هر مکان و زمینی روشن می‌کند؛ وضع برجام و حقوق بشر را هم روشن خواهد کرد، زیرا فرموده اگر با دیگران عهدی بستید باید به آن وفادار باشید.

این مفسر قرآن با تمجید از ملت شریف ایران اظهار کرد: این ملت کاری کرده است که هفت میلیارد جمعیت جهان، از فهم عظمت این مردم، درمانده است، ولی فردوسی نداریم که آن را به حماسه بسراید.

آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: مردم ایران به برکت قرآن، عترت، ولایت فقیه و حضور مردم در صحنه‌های مختلف، نمونه هستند و وزارت ارشاد باید این پیام را خوب بفهمد و خوب منتقل کند.

این مرجع تقلید اظهار کرد: مردم ایران ده سال درگیر جنگ بودند، دو سال جنگ داخلی با خلق کرد و عرب و منافقین و ... که از سوی استکبار بر ما وارد شد و هشت سال نیز صدام ملعون بر این کشور حمله کرد و در نهایت نیز ما مجبور به پذیرش قطعنامه شدیم.

صاحب تفسیر تسنیم ادامه داد: با خاتمه جنگ، صدام به کویت حمله کرد و امیر کویت نیز دست به سوی غرب دراز کرد و برای آنان اشک ریخت و همه دولت‌های منطقه و دشمنان جهانی ما از ما خواستند که در جبهه آنان قرار گیریم و چند گلوله به عراق شلیک کنیم، ولی ما این کار را نکردیم.

آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: این شرفی است که ملت ایران با قرآن به آن رسیده است که با این همه دشمنی صدام و کشتن صد‌ها هزار تن از جوانان ما و عملیات مرصاد و ... باز هم انتقام نگرفتیم؛ چه‌بسا اگر چهار گلوله شلیک می‌کردیم هم کسی به ما اعتراض نمی‌کرد، ولی این کار را نکردیم.

وی تاکید کرد: وزارت ارشاد باید این ذخایر ایران را خوب درک و آن را بفهمد و به دنیا منتقل کند و این ذخایر معنوی را قرآن و عترت به ما آموخته‌اند.

آیت‌الله جوادی آملی اظهار کرد: این کرامت و عزت را پهلوی و قجر به ما ندادند بلکه قرآن به ما عطا کرده است؛ زیرا قرآن فرمود: «فَمَا اسْتَقَامُوا لَکُمْ فَاسْتَقِیمُوا لَهُم».

وی افزود: عربستان سعودی حافظ قرآن بیشتر از ما دارد و در ادای کلمات و تجوید قرآن خیلی بهتر از ما هستند، ولی این مسئله مشکلی را از آنان درمان نکرده است، زیرا به قرآن عمل نمی‌کنند.

وی افزود: ملت ایران در کنار حفظ و قرائت قرآن به پیام قرآن عمل کرده و عزت و کرامت و شرافت امروز او مدیون همین مسئله است.

وی با اشاره به پیام‌های قرآن در مبارزه با ربا، حفظ عفت و اصول خانوادگی و ... تصریح کرد: این پیام‌هایی است که در سه سطح قابل تبلیغ است و این وظیفه بر دوش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

در ابتدای این دیدار فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت ارشاد نیز در سخنانی به برخی برنامه‌های این معاونت اشاره و بیان کرد: برگزاری مسابقات قرآن، دوره‌های تربیت مفسر و معلم قرآن کریم از جمله این برنامه‌هاست.

وی همچنین قبل از نماز ظهر و عصر با آیت‌الله سبحانی دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

captcha