احداث یادمان شهید دوران در موزه دفاع مقدس فارس/ شناسایی 1400 مدخل برای تدوین دانشنامه
کد خبر: 3682705
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷
گرامی خبر داد:

احداث یادمان شهید دوران در موزه دفاع مقدس فارس/ شناسایی 1400 مدخل برای تدوین دانشنامه

گروه اجتماعی: مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس از احداث یادمان شهید دوران در مركز فرهنگی و موزه دفاع مقدی این استان با هزینه 700 میلیون تومان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، حمیدرضا گرامی، مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس شب گذشته، 25 دی‌ماه در نشست كارگروه گردشگری و زیارتی استان كه به‌منظور بازدید از ساختمان مركز فرهنگی دفاع مقدس فارس برگزار شده بود، به تشریحی از فعالیت‌ها و چارت این بنیاد پرداخت.
وی افزود:‌وظیفه اصلی و ذاتی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس از نامش مشخص است و به تبع آن ساختاری در استان‌ها تشكیل شده و شورای هماهنگی آن نیز به ریاست استاندار مشغول به فعالیت است.
گرامی با بیان اینكه فارس جزو 5 استان برتر كشور در حوزه دفاع مقدس است، گفت: به صورت میانگین ما 300 هزار ایثار شامل شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان داریم كه در زمان جنگ 22 یگان مستقیم و غیرمستقیم از استان فارس در دفاع مقدس حضور داشتند و جزو چهار استانی هستیم كه دو لشكر عملیاتی 19 فجر و 33 المهدی از سپاه در دفاع مقدس حضور داشته است ضمن اینكه یگان‌های ارتش استان فارس نظیر تیپ 55 هوابرد به عنوان تنها تیپ تخصصی در این عرصه حضور فعال داشته‌اند.
مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس با بیان اینكه در بعد از دفاع مقدس و بحث دفاع از حرم جزو استان‌های پیشرو بودیم، به احداث مركز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در محل این بنیاد اشاره كرد و گفت: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری عنوان «مركز فرهنگی» به موزه‌های دفاع مقدس اطلاق می‌شود كه ما از ظرفیت موزه در این راستا استفاده می‌كنیم.
وی با یادآوری اینكه میراث فرهنگی فارس مجوز موزه دفاع مقدس را برای این استان صادر كرده است، گفت: این مكان كه در آن مركز فرهنگی و موزه دفاع مقدس احداث می‌شود دارای 16 هزار متر مربع مساحت است كه بناست توسعه پیدا كند و 2 هكتار از اراضی كنار آن نیز به این مركز اضافه شود.
گرامی اظهار كرد:‌در جلسه‌ای كه با حضور استاندار و سردار كارگر، رئیس بنیاد كشور در این مكان برگزار شد، بر این نكته تأكید شد كه فارس می‌تواند نماینده ایران در این بخش و حوزه گردشگری در مجامع بین‌المللی باشد به شرط اینكه ارائه و راویان خوبی در این زمینه فعالیت كنند.
مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس بر لزوم تملك مغازه‌های ضلع شمالی و انبارهای ضلع شرقی این مركز تأكید كرد و گفت: اینجا یك باغ موزه است و تبدیل به یك پارك عمومی می‌شود لذا یكی از كارهایی كه باید به جد دنبال شود همین مبحث تملك است وگرنه این طرح ابتر می‌ماند.
وی از احداث یادمان شهید دوران با هزینه 700 میلیون تومان در این مركز خبر داد و گفت: برای موزه و مركز فرهنگی گروه‌هایی را فعال كردیم كه در این راستا تاكنون 850 سوژه مشخص شده و در اختیار طراحان قرار گرفته است و آن‌ها این سوژه‌ها را بر روی سناریوها پیاده می‌كنند كه بخشی از آن‌ها به صورت سخت‌افزاری و بخشی دیگر به صورت دیجیتال انجام می‌شود.
گرامی با بیان اینكه فارس اول این مركز فرهنگی در دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور ریاست جمهوری و به صورت ویدئو كنفرانسی افتتاح خواهد شد، گفت: مركز فرهنگی 10 استان كشور در دهه فجر به همین ترتیب افتتاح خواهند شد كه فارس یكی از آن‌هاست.
مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس در عین حال این نكته را یادآور شد كه هنوز مبحث گالری مانده است و سپس ادامه داد: بنا داریم در اینجا یك نمایشگاه نظامی و یك نمایشگاه فرهنگی ایجاد كنیم و در آن از ظرفیت قشرهای مختلف دوران دفاع مقدس و همچنین نهادهای همكار نظیر كنگره سرداران و 15 هزار شهید استان فارس و بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس استفاده خواهیم كرد.
وی با بیان اینكه یك كلاس آمادگی دفاعی نوجوانان نیز می‌تواند در این مجموعه برگزار شود، به بحث تدوین دانشنامه دفاع مقدس فارس اشاره كرد و گفت: برای این دانشنامه تاكنون 1400 مدخل شناسایی شده است ضمن اینكه ما بحث تاریخ‌نامه یگان‌ها را هم دنبال می‌كنیم و تا امروز 247 رده كه در تاریخنامه باید كار شوند، شناسایی شده است لذا حجم كار بسیار بالا و كاملا دلی است.

captcha