مهجوریت قرآن نادیده گرفتن معارف کلام‌الله است
کد خبر: 3682725
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴
حجت‌الاسلام حکیمی:

مهجوریت قرآن نادیده گرفتن معارف کلام‌الله است

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدیر مؤسسه قرآنی کریمه آل‌رسول(س) با اشاره به مهجوریت قرآن، اظهار کرد: ضعف در تمسک به آیات نورانی کلام‌الله و بی‌توجهی به معارف آن، به نوعی مهجوریت قرآن است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل حکیمی، مدیر مؤسسه قرآنی کریمه آل‌رسول(س) در جلسه قرآن محمدعلی دهدشتی در حسینیه نجفی‌های شهر قم، شامگاه گذشته، 25 دی‌ماه در زمینه مهجوریت قرآن به سخنرانی پرداخت.
وی طی این جلسه با اشاره به آیه 30 سوره مبارکه فرقان «وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً»، اظهار کرد: به این معنا که پیامبر اکرم(ص) فرمودند که اکثر مفسران قال را به معنای فعل ماضی معنا کرده‌اند اما در تفسیر المیزان مرحوم علامه طباطبایی می‌فرمایند این «قال» به معنای «يَقُولُ» است چون به آیه 27 عطف می‌شود که در آن قیامت را ترسیم می‌کند، روزی که ظالم و ستمکار دست خود را می‌گزد بعد آیات پس از آن است که برخی که دوست ناباب داشته‌اند می‌گویند کاش آنها را به عنوان دوست برای خود انتخاب نکرده بودیم.
حکیمی عنوان کرد: سپس به آیه 29 و 30 سوره مبارکه فرقان می‌رسد که اشاره به مهجوریت قرآن دارد. علامه طباطبایی به مانند سایر مفسران دیگر می‌فرماید چون قیامت مسئله‌ای حتمی‌الوقوع است. امروز نیز پیامبر اکرم(ص) از افرادی که قرآن را مهجور کرده‌اند و نسبت به آن بی‌اعتنا شده‌اند، شکایت می‌کند.
وی با اشاره به سخنان امام راحل که فرمودند «ما قرآن را مهجور کرده و به این مسائل اعتنا نکرده‌ایم»، بیان کرد: همچنین مقام معظم رهبری فرموند «رسالت ما این است که گرد و غبار قربت را از چهره‌ قرآن بزداییم» چنانکه در روایت می‌بینیم گاهی اوقات نماز نفرین می‌کند افرادی را که حق نماز را ضایع کرد‌ه‌اند، سوره‌های قرآن را نیز که اگر حقشان را ضایع کنیم، اینگونه هستند.
مدیر مؤسسه قرآنی کریمه آل‌رسول(س) با اشاره به روایات متعدد که در روز قیامت سوره‌های قرآن از ضایعه شدن حقشان از ما گلایه می‌کنند، اضافه کرد: مصداق مهجور بودن قرآن و حق قرآن را ادا نکردن چیست؟ باید دید در این عرصه چه افرادی حق قرآن را ادا نمی‌کنند که هم خداوند از آنها شکایت می‌کند و برای آنها کیفر در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: مهجوریت قرآن زیرپا گذاشتن معارف قرآن است در کنار بی توجهی به جلسات و محافل قرآن. مهجوریت قرآن اینجاست که تمسک به قرآن ضعیف باشد.
در ادامه این مراسم نیز احمد دباغ، حافظ کل قرآن کشورمان از میان روشندل به تلاوت آیاتی مهجوریت قرآن، آیات 24 تا 31 سوره مبارکه فرقان پرداخت.

 

کد
captcha