تبریز ٢٠١٨ فرصتی برای تقویت مشترکات ملی و دینی است
کد خبر: 3682765
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۳

تبریز ٢٠١٨ فرصتی برای تقویت مشترکات ملی و دینی است

گروه فرهنگی: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، با اشاره به فعالیت‌های مختلفی که برای تبریز ٢٠١٨ انجام می‌گیرد گفت: رویداد تبریز ٢٠١٨ فرصت مناسبی برای تقویت مشترکات ملی و دینی برای تعالی کشور است و امیدواریم ارامنه نیز نقش خود را به بهترین نحو در این رویداد ادا کنید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، محمدمحمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان، امروز در دیدار با «اسقف گریگور چیفتچیان» خلیفه‌‌ کل ارامنه‌ آذربایجان عرصه‌‌ هنر را عرصه‌ اتحاد و همدلی برشمرد و گفت: هر اندازه‌ در عرصه‌ سیاست شاهد تشتت هستیم و مسائل سیاسی منجر به جنگ و اختلاف می‌شود، به همان اندازه فرهنگ و هنر نیز می‌تواند بین ملل و ادیان و مذاهب پل‌های ارتباطی ایجاد کند.
وی، اظهار کرد: هنر می‌تواند موجب همبستگی و انسجام شود و ما در شرایط امروزی جهان که ابرقدرت‌ها به‌دنبال به کرسی نشاندن خواسته‌ها و افکار خود هستند، می‌توانیم با استفاده از ابزار هنر  موجب ایجاد همبستگی و اتحاد در بین ملل و ادیان مختلف شویم.
محمدپور، فرهنگ را بستر مناسبی برای تجمیع افکار و عقاید و ادیان مختلف در کنار هم عنوان کرد و گفت: انسجام ملی و همدلی و همزبانی در صورت نزدیکی اندیشه ها و تأکید بر مشترکات فرهنگی، محقق می‌شود و در این میان فرهنگ و هنر می‌تواند بهترین ابزار برای یکی کردن اندیشه‌ها و دلها باشد.                  .
وی اتحاد و یکانگی بین ادیان و مذاهب را ضرورت صلح جهانی برشمرد و گفت:‌ گفت‌وگو راه اصلی است که جهانیان در دنیای معاصر به آن عمل می‌کنند و البته این اتفاق نظر وجود دارد که راه فائق آمدن بر تمامی مشکلات و معضلات دنیای کنونی تنها راه گفت‌وگو است و نظام جمهوری اسلامی نشان داد که اهمیت این راهکار را به خوبی درک و عملی کرده و می‌تواند بحران‌ها را بر اساس این اصل مدیریت کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: مرزهایی که به عناوین مختلفی چون دین و جغرافیا و سیاست و ... در بین انسان‌ها ایجاد شده،‌ زمانی که صحبت از انسانیت و ارزش‌ها و آرمان‌های متعالی الهی و انسانی می‌شود، از میان برداشته می شود.  
وی اظهار کرد: امروزه جهان با بحرانی شدید مواجه هستند، ‌بحرانی که امنیت و صلح جهانی را به مخاطره انداخته چرا که یک اظهارنظر نادرست و ناشیانه جان صدها انسان را به خطر می‌اندازد و در سال های اخیر رشد روزافزون تروریسم موجب بی ثباتی جهانی شده است .  
وی افزود:‌ علی رغم تمام هجمه‌ها و تلاش‌های دین ستیزان در عصر حاضر, شاهدیم عنصر دین نه تنها موجب همبستگی بین ملل و مذاهب شده، بلکه موجب بیداری میان ملت های ستم دیده شده و در این برهه که طومار گروه‌های تکفیری برچیده شده است امیدواریم صلح و دوستی بیش از پیش بر جهان سایه افکند.
محمدپور با اشاره به فعالیت‌های مختلفی که برای تبریز ٢٠١٨ انجام می گیرد گفت: رویداد تبریز ٢٠١٨ فرصت مناسبی برای  تقویت مشترکات ملی و دینی برای تعالی کشوراست و امیدواریم ارامنه نیز نقش خود را به بهترین نحو در این رویداد ادا کنید.
اسقف گریگور چیفتچیان خلیفه کل ارامنه آذربایجان  نیز در این دیدار، اقلیت‌های دینی ایران را سفیران نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: ساحت‌های زندگی آدمی به یکدیگر مرتبط و درهم تنیده اند و هدف همه ادیان الهی، هدایت و سعادت بشر و دعوت به صلح و برقراری عدالت و اخلاق بوده و نظام جمهوری اسلامی نیز از منادیان صلح در جهان است.
 وی، افزود: ارزش‌ها و فضایلی که همه ادیان الهی بر آن تاکید دارند را باید تقویت و از آنها صیانت کنیم چرا که با ساری و جاری شدن ارزش‌های دینی و اخلاقی در جامعه، بسیاری از مشکلات امروزی مرتفع می گردد.  
وی تصریح کرد: دین همواره در طول تاریخ حیات بشری از عوامل تأثیرگذار بر زندگی بشر چه در سطح فردی و داخلی و چه در سطح بین المللی بوده و در حال حاضر در عرصه معادلات نظام بین الملل نیز از جایگاه ویژه‏ای برخوردار است و برهمین اساس وحدت بین ادیان و مذاهب صلح و دوستی در جهان را تقویت می‌کند.
وی با بیان این‌که زندگی پرتفاهم و صمیمی ارامنه و مسلمانان، الگوی مودت و وحدت ادیان است، اظهار کرد: ارامنه ایران خرسندند که در آذربایجان‌شرقی و سایر استان‌های کشور به همراه سایر برادران دینی، زندگی‌ توام با آرامش و امنیت دارند.
captcha