خبرهای خوب منجر به سازندگی کشور می‌شود/ مردم از طریق فضای مجازی قدرت امر به معروف و نهی از منکر دارند
کد خبر: 3682776
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۳
ضرغامی:

خبرهای خوب منجر به سازندگی کشور می‌شود/ مردم از طریق فضای مجازی قدرت امر به معروف و نهی از منکر دارند

گروه جامعه: عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مهارت و توانایی خبرنگار منجر به تولید خبر خوب و خبر خوب منجر به سازندگی کشور می‌شود، اظهار کرد: فضای مجازی به کمک انقلاب اسلامی آمده تا پیشرفت کند و مردم می‌توانند از طریق آن قدرت امر به معروف و نهی از منکر داشته و به مدیران در این زمینه کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، عزت الله ضرغامی، عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی و رئیس اسبق صداو سیما بعداز ظهر امروز سه‌شنبه 26 دی‌ماه، در همایش «خبر خوب، رسانه مسئول» با اشاره به تعریفی از یک خبر خوب، گفت: در یک خبر خوب و خوش، صرف‌نظر از نگاه عامیانه و درستی که در مورد آن داریم که همین مورد هم بسیار ارزشمند است، باید به این نکته توجه کنیم که جامعه نیاز به آگاهی، اطلاعات، تحریک شدن و انگیزه پیدا کردن دارد؛ لذا در یک خبر خوب قرار نیست حال بخشی از جامعه خوب شود، بلکه باید نیازهای مخاطب بسنجیم و آن را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه باید برای یک خبر خوب شاخص‌هایی اقتباس کرد و مشخص شود که منظور از خبر خوب چیست، افزود:  اگر غیر این، صورت گیرد خبر خوب یک کارفرمایشی خواهد شد و نمی‌توان از آن توقع عملیاتی شدن داشت و حتی نمی‌توان آن را ارزیابی کرد.

ضرغامی ادامه داد: در یک فضای رسانه‌ای و مجازی باید یک طرح و برنامه جدید داشت و لذا خبر خوب به‌طور خلاصه خبر صادقانه‌ و صحیحی است که جامعیت داشته و سازنده است؛ خبر خوب خبری است که به‌جای واژه‌های مخرب و امیدبخش از واژه سازندگی در آن استفاده شود.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: خبر نباید دروغ باشد بلکه باید صحت داشته باشد. امروز برخی از رسانه‌ها متوسل به خبرهای دروغ و کذب می‌شوند، زیرا می‌خواهند از سایر رسانه‌ها عقب نیافتند از این رو شاهد تولید خبرهای دروغ از سوی برخی رسانه‌ها هستیم. امروز یک کانال ایجاد می‌شود که مثل چرخ‌گوشت خبر‌های گوناگون را به بیرون می‌ریزد درحالی که کمترین صحتی در آن وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه خبر دروغ باید خیلی مذموم شناخته شود و در بین رسانه‌‌ها به‌عنوان یک توهین تلقی شود، افزود: کار رسانه، کار کارمندی نیست بلکه کار عشقی و دلی است. همچنین در یک خبر خوب باید جامعیت خبر موردتوجه قرار گیرد. از این جهت خبرنگار ما برای رسیدن به جامعیت باید علم داشته باشد.

ضرغامی با تاکید بر اینکه باید مهارت و توانایی خبرنگار منجر به تولید خبر خوب شود ادامه داد: در مدیریت، اصل هدف‌گذاری برای کاری است که باید متناسب با توانمندی باشد تا منجر به یأس، ناامیدی و بن‌بست نشود. باید خبرهای خوب منجر به سازندگی کشور شود ضمن اینکه در این خصوص باید بدانیم که خبر خوب کمک‌کننده به سازندگی کشور، مدیریت ارشد و همچنین یاری رهبر معظم انقلاب و دیگر بزرگان کشور است؛ لذا اگر نتوانیم خود را در این محدوده هدف‌گذاری شده تنظیم کنیم اشتباه خواهیم کرد.

عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه خبر خوب باید سازنده باشد، تصریح کرد: باید انقلاب اسلامی را در مسائل مختلف تقویت کرده و منجر به پیشرفت آن شویم که در این مسیر وظیفه مهمی بر گردن ما است. یکی از خبرهای خوبی که در این ایام که در تقویم ثبت است مربوط به فرار شاه در روز 26 دی‌ است که انتشار این خبر منجر به شادی مردم ایران شد و پیوند خوبی را با انقلاب اسلامی ایران ایجاد کرد.

وی  گفت:‌ اگر دائم خبرهای نا امید کننده توسط رسانه‌ها منتشر شود مردم هم نا امید شده و انگیزه‌ها از بین خواهد رفت. در این رابطه 40 آسیب رسانه‌ای برای مبارزه با مفاسد اقتصادی در بیش از دو سال و نیم قبل تهیه کرده و آن را تقدیم مقام معظم رهبری کردم، که برهمین اساس جلساتی هم در این خصوص تشکیل شد؛ دلیل این کار این بود که وقتی مردم دائم  خبر دزدی، اختلاس و امثال آن را می‌شنوند نا امید شوند؛ ضمن اینکه اگر دائم هم خبر خوب بدهیم مردم آن را باور نکرده و وضعیت را با شرایط خود نگاه می‌کنند.

ضرغامی گفت: برخی مسئولان و مخالفین ما دارای مشروعیت قانونی، رأی مردم و مجلس، پایگاه اجتماعی و کاریزما و قدرت خاصی هستند. لذا نباید در اخبار، مردم را در مسیری خاص قرار داد. از این جهت مسئولان و متولیان باید بدانند و بشنوند که برخی جاها هشدار‌هایی نسبت به مدیریت آنها اعلام شده است؛ چرا که کشور ما در اتاق شیشه‌ای واقع است و درباره اعتراضات اخیر هم آن را یک فرصت می‌دانیم نه یک تهدید.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه فضای مجازی به کمک انقلاب اسلامی آمده تا پیشرفت کنی، افزود: نباید فقط یک سازمان یا گشت ارشاد و یا مسئولان خاصی امر به معروف کنند در حالی که مردم می‌توانند از طریق فضای مجازی قدرت امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند و به مدیران در این زمینه کمک کنند.چشم‌ها در حال حاضر به فضای مجازی دوخته شده که ما می‌توانیم از آن استفاده لازم را ببریم.

captcha