برگزاری نشست تخصصی آذری‌های مسلمان و رسالت وحدت بخش آنان در تبریز
کد خبر: 3682780
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۷

برگزاری نشست تخصصی آذری‌های مسلمان و رسالت وحدت بخش آنان در تبریز

گروه اجتماعی: چهارمین نشست تخصصی «آذری‌های مسلمان و رسالت وحدت بخش آنان در عصر حاضر» با حضور جمعی از مسئولان، کارشناسان و پژوهشگران این حوزه در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، چهارمین نشست تخصصی «آذری‌های مسلمان و رسالت وحدت بخش آنان در عصر حاضر» امروز 26 دیماه با حضور آیت الله حسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، جمعی از مسئولان، کارشناسان و پژوهشگران این حوزه در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز برگزار شد.

آیت‌الله سید حسن آملی، نماینده ولی فقیه نر استان اردبیل، در این نشست، با بیان این‌که 19 ژانویه و 31 دسامبر نقطه تقابل اصلی و اساسی ایران و آذربایجان در دو موضوع تاریخ و هویت است، اظهار کرد: ما به خاطر صیانت از تاریخ و هویت به بحث 19 ژانویه می‌پردازیم، زمانی که آثار فروپاشی شوروی دیده شد، آذری‌های مسلمان به سمت مرزهای ایران(وطن تاریخی) حرکت کردند و از ارس رد شده و تعلق خود را به دین و اسلام اعلام کردند.  
وی ادامه داد: این موضوع برای حکومت آذربایجان بسیار سنگین بود چرا که ملت آذربایجان به دین و ایران ابراز تعلق کرده بودند؛ به همین دلیل اقدام به تحریف 19 ژانویه کرده و اینگونه مطرح کردند که مردم گسیل شده به سمت ایران در 19 ژانویه، به این جهت حرکت کرده بودند تا موانع را برداشته و دو آذربایجان را متحد کنند و یک آذربایجان بزرگ(طبق توهمشان) را شکل دهند. 
وی تاکید کرد: آنان چیزی که در 19 ژانویه اتفاق افتاده بود را به 31 دسامبر تعمیم دادند تا از اجتماع کریسمس استفاده کرده و این روز را روز همبستگی آذری‌های جهان نامیدند، روزی که به زعمشان روز همراه شدن آذری‌ها بود. 
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل خاطرنشان کرد: اعتقاد ما بر مبنای اسناد و تاریخ این است که آذری‌ها جماعتی هستند که اراده و هویت خود را طی 200 سال حکومت تزارها حفظ کرده‌اند و 19 ژانویه هرگز نباید تحریف شود و باید عین واقعیت به آینده منتقل شود.  
وی افزود: ما در راستای تکریم واقعیت و ایستادن در مقابل تحریفات، 19ژانویه را به عنوان روز آذری‌های مسلمان جهان اعلام کرده و هر سال در چنین روزی بر وطن تاریخی و هویت اصلی آذری‌ها تاکید کرده و واقعیت‌های تاریخی را بررسی می‌کنیم.  
وی، با بیان اینکه 19 ژانویه، روز حفظ اصالت و ریشه است، یادآور شد: آنان برای اینکه آذربایجان را از ایران، اسلام، ریشه تاریخی و مدنیت آن جدا کنند دست به تحریفات بزرگی زده‌اند که وظیفه‌ی امروز ما بررسی و کنکاش این تحریفات است.  
آیت الله عاملی، با تاکید بر اینکه هویت آذری‌ها، از بعثت، غدیر و عاشورا گرفته شده است، تاکید کرد: تکلیف تمامی آذری‌های دنیا این است که هویت دینی، تشیع و مکارم اخلاقی خود را حفظ کرده و در راستای تشکیل خانواده واحد جهانی همت گمارند.  
حسین جدیری، مسئول سازمان بسیج اساتید آذربایجان شرقی، نیز در این مراسم، اظهار کرد: بی‌تردید ماهیت اسلامی، مردمی و تکیه بر عوامل اعتقادی و آموزه‌های دینی با رهبری امام(ره) به عنوان عوامل پیروزی انقلاب اسلامی، ضمن بر هم زدن نفوذ نظام سلطه در ایران، در برپایی نظام مستقل از ابر قدرت‌ها در این کشور، شرایطی را رقم زد که ایران اسلامی به عنوان کانون الهام‌بخش و بیداری ملت‌ها و به ویژه مسلمانان مطرح شد.  
وی افزود: بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، در فرصتی تاریخی مردم مسلمان آذری در 19 ژانویه بعد از ده‌ها سال فراق به هویت اسلامی و ایرانی خود بازگشتی تاریخی داشته و به اسلام‌خواهی که بر گرفته از اعماق وجودشان بود، حول محور وحدت ابراز علاقه‌مندی کردند.  
وی یادآور شد: بازخوانی واقعیات تاریخی، ادبی، هنری، سیاسی و ساختار شناسی در حوزه قفقاز و آذربایجان تلاش جهادگونه می طلبد و تغییر 19 ژانویه به 31 دسامبر یک انحراف و تحریف است که باید با برگزاری نشست‌های تخصصی و همایش‌های علمی حقایق را تبیین کرده و اندیشمندان در این رابطه رسالت خود را انجام دهند.  
جدیری افزود: از مجموع مقالات رسیده به دبیرخانه این نشست تخصصی، 12 مقاله به عنوان برگزیده در مجموعه مقالات چاپ شده و چهار مقاله نیز به صورت سخنرانی ارائه خواهد شد.

captcha