رسانه‌ها هدف متعالی را به خود و مخاطبشان یادآوری کنند/ بندگی پروردگار؛ متعالی‌ترین هدف
کد خبر: 3682785
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۵
تیرانداز:

رسانه‌ها هدف متعالی را به خود و مخاطبشان یادآوری کنند/ بندگی پروردگار؛ متعالی‌ترین هدف

گروه جامعه: مدیرعامل خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه رسانه باید هدف متعالی را به خود و مخاطب یادآوری کند که این یادآوری چه در حوزه‌های شخصی و چه در حوزه‌های جمعی باید رعایت شود، گفت: متعالی‌ترین هدف، بندگی پروردگار است و این بندگی باید مدام در ساحت‌های مختلف زندگی لحاظ شده و رسانه به آن توجه کند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، پیام تیرانداز، مدیرعامل خبرگزاری فارس، بعداز ظهر امروز سه‌شنبه 26 دی‌ماه، در همایش «خبر خوب، رسانه مسئول» با اشاره به اینکه این همایش با هدف توجه دادن به یکی از غفلت‌های رسانه‌ای تشکیل شده است، اظهار کرد: انسان همواره در حال شدن و حرکت است و امیدوارم که این حرکت در مسیر کمال باشد و همه وسایل برای رشد و تعالی انسان مهیا باشد.

وی با بیان اینکه رسانه ابزار مهمی است که در تعریف نوین آن باید بتواند مخاطب را رشد داده و متعالی کند و هر حرکتی که مانع آن شود، مردود است، افزود: انتشار بی‌قاعده و پرتکرار اخبار منفی در وضعیت فعلی منجر به روحیه مایوس و کسل‌کننده‌ای شده که در حرکت انسان به سمت جلو مانع ایجاد کرده است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس، تفکر شاخص را رشد و تعالی انسان دانست و ادامه داد: برای رشد انسان‌ها و جوامع باید قدرت تفکر را در جامعه ارتقا داد؛ تفکر باید انسان را به سمت مسیر درست و عمل رهنمون کند. بر این اساس خبر خوب، خبری است که باید با اطلاعات کامل و دقیق انسان را به سمت تحلیل‌های صحیح سوق دهد، ضمن اینکه مخاطب هم باید ساختمان ذهنی و فکری خود را با خبر خوب بسازد.

تیرانداز با بیان اینکه معماری صحیح خبر خوب به انسان کمک می‌کند تا ذهنش رشد کند، تصریح کرد: هیچوقت اخبار ناقص، مبهم، غیردقیق به مخاطب کمک نمی‌کند و سطح او را به یک مصرف‌کننده تقلیل می‌دهد؛ لذا نباید کاری کرد دروغ شاخدار در جامعه به باور تبدیل شود.

وی بیان کرد: رسانه مسئول باید به‌جای بیان موضع‌گیری هیجانی به سمت استدلال‌های منطقی سوق پیدا کند و تحلیل‌ها را به مخاطب واگذار کند. متاسفانه امروز رسانه بی‌طرف نداریم و رسانه بی‌طرف بی‌معناست و ادای بی‌طرفی درآوردن هم فریب دادن مخاطب است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با بیان اینکه رسانه‌ای که فعل و عمل صحیح دارد، باید استدلال‌های صحیح را تولید و منتشر کند، گفت: فرآیند تولید استدلال برای گوینده و شنونده بسیار مبارک است و منجر به رشد فکری و ذهنی افراد می‌شود. رشد و تعالی فکری مخاطب وظیفه خبر خوب و رسانه مسئول است، ضمن اینکه نیاز جامعه نیز بیان اخبار مثبت و امید بخش است.

تیرانداز اظهار کرد: غربی‌ها به این گفته خود مبنی بر اینکه خبر خوب، خبر بد است، عمل نمی‌کنند و متأسفانه تقلید ما در انتشار اخبار بد و افراط آن از غرب جامعه را دچار مشکلات فراوانی کرده است. مردم در مواجهه با این سؤال که آخرین خبری که دیده یا شنیده‌اید چیست و کجاست؟ به ندرت مصادیقی را به یاد می‌آورند، درحالی‌که سیاه‌نمایی‌ها به گعده‌ها و دید و بازدیدهای خانوادگی رسوخ کرده و مدام از سختی‌ها و مشکلات برای یکدیگر می‌گوییم بی آنکه راهکار بدهیم و توجهی به اتفاقات پیرامونی خود و مهربانی خدا داشته باشیم.

وی گفت: براساس آمارها و پژوهش‌های علمی، مردم ما عصبانی‌تر و کم‌تحمل‌تر از قبل شده‌اند، ضمن اینکه دعواهای بی‌ارزش و قدرت‌طلبی‌های جناح‌های سیاسی منجر به تحمل هزینه‌های بسیار زیاد از سوی جامعه شده است؛ لذا باید به هدفمندی مهمی فکر کرد و هرچه اهداف ما بزرگ‌تر باشد، باید رسانه‌های هدفمند به سمت آن گام بردارد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس اظهار کرد: رسانه باید هدف متعالی را به خود و مخاطب یادآوری کند که این یادآوری چه در حوزه‌های شخصی و چه در حوزه‌های جمعی باید رعایت شود. متعالی‌ترین هدف، بندگی پروردگار است و این بندگی باید مدام در ساحت‌های مختلف زندگی لحاظ شده و رسانه به آن توجه کند.

تیرانداز افزود: در حوزه جمعی باید به دنبال اهداف جمعی و متعالی باشیم و این هدف باید بتواند همه ما را یکصدا و یکپارچه کند.هدف مشترک همه ما پیشرفت کشور عزیز ایران است و اگر این‌گونه شد، سطحی‌نگری و اهداف بی‌ارزش خریداری پیدا نخواهد کرد.

وی گفت: جامعه و اهداف، جریاناتی را بزرگ می‌شمرند که پیشرفت ایران را بزرگ بشمارند، نه منافع حزبی و جریانی خود را؛ لذا در اخبار ناگوار و حوادث تلخ اخیر هنوز داغ زلزله کرمانشاه بر قلب‌هایمان وجود داشت که کشتی نفتی ما غرق شد و ما را هم در ماتم فرو برد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس بیان کرد: خبر خوب آن نیست که چشم خود را بر روی واقعیت‌ها ببندیم و خود را فریب دهیم که اگر این کار را کنیم مانع حرکت روبه جلوی انسان‌ها شده‌ایم؛ چراکه آن وقت به حفظ وضعیت موجود بسنده خواهیم کرد؛ لذا چگونه گفتن اخبار منفی هم بسیار مهم است تا درست و به‌موقع بتوانیم اثرات سو اخبار منفی را بکاهیم.

تیرانداز با بیان اینکه در کنار انعکاس اخبار منفی می‌توان تحلیل هم ارائه داد، ادامه داد: رسانه‌ها باید از اتفاقات مثبت، ایثار و فداکاری‌های مردم ایران و حضور باشکوه آنها در مراسمات مختلف الگوسازی و هویت‌سازی کنند، ضمن اینکه نمی‌توان نوع‌دوستی مردم ایران را در حوادث زلزله کرمانشاه ندید. کمک محبت‌آمیز سرباز ارتشی به کودک زلزله‌زده کرمانشاهی و آستین‌های بالازده سرداران بسیجی و سپاهی برای ساخت سرویس بهداشتی از اتفاقات ایثارگونه و مثبت در این برهه بود.

وی اضافه کرد: باید همه رسانه‌ها به یکدیگر کمک کنند تا در خصوص رسالت سنگین‌شان در رساندن اخبار خوب وظایف‌شان را به نحو احسن انجام دهند. بر این اساس در آینده نزدیک همایش علمی خبر خوب و روزنامه‌نگاری مثبت‌نگر برگزار خواهد شد.

captcha