افزایش آسیب‌های اجتماعی در کشور/ کمیته خاص پیگیری با آسیب‌های اجتماعی تشکیل می‌شود
کد خبر: 3682786
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۵

افزایش آسیب‌های اجتماعی در کشور/ کمیته خاص پیگیری با آسیب‌های اجتماعی تشکیل می‌شود

گروه جامعه: وزیر آموزش و پرورش در نودوششمین جلسه شورای اجتماعی کشور از تشکیل کمیته خاص برای پیگیری و مواجهه با آسیب‌های اجتماعی در آموزش و پرورش خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا) نودوششمین جلسه شورای اجتماعی کشور با محوریت «تحلیل وضعیت آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان و اقدامات مربوط به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر در سطح مدارس» با حضور اعضای این شورا عصر امروز سه‌شنبه 26 دی ماه در وزارت کشور برگزارشد.

در این جلسه نتایج پژوهش صورت گرفته توسط آموزش و پرورش در خصوص آسیب‌های اجتماعی در مدارس مطرح شد که بر اساس این پژوهش آسیب‌های اجتماعی در همه انوع آن افزایش داشته است.

در پایان این نشست رحمانی فضلی وزیر کشور و سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران به بیان نتایج این جلسه پرداختند.

وزیر کشور در جمع خبرنگاران عنوان کرد: امروز جلسه شورای اجتماعی کشور با دو دستور کار بررسی حادثه اخیر(اعتراض‌های اخیر صورت گرفته در کشور) و مسئله آسیب‌های اجتماعی برگزار شد. در خصوص موضوع اول گزارشی از روند حادثه و تحلیل زمینه‌ها، بسترها، شرایط و عوامل تشدید کننده آن مطرح و نهایتاً تمام تصمیمات و اقداماتی که در این حوزه گرفته شده بود به استحضار نمایندگان دستگاه‌های وختلف اجتماعی رسید.

باید از حوادث رخ داده عبرت لازم را گرفته درست برنامه‌ریزی کنیم

وی ادامه داد: مقرر شد این موضوع را به کارگروه مربوطه ارجاع دهیم و تمام مستندات، مدارک و شواهدی که در این حادثه جمع‌آوری شده با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی مورد بحث قرار گیرد تا بتوانیم با تحلیل درست و برداشت‌های صحیح به نتایجی برسیم که از این حوادث عبرت لازم را گرفته و برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهیم.

وزیر کشور دستور کار دوم را در خصوص عملکرد آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: در آموزش و پرورش کار خوبی در حوزه آسیب‌های اجتماعی در مدارس انجام شده و نظرسنجی‌ها و بررسی‌های مختلفی صورت گرفته و تحلیل شده است که در جلسه مطرح و مصوباتی در خصوص این موضوع ارائه و مقرر شد آموزش و پرورش به عنوان دستگاه اصلی با همکاری سایر دستگا‌ه‌های معین و همکار کمک کنند تا در کاهش آسیب‌های اجتماعی موفق شویم.  

بطحایی وزیر آموزش و پرورش نیز با اشاره به پیمایش صورت گرفته توسط آموزش و پرورش در خصوص آسیب‌های اجتماعی، گفت: نتایج این پایش در جلسه ارائه شد و تنوع آسب‌های اجتماعی در حوزه نوجوانان و جوانان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین عوامل مؤثر در هر یک از آسیب‌های اجتماعی مورد بحث قرار گرفته و در نهایت مصوبه‌ای تصویب شد که امیدوار هستم این مصوبه در مواجهه و مقابله با آسیب‌های اجتماعی در حوزه نوجوانان و جوانان سرعت بیشتری ایجاد کند.

تشکیل کمیته خاص برای پیگیری و مواجهه با آسیب‌های اجتماعی

وی یکی از مهم‌‌ترین مصوبات این جلسه را تشکیل کمیته خاص برای پیگیری و مواجهه با آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: این کمیته با مسئولیت آموزش و پرورش تشکیل می‌شود و یکی از کمیته‌های زیر مجموعه شورای اجتماعی کشور خواهدبود که امیدواریم با تأکیداتی که مقام معظم رهبری برای تشکیل این کمیته داشتند و تأکیدات رئیس جمهور، در آینده نزدیک شاهد اقدامات مؤثر برای مواجهه با آسیب‌های اجتماعی در آموزش و پرورش باشیم.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤالی در خصوص استخدام معلمان نهضت سوادآموزی گفت: در حال حاضر لایحه‌ای در دستور کار مجلس قراردارد که همه منتظر هستیم تا ببینیم تکلیف لایحه چه خواهد شد؛ تاکنون چندین مصوبه در خصوص مربیان پیش دبستانی داشته‌ایم اما این لایحه حرف آخر را در مورد مربیان پیش دبستانی و حق‌التدریس خواهد زد. امیدواریم مجلس به زودی در این زمینه تعیین تکلیف کند.

هفته آینده زمان آزمون استخدامی آموزش و پرورش مشخص می‌شود

بطحایی در خصوص آزمون استخدام آموزش و پرورش که قرار بود دی ماه صورت گیرد، گفت: مهم‌ترین مانعی که برای برگزاری آزمون داشتیم تعداد ردیف‌های استخدامی بود که باید با سازمان امور اداری و استخدامی به توافق برسیم آخرین اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری روز گذشته ارسال شده و فکر می‌کنم هفته آینده زمان این آزمون اعلام می‌شود.

وی در خصوص تعطیلی یک ماهه مدارس که مطرح شده‌ است، گفت: تعطیلی یک ماهه آموزش و پرورش موضوعی بین دستگاهی است که فقط مربوط به محیط زیست نیست ما از منظر آموزشی و تربیتی در خصوص این موضوع حرف داریم و یکسری عواملی که تأثیرگذار است باید دیده شود. به دلیل همین پیچیدگی‌ها فعلاً کار به آینده موکول شده ولی هر تصمیمی در این زمینه گرفته شود حتماً به تصویب مجلس نیاز دارد.

مخالف تعطیلی یک ماهه مدارس هستم

وزیر آموزش و پرورش در ادامه عنوان هم کرد که مخالف تعطیلی یک ماهه مدارس است اما با تعطیلی دو هفتگی مدارس موافق است چرا که این تعطیلی از نظر فرایند آموزشی و یادگیری تأثیر مثبتی دارد.

وی در خصوص اردوهای مدارس به ویژه اردوهای راهیان نور گفت: آخرین دستورالعمل مربوط به اردوهای دانش‌آموزی از جمله اردوهای راهیان نور را ابلاغ کرده‌ایم که این دستورالعمل به صورت آزمایشی به مدت سه ماه اجرا می‌شود. کلیه نکات و ملاحضات ایمنی را تاجایی که مورد پیشگیری بوده در این طرح مورد ملاحضه قرار داده‌ایم و امیدواریم تا پایان سه ماهه مقرر، اگر نیاز به اصلاح باشد اصلاحات صورت گرفته و طرح اجرایی شود اما به نظر می‌رسد این دستورالعمل، دستورالعمل جامع و بی‌عیب و نقصی باشد.

captcha