به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، اسفندیار چهاربند، رئیس مرکز برنامهریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش که چندی پیش با سفر به قم از مجموعههای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، مرکز آموزشهای کاربردی و مهارتی حوزههای علمیه ومعاونت پژوهشی حوزه علمیه خواهران بازدید کرده بود، ظرفیتهای حوزه برای کمک به آموزش و پرورش جهت تحقق سند تحول بنیادین را تشریح کرد.
رئیس مرکز برنامهریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش هنوز ظرفیتهای بیبدیل حوزه را نشناخته است، گفت: حوزه علمیه ظرفیت توانمندسازی دینی معلمان کشور را دارد. بخشهای مهمی از ظرفیت عظیم حوزههای علمیه برادران و خواهران و مجموعههایی مانند جامعة الزهرا(س) و جامعة المصطفی(ص) بر اهمیت این مسئله افزوده است.
در شناخت مراکز حوزوی کمکاری کردهایم
چهاربند تصریح کرد: در زمینه شناخت مراکز حوزوی کمکاری کردهایم، زیرا بسیاری از نیازهای امروز آموزش و پرورش در سایه تعامل و همکاری و در چارچوب سیاستهای ستاد همکاریها می تواند رقم بخورد.
مرکز نور، فرصتی طلایی برای تربیت اسلامی
وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات کامپیوتری نور، فرصتی طلایی برای تربیت نظام اسلامی در آموزش و پرورش است، اظهار کرد: مرکز نور سرمایهای عظیم در حوزه علوم اسلامی و انسانی و بسیار فوقالعاده است، دریای اطلاعات و دیتایی که در این مجموعه وجود دارد، میتواند بسیاری از نیازهای نرمافزاری آموزش و پرورش را پاسخگو باشد.
رئیس مرکز برنامهریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش افزود: مرکز کامپیوتری نور، یک فرصت بسیار استثنایی و طلایی برای توسعه علوم تربیتی مبتنی بر معیار و نظام اسلامی در آموزش و پرورش است. این مرکز، گنجینهای از پژوهشهای علوم تربیتی مبتنی بر نظام اسلامی است که میتواند برای مریبان، معلمان، برنامهریزان و سیاستگذاران حوزه علوم تربیتی و برنامه درسی مورد استفاده قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه تلاش میکنیم این ارتباط بیش از گذشته توسعه یابد و از خدمات و برکات فراوان این مرکز بهرهمند شویم، گفت: آموزش و پرورش دارای زیرساختهای گسترده، پهناور و مؤثری است و با ضریب بالایی در اقصی نقاط کشور قابل دسترسی است، میتوانیم با تبادل اطلاعاتی که در بانکهای اطلاعاتی مرکز تحقیقاتی کامپیوتری نور وجود دارد، دسترسی معلمان و مربیان را به این بانکهای اطلاعاتی فراهم کنیم.
رئیس مرکز برنامهریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش بیان کرد: این کار به بهترین نحو و بدون اینکه هزینهای برای معلمان و یا آموزش و پرورش ایجاد شود امکانپذیر است تا با دسترسی به این اطلاعات و یافتهها، توانمندتر از گذشته به حل و فصل مسائل مستحدثهای که در مسائل تربیتی به واسطه توسعه فضای مجازی به وجود آمده پاسخ گویند.
ظرفیتهای مرکز ملی پاسخگوئی به شبهات دینی
وی در مورد ظرفیتهای مرکز ملی پاسخگوئی به شبهات دینی حوزه علمیه قم، عنوان کرد: این مرکز حتما میتواند در تعامل با معلمان و تبادل تجربیات برای پاسخگوئی به مسائل شرعی دانشآموزان اثرگذار باشد.
چهاربند گفت: حوزه و آموزش و پرورش در این باره میتوانند تعامل خوبی داشته باشند، فعالیتهای مرکز ملی پاسخگوئی به شبهات دینی یک نیاز اساسی برای دانشآموزان است.
رئیس مرکز برنامهریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش بیان کرد: دانشآموزان باید به منبعی برای پاسخگوئی به مسائل شرعی و اعتقادی و اخلاقی دسترسی داشته باشند، قرار شد نشستهای مشترکی برگزار کنیم و محتواهای مناسبی برای این همکاری تعیین شود.
وی در خصوص همکاری با مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی برای رفع شبهات دینی، گفت: روی چهــار موضــوع بایــد کار کنیــم، تــا نگرانــیهــا در خصــوص بحــث مــورد نظــر رفــع شــود، یکــی در خصــوص مخاطبان اســت، مــا در آمــوزش و پــرورش اولویتمــان بــا معلــم و مربــی اســت، یعنــی اگــر بخواهیم وارد حــوزه دانــشآمــوزی شــویم، بــدون اســتفاده از ظرفیــت معلــم و مربــی کار بــه جایــی نمــیرســد.
وی بیان کرد: از مسئولان محترم این مرکز تقاضا دارم تصــور کنند، نهــاد پشــتیبانیکننــده هســتند و اولویــت ایــن پشــتیبانی هــم بــا معلــم و مربــی اســت، تمرکــز و انــرژی را در ایــن خصــوص قــرار دهنـد، وقتــی مخاطــب مشــخص شــد، متناســب بــا آن خــود را بازبینــی کنیــم تا بــرای پشــتیبانی از مخاطــب آمــاده شــود.
چهاربند با استقبال از راهاندازی پنل کاربری معلمان در این مرکز، افزود: بــد نیســت تمهیداتی اندیشیده شود به دانــشآمــوزان هــم دسترســی داشــته باشــیم، هر چند نمــیتــوان انتظــار داشــت بــه جمعیت 13 میلیونــی دانــشآمــوز متصــل شــود، اما میشود تعداد قابل توجهی از این جمعیت حساس و سرنوشت ساز کشور را پشتیبانی کرد.
رئیس مرکز برنامهریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش ادامه داد: اگر بتوان به مربیان دسترسی کاربری داد، بدون تردید بهتر میتوان خروجی و نتیجه گرفت.
چهاربند بیان کرد: بخــش عمــده مشــکلات فرهنگــی کشــور مربــوط بــه روشهــا اســت، وقتــی مخاطــب مشــخص و ســاختار معرفــی شــد، پس از ساختار باید روشهــا و فرآیندها را معرفــی کرد تا بهتــر بتوان ارتبــاطگیــری کنیم.
رئیس مرکز برنامهریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش ادامه داد: در بحــث محتوایــی تولیــدات خوبــی صــورت گرفتــه، امــا بــه دلیــل ناهمــوار بــودن بحــثهــای روشــی و فرآیندهــا بــه مشــکل برخــوردهایــم.
وی توانمندســازی معلمــان در زمینــه پاســخگویی بــه ســؤالات دانــشآمــوزان را برابــر بــا تبدیــل شــدن بــه بــازوان مرکــز ملــی پاســخگویی عنــوان کــرد و افــزود: پــس از بحــث روشهــا، مسـئله محتــوا پیــش مــیآیــد، معلــمان را بایــد توانمنــد کــرد تــا در پاســخگویی بــه دانشآموزان، بــازوی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی مرکز شــوند.
چهاربنــد اظهــار کرد: بایــد کاری کــرد کــه رویکــرد محتــوای مــا رویکــرد آموزشــی باشــد، نــه اینکــه منتظــر بمانیــم ســؤالی از ســوی معلــم مطــرح شــود تــا پاســخ داده شــود، بلکه پیــشبینــیهــای لازم را مــد نظــر قــرار دهیم و معلــم را مثــل فــردی کــه در ایــن مرکــز پاســخ مــیدهــد، آمــاده کنیــم.
وی بــا اشــاره بــه لــزوم تبدیــل شــدن معلمــان بــه ســفیران مرکــز ملــی پاســخگویی بــه ســؤالات دینــی در مــدارس، گفــت: لازم است مهارتی کــه کارشــناس پاســخگویی در ایــن مرکــز پیــدا کــرده اســت را بــه معلــم آموزش بدهیــم، یعنــی رویکــرد بــه لحــاظ محتوایــی، رویکــرد توانمندســازی باشــد، اگــر رویکــرد به سمت تربیــت یــک معلــم بــه عنــوان پاســخگو باشــد، آن موقــع در تمــام مــدارس کشــور صاحب حضور کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی خواهیم بود.
دورههــای ضمــن خدمت توانمندســازی برگــزار کنیــم
رئیــس مرکــز برنامــهریــزی، فنــاوری اطلاعــات و آمــوزش منابــع انســانی وزارت آمــوزش و پــرورش بــا بیــان ایــنکــه معلــم بایــد در مــدارس پاســخگو باشــد، تصریــح کــرد: اگــر لازم اســت، آمــادهایــم در راســتای توانمندســازی معلمــان دورههــای ضمــن خدمت بــرای پاســخگویی بــه ســؤالات شــرعی برگــزار کنیــم، زیرا نبایــد بپذیریــم معلــم یــک مصــرفکننــده و مراجعــهکننــده باشــد، بلکــه بایــد پاســخگوی سؤالات دینی باشــد.
وی دربــاره فوایــد تربیــت معلمــان بــرای پاســخگویی بــه ســؤالات دانــشآمــوزان، افــزود: اگــر رســالت ایــن مرکــز توانمندســازی معلمــان باشــد، هــم بــار خــود را ســبکتــر کــرده و هــم در بلندمــدت نقــش راهبــری و مدیریتــی ایــن مرکــز را حفــظ مــیکنــد و مرکــز علاوه بر طلاب و روحانیون بــه واســطه معلمان نیز پاســخگو مــیشــود و ایــن حــق نظــام جمهــوری اســلامی اســت کــه معلــم آن پاســخگوی مسائل دینی دانشآموز باشد.
چهاربنــد اظهــار کرد: مــا با همکاری و همفکری حوزه و روحانیت آمــاده برگــزاری ایــن دورههــا هســتیم و هیــچ اشــکالی نــدارد، معلــم فیزیــک، ریاضــی، فارســی و قــرآن در ایــن دورههــا شــرکت کننــد و ارزشگــذاری شــود و ایــن صلاحیت را در آنهــا بــه وجــود بیاوریــم و ایــن انتظــار را بــه آنهــا القــا کنیــم کــه شــأن معلــم در جمهــوری اســلامی پاســخگو بودن در قبال آموزههای دینی است.
وی گفــت: بــه ایــن صــورت تمــام آمــوزش و پــروش پاســخگو میشــود و نــگاه جامعه و حوزه و حتی دانشآموز بــه معلــم یــک نــگاه طلبــهمحور میشود.
مدرســه کانــون تربیتــی محلــه اســت
رئیس مرکز برنامهریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش ادامه داد: در ســند تحــول آمــوزش و پــرورش آمــده اســت کــه مدرســه کانــون تربیتــی محلــه اســت، فضیلــت ایــن مدرســه بــه معلــم اســت و اگــر قــرار اســت کانــون تربیتــی شــود، بایــد بــه ایــن ســمت برویــم کــه کاربرد معلــم را علاوه بر تدریس رشته و درس مورد نظر خود در قبال مسائل دینی طلبــهمحور و مسئلهگو ببینیــم.
وی در تبیین انتظارات دستگاه تعلیم و تربیت از مرکز ملی به سؤالات دینی تصریــح کــرد: لازم اســت کــه ایــن مرکــز تولیــد محتــوا کنــد و برگــزاری دورههــا نیــز بــر عهــده آمــوزش و پــرورش باشــد، هماکنون ظرفیــتهــای زیــادی در برگــزاری دورههــای الکترونیکــی ایجــاد کردیــم در حــال حاضــر هــزار معلــم بــهصــورت همزمان در 640 دوره هوشمندســازی مدرســه دشرکت دارند و این پتانسیل بسیار بالایی برای این همکاری و تعامل می باشد.
حوزه منبع پر انرژی برای توسعه علوم تربیتی اسلامی
وی در ادامه در خصوص بازدیدهای خود از این مراکز اظهار کرد: این مجموعهها در وضعیت خوبی از نظر علمی قرار دارند و ما از دستاوردهای خوب حوزه استقبال میکنیم که میتواند در توسعه علوم تربیتی اسلامی در آموزش و پرورش مؤثر باشد.
رئیس مرکز برنامهریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش در مورد نقش ستاد همکاریها، عنوان کرد: این ستاد بهعنوان سیاستگذار و تصمیمساز میتواند این ارتباط را تقویت کند و زمینه تعامل هر چه بیشتر را در سطح مناطق و استانها افزایش دهد.
وی با ابراز خرسندی از بازدیدهایی که از مراکز حوزوی داشت، بیان کرد: آنچه ما به قطع و یقین رسیدهایم این است که تحولات خوبی به لحاظ محتوایی و روشی بر اساس تحولاتی که در حوزه فرهنگ و علوم انسانی نیاز است اتفاق افتاده و خوشبختانه حوزههای علمیه با شرایط روز حرکت کردهاند.
چهاربند عنوان کرد: این امر میتواند یک منبع پرانرژی برای نظام تعلیم و تربیت باشد که از آن برای تحرک و اجرای سند تحول استفاده کنند، این یک الزام است و انتخاب نیست، امیدواریم این ظرفیتها را بازبینی کنیم و ساختاری که این ارتباط را تقویت کند ایجاد کنیم.
نقش ستاد همکاریها در توسعه تعاملات
وی درباره نقشآفرینی ستاد در فعالیتهای حوزوی به آموزش و پرورش، تصریح کرد: باید با نشستهای بیشتری از ظرفیتهای یکدیگر مطلع شویم به ویژه از ظرفیتهایی که حوزه در زمینه اجرایی و پژوهشی دارد باید خودش را در قالب برنامه سالانه نشان دهد.
رئیس مرکز برنامهریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش بیان کرد: در برنامه سالانه یک برنامه از طریق ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش دادهایم، وقتی ارزیابی لازم را بهعمل میآوریم میبینیم بقیه حوزهها از این ظرفیت در برنامههای خود استفاده نکردند.
وی گفت: از این رو باید نگاهی تلفیقی به این مسائل داشته باشیم و برای برنامه سالانه در سال 97 این نگاه تلیفیقی به همه عرصهها وجود داشته باشد تا از ظرفیت حوزه استفاده کرده باشند.
چهاربند یادآور شد: ستاد همکاریها راه زیادی تا رسیدن به هدف دارد، باید در این باره تغییر نگرش داد، کار ستاد یک انتخاب نیست بلکه الزام است، اگر با این نگاه به حوزه توجه کنند از ظرفیتهای بهتر میتوان استفاده کرد.