تناسب جمعیت در آزمون سراسری «حفظ و مفاهیم قرآن» لحاظ شود
کد خبر: 3682866
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱

تناسب جمعیت در آزمون سراسری «حفظ و مفاهیم قرآن» لحاظ شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت استان یزد با ابراز گلایه از اینکه متأسفانه در اعلام نتایج، تعداد شرکت‌کنندگان در نظر گرفته می‌شود و به تناسب جمعیت توجه نمی‌شود، گفت: استان یزد یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که بالای سه هزار نفر تا این لحظه در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن ثبت نام کرده‌اند که به نسبت جمعیت، استان یزد در صدر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) از یزد، حجت‌الاسلام حمیدرضا مطهریان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت استان یزد در برنامه رصد پخش از شبکه قرآن و معارف سیما، با توجه به اینکه استان یزد رتبه دوم را میان تشکل‌های مردمی در میزان نام‌نویسی علاقه‌مندان در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن دارد اظهار کرد: متأسفانه در اعلام نتایج تعداد شرکت‌کنندگان در نظر گرفته می‌شود و به تناسب جمعیت توجه نمی‌شود.

وی با ابراز گلایه از این قضیه، ادامه داد: با اعلام صدر بودن استان اصفهان در میان تعداد ثبت‌نام کنندگان باید گفت که جمعیت آنها نیز شاید بالای پنج میلیون نفر است که حدود هشت هزار نفر در این آزمون نام‌نویسی کرده‌اند اما استان یزد یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که بالای سه هزار نفر تا این لحظه ثبت نام کرده‌اند که اگر بخواهیم درصدر بگیریم و به عنوان تناسب نیز توجه کنیم به نسبت جمعیت، استان یزد در صدر و اولویت است.

ثبت‌نام بیش از سه هزار یزدی در آزمون «حفظ و مفاهیم قرآن»

مطهریان عنوان کرد: استان یزد از جمله استان‌های قرآنی کشور است، این استان هم از لحاظ تعداد مؤسسات و فعالان قرآنی و هم از لحاظ شرکت‌کنندگان در مسابقات نیز رتبه‌های خوبی را در سطح کشور دارد، در ‌آزمون‌های حفظ و مفاهیم قرآن در سال‌های گذشته استان یزد از لحاظ تعداد شرکت‌کنندگان و پذیرفته‌شدگان و قبول‌شدگان در رده‌های اول تا سوم جای دارد.

وی ادامه داد: دلیل این امر هم بافت مذهبی و دارالعباده بودن استان است که مقام معظم رهبری نیز طی سفری که به این استان داشتند این استان را دارالعلم نامیدند و هم اینکه مردم این استان علاقه‌مند به مسائل مذهبی، فرهنگی، دینی و قرآنی هستند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت استان یزد تصریح کرد: همچنین استان یزد نیز به‌عنوان حسینیه ایران در سطح کشور معروف شده است و از استان‌هایی است که در تمامی ایام سال بنا به مناسبت‌های مختلف برنامه‌هایی از جمله روضه‌خوانی و سینه‌زنی دارد و این مورد نیز مورد تفقد مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

فعالیت 118 موسسه قرآنی و 80 خانه قرآنی در استان یزد

وی با اشاره به اینکه بالای سه هزار و ۲۰۰ نفر از این استان در این آزمون تا کنون ثبت‌ نام کرده‌اند که حدود هزار و ۲۰۰ نفر از آنها قرآن‌آموزان و اعضای مؤسسه هستند، اظهار کرد: تعداد مؤسساتی که در استان وجود دارد شامل ۵۰ خانه قرآن روستایی و ۳۰ خانه قرآن شهری است و ۱۱۸ مؤسسه قرآنی نیز عضو اتحادیه هستند که در سطح شهر و روستا فعالیت‌های قرآنی دارند.

مطهریان تأکید کرد: این مؤسسات به فعال، نیمه‌فعال و غیر‌فعال تقسیم می‌شود که این تقسیم‌بندی نیز بسته به نوع فعالیت آنها به صورت مناسبتی و موسمی متغیر است. بنابر این باید گفت مؤسسات قرآنی مجری فعالیت‌های قرآنی نهادها و مؤسسات و دستگاه‌ها هستند. به‌عنوان مثال درست است که برگزارکننده آزمون حفظ و مفاهیم قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه و ارشاد و فرهنگ اسلامی است اما شاید بالای ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان در این آزمون‌ها از مؤسسات و حافظان قرآن و قرآنیان مؤسسات در تمامی رشته‌ها بوده است و مسابقاتی نیز هم که از طریق نهادها و سازمان‌های مختلف برگزار می‌شود، غالباً شرکت‌کنندگان و رتبه‌‌آوردندگان در این مسابقات از اعضای کلاس‌های قرآنی مؤسسه هستند.

وی عنوان کرد: الحمدلله جای ادغام این آزمون‌ها وجود داشت و از مبتکران و متولیان این طرح برای ادغام آزمون‌ ارشاد و اوقاف تشکر و قدردانی می‌کنم.

تربیت بیش از ۴۰۰ حافظ قرآن

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان یزد با اشاره به آمار سال‌های گذشته تعداد ثبت نام کنندگان در این آزمون، اظهار کرد: طی دو سال گذشته و در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن که از سوی فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شد استان یزد در صدر و معمولاً در رده‌های اول تا سوم بوده است و خوشبختانه مؤسسه مهد قرآن نیز به‌عنوان مؤسسه برتر در تعداد ثبت‌ نام کنندگان و شرکت‌کنندگان در مسابقات و آزمون‌ها بود.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان یزد در خصوص فعالیت دیگر مؤسسات استان یزد، گفت: این مؤسسات در برپایی رشته‌های مختلف روخوانی، روان‌خوانی، قرائت، مفاهیم و حفظ قرآن فعالیت می‌کنند اما محور اصلی فعالیت مهد قرآن جوادالائمه (ع) حفظ است و مؤسساتی که در بحث حفظ فعالیت می‌کنند در برخی از رشته‌های دیگر فعالیت می‌کنند اما نکته مهم در این زمینه حمایت مسئولان به‌ویژه نهادها ودستگاه‌ها چون شورای توسعه فرهنگ قرآنی، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره اوقاف و امور خیریه و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی که به عنوان نماینده اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در شورای توسعه فرهنگ قرآنی حضور دارد، در خصوص این امر گفت: جلسات این شورا دو ماه یک بار و مجمع مشورتی آن نیز ماهی یکبار تشکیل می‌شود و تصمیمات کلان کشور در این شورا اتخاذ و به نهادها و دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود و خوشبختانه اخیراً مصوبات خوبی داشته است که سهم نهادهای مردمی در تقسیم بودجه‌های قرآنی ۵۰ درصد شد که قرار شد ۵۰ درصد از بودجه‌های قرآنی که از طریق این شورا توزیع می‌شود از طریق نهادهای مردمی و به ویژه از سوی اتحادیه‌های قرآنی بین مؤسسات توزیع شود.

مطهریان در خصوص دیدگاه اعضای شورا در زمینه وضعیت پیگیری حفظ قرآن، بیان کرد: این شورا اخیراً ستادی تحت عنوان ستاد راهبردی حفظ قرآن تشکیل داده است که تاکنون چند جلسه آن برگزار شده و جلسات به صورت هفتگی در شورا تشکیل می‌شود که امید داریم حرکت حفظ با قدرت، کمیت و کیفیت بیشتر در کشور انجام شود.

وی ادامه داد: از ابتدا تا‌کنون بالای ۴۰۰ نفر حافظ قرآن تحویل جامعه داده‌ایم که با تمام مشکلاتی که پیش‌روی مؤسسات قرآنی بوده است الحمدلله با اخلاص دوستان توانستیم این کار را انجام دهیم و همه مشکلات را تحمل می‌کنیم تا در این زمینه سهم خود را انجام دهیم و دین خود را به قرآن ادا کنیم.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان یزد در ادامه با اشاره به افرادی که دارای توان و خیّر هستند تا جامعه ما قرآنی شود، تصریح کرد: اگر جوانان به سمت و سوی قرآن و عترت پناه ببرند از همه معضلات جامعه دور خواهند بود چون فرمایش رسول مکرم اسلام (ص) است که «شیطان از خانه‌ای که در آن قرآن قرائت می‌شود، دور خواهد شد» و در قرآن می‌خوانیم «‌إِنَّما يَأْمُرُكُمْ بِالسُّوءِ وَ الْفَحْشاءِ» یعنی شیطان شما را به سمت بدی‌ها حرکت می‌دهد. لذا اگر قرآن و نماز را در خانه‌ دل‌ حاکم کنیم قطعاً صاحب آن دل دنبال گناه و معصیت و معضلات حاضر در جامعه نخواهد رفت.

به مؤسسات قرآنی اعتماد کنید

مطهریان از مسئولان قرآنی درخواست کرد: به مؤسسات قرآنی اعتماد کنید، تشکل‌های مردمی با عشق و علاقه کار می‌کنند و همیشه در جلسات شورای توسعه بیان کردم که اگر مقداری پول اندک به مؤسسه قرآنی بدهید، آنها با چاشنی عشق و علاقه به امر خدمت به ساحت قرآن به اندازه مبلغی بیشتر از آن حد در راه قرآن کار و فعالیت می‌کند اما برخی از نهادهای دولتی اگر به آنها مبلغ بالایی نیز کمک و حمایت کنیم به اندازه اندک آن مبلغ نیز در راه فعالیت‌های قرآنی گام بر‌نمی‌دارند و این اصل ۴۴ قانون اساسی که واگذاری فعالیت‌ها به مردم است که باید در حوزه فعالیت‌های قرآنی نیز لحاظ شود و این نگاه به مؤسسات شود و به مؤسسات اعتماد کنند.

وی در خصوص نتیجه فعالیت مؤسسات قرآنی، گفت: حضور حافظان و قاریان قرآن در مسابقات قرآن نشان‌دهنده تربیت شده و پرورش یافته از دامن همین مؤسسات قرآنی و جلسات سنتی قرآن هستند که نیازمند عزمی برای ایجاد اعتماد بیشتر مسئولان به این نهادهای مردمی باشند و با نظارت و گرفتن بازخورد از فعالیت مؤسسات مردمی این امر مسجل، تبیین و آشکار می‌شود.

مطهریان تصریح کرد: اتحادیه‌های قرآنی سراسر کشور بجز اتحادیه کشوری مدغم شده‌اند، در این رابطه اگر دستگاه‌ها فعالیت‌‌های قرآنی را به اتحادیه‌ها بسپارند و به آنها اعتماد و از لحاظ مالی و معنوی حمایت کنند، پشیمان نخواهند شد.

معضلات و آسیب‌های اجتماعی با قرآن و نماز قابل درمان است

وی با تأکید بر اینکه باید جلوی موازی‌کاری‌ها در طرح‌های گوناگون گرفته شود، بیان کرد: قطعاً معضلات کشور و آسیب‌های اجتماعی ما با قرآن و نماز قابل درمان است.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان یزد با درخواست از نمایندگان مجلس گفت: لطفاً در مسائل فرهنگی به‌ویژه حوزه قرآن اقتصاد مقاومتی را لحاظ نکنند و به آن توجه نکنند و نسبت به سال‌های گذشته به فعالیت‌های قرآنی اهتمام ویژه داشته باشند و بودجه خوبی را برای آن درنظر بگیرند.

captcha