نمایش قرآن دست‌نویس سودانی در شارجه
کد خبر: 3682930
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴

نمایش قرآن دست‌نویس سودانی در شارجه

گروه بین‌الملل: سه مصحف‌ نفیس با خط کوفی، ثلث و نسخ کتابت‌شده به قلم هنرمند سودانی در حاشیه بیستمین نمایشگاه هنرهای اسلامی شارجه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

بنمایش محصف‌های خطی هنرمند سودانی در نمایشگاه شارجهه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری gulfeyes.net؛ عثمان وقیع‌الله، هنرمند و خوشنویس برجسته سودانی بود که در سال 1925 میلادی متولد شد و در رشته خوشنویسی عربی و اسلامی در دو مکتب عربی و ترکی تسلط کامل یافت.

وی پس از دریافت اجازه‌نامه خوشنویسی از «سید ابراهیم»، خوش‌نویس برجسته مصری، تک‌نگاری‌هایی از قرآن و تابلوهایی با موضوع قرآنی تولید کرد و از مؤسسان دانشکده هنرهای زیبای سودان است که در سال 1951 میلادی تأسیس شده است.

عثمان در سال 2007 میلادی پس از به جا گذاشتن آثار هنری فاخر از جمله سه نسخه‌ دست‌نویس از دنیا رفت.

از میان 600 اثری که وقیع‌الله در طول زندگی خود به جای گذاشته، می‌توان به نگارش سه مصحف نفیس به خط‌ «ثلث»، «نسخ» و «کوفی» اشاره کرد که در این مصاحف، روش‌های ابداعی خویش را با تغییر خط کلاسیک کوفی، ثلث و نسخ به منصه ظهور رسانده است.

وی در آثارش، شیوه و اسلوب خاصی را پی‌گرفته و میان خط و رنگ که از آن به «بُعد چهارم» نیز یاد می‌شود و نشان از دید‌گاه فلسفی و تفکری وی به جهان دارد، جمع کرده است.

یاد آور می‌شود، بیستمین دوره جشنواره هنرهای اسلامی به همت اداره امور فرهنگی در شارجه از دوشنبه (چهارم دی) با عنوان«أثر» و با نظارت و حمایت سلطان بن محمد قاسمی؛ حاکم شارجه آغاز و تا پنجم بهمن ادامه دارد.

نمایش محصف‌های خطی هنرمند سودانی در نمایشگاه شارجه

این جشنواره 240 فعالیت از جمله نمایشگاه، سخنرانی و کارگاه‌های آموزشی را دربرمی گیرد و 28 گروه در شارجه در برگزاری تعدادی از آنها مشارکت دارند.

همچنین در این جشنواره 44 نمایشگاه برگزار می‌شود که بیشتر آنها در موزه هنرهای شارجه و خانه خوشنویسان برقرار خواهد شد و مرکز هنرهای «مرایا» میزیان یکی از این نمایشگاه است.

در این جشنواره آثار هنرمندان 31 کشور عربی و خارجی به نمایش گذاشته می‌شود و تعداد هنرمندان شرکت‌کننده در این جشنواره به 43 هنرمند می‌رسد و 181 اثر را در معرض دید عموم قرار خواهند داد.

گفتنی است، جشنواره هنرهای اسلامی شارجه در سال ۱۹۹۸ میلادی پایه گذاری شد و هرساله در آن سبک‌های هنر اسلامی به نمایش گذاشته می‌شود/.

captcha