مهمترین آسیب جامعه قرآنی از ناحیه برخی از معلمان است
کد خبر: 3682993
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۸
نجاتی:

مهمترین آسیب جامعه قرآنی از ناحیه برخی از معلمان است

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر مؤسسه قرآنی طه ساوه گفت: رفتار متضاد برخی از معلمان و مربیان با آیات قرآن، دین گریزی ایجاد کرده، این نیروها را باید ابتدا به سلاح رفتار قرآنی تجهیز کرد و بعد سر کلاس فرستاد؛ لذا مهمترین آسیب در جامعه قرآنی از ناحیه معلمان و مربیان است که برخی از آنها به آسانی با گذراندن یک دوره، معلم قرآن می‌شوند.

زهرا نجاتی، مدیر مؤسسه قرآن و عترت طه ساوه، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با تأکید بر اینکه استفاده از علم روانشناسی در آموزش قرآن گفت: معلم در کنار علم به قرآن باید در زمینه شخصیت شناسی نونهالان و دانش‌ آموزان آگاهی لازم را داشته باشد و نوع برخورد با مخاطب قرآن در رده‌های سنی مختلف را بداند.
وی تأکید کرد: متأسفانه در این زمینه به شدت دچار ضعف هستیم و نحوه ایجاد انگیزه و انس با قرآن متناسب با گروه‌های سنی مختلف نیست، بی توجهی برخی از مربیان قرآن در این زمینه باعث شده نه تنها پیشرفت قرآنی نداشته باشیم حتی دچار نوعی پسرفت نسبت به دهه‌های گذشته باشیم.
مدیر مؤسسه قرآن و عترت طه ساوه بیان کرد: با وجود اینکه قریب به 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد اما هنوز نتوانسته‌ایم جامعه قرآنی را محقق کنیم، یک کلاس قرآنی 20 نفره پیش دبستانی را شاید بتوان با جایزه دادن مدیریت و بچه‌ها را در کلاس نگه داشت اما در مقطع ابتدایی، بچه‌ها رغبتی به کلاس‌ قرآن نشان نمی‌دهند چون برخی معلمان قرآن رفتار قرآنی ندارند و برداشت کودکان از قرآن، همان رفتار معلم می‌شود.
نجاتی افزود: معلم در کلاس، آیاتی در ارتباط با غیبت و تهمت بیان می‌کند و کودک کافی است آنچه را حفظ کرده با رفتار معلم مقایسه کند تا شاهد رفتاری متضاد با آیات باشد؛ لذا عدم رعایت معنای آیاتی که معلم در کلاس تدریس می‌کند و مشاهده رفتار متضاد با معنای آیات از سوی کودکان، دین گریزی ایجاد کرده است.
وی گفت: باید تحول عمیقی در بحث تدریس قرآن به ویژه در زمینه نیروهای آموزش دهنده ایجاد شود یعنی این نیروها را باید ابتدا به سلاح خودشناسی و رفتار قرآنی تجهیز کرد و در قدم بعدی آنها را سر کلاس فرستاد؛ لذا مهمترین آسیبی که در جامعه قرآنی می‌بینیم از ناحیه معلمان و مربیان قرآن است برخی از این افراد به آسانی با گذراندن یک دوره، معلم قرآن می‌شوند در حالیکه شاید نه تخصص قرآنی دارند و نه حتی نوع برخورد با کودکان را می‌دانند. یک معلم قرآن علاوه بر برخورداری از صوت و تکلم خوب باید روانشناس باشد.
وی در ارتباط با آموزش قرآن با لحن فارسی اظهار کرد: بنده در آموزش مقدماتی قرآن هیچ اصراری به تلاوت با لحن عربی ندارم و بیشتر بر روخوانی تأکید می‌کنم و به مرور زمان قرآن آموز با شنیدن صوت و لحن عربی به کلاس‌های تصحیح خوانی و ... ترغیب می‌شود.
مدیر مؤسسه قرآن و عترت طه ساوه افزود: باید اجازه داد، دانش آموز، خودش دنبال یادگیری برود، تحمیل آموزش، یادگیری را سخت می‌کند باید همه چیز را برای کودکان جذاب سازی کرد. اگر معلم و مربی قرآن در مدرسه و مؤسسات برای کلاس خودش ارزش قائل باشد و به شعار بسنده نکند نگاه تبعیض آمیز جامعه نیز از بین می‌رود.

captcha