مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تمدید مهلت ثبت نام در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن
کد خبر: 3683084
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تمدید مهلت ثبت نام در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: خبر تمدید مهلت ثبت نام در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم، یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی رسانه‌های کشور طی امروز، 27 دی‌ماه است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تمدید مهلت ثبت نام در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، خبر تمدید مهلت ثبت نام در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم که از سوی مرتضی خدمتکار، مدیر آموزش معاونت قرآن و عترت ارشاد اعلام شد، یکی از اخبار مهم قرآنی است که طی امروز چهار‌‌شنبه، 27 دی‌ماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، 27 دی‌ماه و تا ساعت 14:30 تعداد سه خبر را برروی خروجی خود منتشر کرده که تعداد دو خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و خبر دیگر نیز در حوره‌های معارفی دیگر منعکس شده است.
«پاسداشت شهدای دریانورد/ ویژگی‌‌های قرآنی «ایثارگران دریانورد»» و ««ختم» پویش «تغییر به نفع ترویج» فعالان قرآنی» عناوین دو خبر قرآنی این صفحه از خبرگزاری تسنیم هستند که تا این ساعت منتشر شده‌اند.
همچنین، «نمایش «مرثیه یاس» به مناسبت دهه فاطمیه روی صحنه می‌رود» نیز عنوان دیگر خبر امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم می‌باشد که در حوزه معارفی عترت منتشر شده است.
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «پاسداشت شهدای دریانورد/ ویژگی‌‌های قرآنی «ایثارگران دریانورد»» در رابطه با سانحه کشتی سانچی و از دست دادن عده‌ای از هموطنانمان در این سانحه کرده که در بخش‌هایی از این خبر آمده است: « یکی از شاخصه‌های مهمی که می‌‎توان در حرکت این دریادلان یافت و آن را عبرتی برای تمام مردم و مسئولان نظام معرفی کرد، تلاش در جهت کسب حلال به قیمت جان است و این ارزشی است که نمی‌توان جایگزینی برای آن یافت. در اهمیت آن باید گفت خداوند در آیه‌ای از قرآن تمام مردم را دعوت به غذای طیب و پاک می‌کند و می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلَالًا طَیِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ؛ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِین؛ ای مردم، از آنچه در زمین حلال پاکیزه است بخورید و از گام‌های شیطان پیروی نکنید؛ زیرا او دشمن آشکار شماست» (بقره168) قرار گرفتن رزق حلالِ پاکیزه در کنار عدم پیروی از گام‌های شیطان به عنوان بزرگ‌ترین دشمن بشریت گویای اهمیت رزق حلال نزد خدا و ارزش والای رفتاری این عزیزان شهداست. در عصری که برخی مسئولان و مدیران رده بالای کشور در جهت کسب درآمد با پیروی از گام‌های شیطان دست به هر اقدام غیر انسانی و حرامی می‌زنند، شهدای دریانورد در جهت کسب رزق حلال جان بر کف گذاشتند و حماسه‌ای آفریدند که تا ابد نام نیکشان در یادها باقی خواهد ماند و به طور قطع تاریخ ایران اسلامی برای غارتگران بیت‌المال چیزی جز لعن و نفرین ثبت نخواهد کرد.
اما در اهمیت کسب رزق پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) روایات فراوانی را صادر فرمودند. به عنوان نمونه امام رضا (ع) در روایتی فرمود: «زحمتکش براى خانواده از راه حلال همانند مجاهد در راه خداست» (الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا (علیه السلام)، ص255) و نیز امیر مؤمنان(ع) در روایتی فرمود: «کسی که در پی به دست آوردن روزی حلال باشد، مانند مجاهد در راه خدا است»». (دعائم الإسلام‏، ج2، ص15)
فارس
شش خبر امروز خبرگزاری فارس در صفحه فعالیت‌های قرآنی این خبرگزاری نیز همانند روزهای گذشته و طبق روال معمول این خبرگزاری با خبر تلاوت ترتیل صفحه 279 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم آغاز شده است.
همچنین، در ادامه نیز اخبار دیگری با عناوین «ماجرای قومی که به موقع ایمان آورد و نشانه‌هاى عذاب خدا برطرف شد»، «نام‌نویسی دور جدید آزمون‌های اعطای مدرک به حافظان قرآن آغاز می‌شود»، «تلاوتی جدید و تأثیرگذار از «محمود شحات‌انور»»، «تمدید دوباره شرکت در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن/ نام‌نویسی بیش از 110 هزار نفر تا امروز» و «آموزش تخصصی قرآن و حدیث در 10 استان کشور» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده که اغلب این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «تمدید دوباره شرکت در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن/ نام‌نویسی بیش از 110 هزار نفر تا امروز» کرده که در بخش‌هایی از این خبر که اغلب صفحات معارفی رسانه‌ها نیز بدان پرداخته‌اند، آمده است: «مرتضی خدمتکار مدیر آموزش معاونت قرآن و عترت ارشاد با اشاره به برگزاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم، گفت: نام‌نویسی در این آزمون از 18 آذرماه آغاز شد و تاکنون 110 هزار و 56 نفر در این آزمون نام‌نویسی کرده‌اند.
وی به استقبال از این آزمون اشاره کرد و افزود: با توجه به درخواست استان‌ها مهلت نام‌نویسی در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن تمدید شد و علاقه‌مندان تا 6 بهمن‌ماه فرصت دارند در این آزمون ثبت‌نام کنند.
خدمتکار با بیان اینکه آزمون کتبی تمامی رشته‌ها 10 اسفندماه برگزار می‌شود، خاطر نشان کرد: آزمون کتبی تمامی رشته‌ها پنج‌شنبه 10 اسفندماه به صورت همز‌مان در 420 مرکز آزمون برپا می‌شود. آزمون الکترونیکی درک معنا و تدبر در قرآن نیز شنبه 12 اسفندماه و آزمون شفاهی حفظ قرآن ویژه دانش‌آموزان و بزرگسالان (ویژه حافظان قرآن) 12 تا 17 اسفندماه در مراکز آزمون برگزار خواهد شد».
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان طی امروز و تا این ساعت تعداد دو خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که یکی از این اخبار نیز با عنوان «گرایش به فراگیری قرائت‌های معناگرا در استان‌ها رو به افزایش است»، علیرغم اینکه خبری اقتباسی است، در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد. خبر دیگر این صفحه نیز که عنوان «مجوز ساخت مسجد در تورینگن صادر شد» دارد، در حوزه‌های معارفی دیگر منعکس شده است.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه نیز که عنوان «اجرای نیات بیش از هزار موقوفه سلامت برای کمک به بیماران نیازمند کشور» دارد، مربوط به روز 25 دی‌ماه بوده و از آن زمان تاکنون نیز هنوز به‌روزرسانی نشده است.
در بخش‌هایی از خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری ایسنا که در گفت‌و‌گو با حسین مقدم‌کیا، دبیر طرح ملی تلاوت قرآن کریم کشور منتشر شده، آمده است: «مقدم‌کیا اظهار کرد: این انگیزه در بین نوجوانان و جوانان باعث شده تا رقابت‌های شوق تلاوت در سبک‌های مختلف با شکوه خاصی در استان‌ها برگزار شود و رقابت‌ها نزدیک باشد.
وی افزود: تشویق و حمایت خانواده‌ها از سویی و تلاش مجریان طرح از سویی دیگر، به موفقیت طرح ملی تلاوت قرآن کریم انجامیده است.
مقدم کیا به هدف طرح ملی تلاوت قرآن کریم اشاره کرد و گفت: انس با قرآن نوجوانان و ترویج قرائت‌های اثرگذار و معناگرا محور طرح اصلی طرح تلاوت قرآن کریم در استانهای کشور است.
وی افزود: تلاش مجریان طرح ملی تلاوت در استانها باعث شده تا امروز نخبگان خوبی در سطح عالی قرآنی در سومین دوره رقابت‌های شوق تلاوت حضور یابند».
ایرنا
از سه خبری که طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شده، تنها یک خبر با عنوان «استقبال از بازی های رایانه ای قرآنی خوب بوده است» در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد که مربوط به سفر معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان فارس و سخنان وی در نشست با فعالان مؤسسات قرآن و عترت این استان است.
در بخش‌هایی از این خبر قرآنی آمده است: «فقهی‌زاده با بیان این که این بازی‌های رایانه ای برگرفته از متون اسلامی است، ادامه داد: تنها در مدت 2 ماه از ارائه این بازی‌ها، 50 هزار نفر این بازی‌ها را دریافت کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه حوزه مشاوره‌ای فعالیت‌های الکترونیکی قرآنی برای نخستین بار آغاز به کار کرده است از همکاری با دانشگاه‌ها برای تقویت فعالیت‌ها در این عرصه سخن گفت.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بر این باور هستیم آنچه فضای معنوی جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد باید با برنامه‌های فرهنگی به روز پاسخ دهیم».
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان نیز طی امروز و تا این ساعت تنها یک خبر را با عنوان «تجلیل از خادمان اربعین در سازمان اوقاف» بر روی خروجی خود منتشر کرده است که این خبر نیز در حوزه عترت قرار دارد.
مهر
تعداد پنج خبر با عناوین «مهلت شرکت در جشنواره فیلم قرآنی «آیات» تمدید شد»، «۳ استان برتر در طرح ملی «شوق تلاوت» معرفی شدند»، «فعالیت‌های قرآنی دهه فجر تشریح می‌شود»، «مراسم گرامی داشت «کاظم حسن زاده» برگزار می شود» و «آمار ثبت‌نام در آزمون سراسری قرآن کریم به ۱۰۰ هزار نفر رسید» طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منتشر شده که همگی این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
همچنین، همانند چند روز گذشته، تیتر اصلی این صفحه از خبرگزاری مهر که عنوان «تقویت گفتمان قرآنی در جامعه هدف اصلی آزمون حفظ و مفاهیم قرآن است» دارد، مربوط به روز 20 دی‌ماه بوده و از آن زمان تاکنون نیز هنوز به‌روزرسانی نشده است.
ایبنا
«ارائه یک الگوی مطلوب سیاستگذاری فرهنگی در ارتباط با مسجد» و «ارائه یک قرائت انسانیِ اعتدالیِ خردمندانه از قرآن بسیار ضرورت دارد» عناوین دو خبر امروز صفحه دین و علوم قرآنی خبرگزاری تخصصی کتاب (ایبنا) را تشکیل می‌دهند که یکی از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم منتشر شده است.
همچنین، در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری ایبنا که عنوان «ارائه یک قرائت انسانیِ اعتدالیِ خردمندانه از قرآن بسیار ضرورت دارد» دارد و در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌راد، عضو شورای سیاستگذاری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم منعکس شده، آمده است‌: «مهدوی‌راد درباره راهکارهای خارج کردن نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از حالت نمایشگاهی صِرف و هدایت آن به سمت محتوایی‌شدن، بیان کرد: نمی‌شود نمایشگاه قرآن برگزار شود و از برآیند و نتایج پژوهش قرآن‌پژوهان در نمایشگاهی که به نام قرآن است، غافل و بی‌اطلاع باشیم، لذا در جلسات پیشنهاد دادم در فرصت چندماهه تا شروع نمایشگاه، حداقل در حد کشورهای عربی مثل عراق و لبنان و سوریه که می‌توانند با ما ارتباط داشته باشند و یا ناشران کشورهای دیگر که با ما ارتباط فرهنگی ندارند از طریق کشورهای ذکر شده، بتوانیم کتاب‌های قرآنی به‌روز را جذب و در نمایشگاه عرضه کنیم.
این نویسنده و قرآن‌پژوه ادامه داد: برای به‌روز بودن کتاب‌های خارجی ما در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بازه پنج‌ساله را برای این مفهوم در نظر می‌گیریم، ولی گمان می‌کنم برای نمایشگاه قرآن اگر کتاب‌های 10 سال اخیر جهان اسلام را بیاوریم، مناسب باشد به این دلیل که ما با این کشورها ارتباط نداریم. به برخی از کشورهای عربی که سفر می‌کنم، کتاب‌های مورد علاقه‌ام را مشاهده می‌کنم که 20 سال قبل چاپ شده و آن‌ها ندیده بودم. این موضوع به‌نظر من خیلی مهم است، اگر انجام شود».
میزان
یادآور می‌شود، صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند، طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده است.

captcha