عوامل 4 گانه ضعف جریان‌سازی جهان اسلام/ ضرورت مردم‌سالار شدن ساختار حکومتی کشورهای اسلامی
کد خبر: 3683106
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۶
ترقی تشریح کرد:

عوامل 4 گانه ضعف جریان‌سازی جهان اسلام/ ضرورت مردم‌سالار شدن ساختار حکومتی کشورهای اسلامی

گروه سیاسی: عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی سازشکاری و خیانت سران برخی کشورهای اسلامی، ضعف استقلال ماهواره‌ای رسانه‌های کشورهای اسلامی، وجود عوامل تفرقه‌افکن و اختلاف‌انداز در میان جوامع اسلامی و نهایتا فقدان یک رهبری واحد در دنیای اسلام، را از جمله عوامل اصلی ضعف جهان اسلام در جریان‌سازی و مهندسی افکار عمومی و مقابله با جریان رسانه‌ای مسموم غرب دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) رهبر معظم انقلاب در دیدار میهمانان شرکت‌کننده در سیزدهمین اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی، با اشاره به وظیفه دینی و تاریخی کشورها و دولت‌های اسلامی در قبال تحولات مهمی که در دنیا در حال روی دادن است، گفتند: دنیای اسلام، امروز باید در موضوعات مهم و اساسی نقش‌آفرینی کند و نگذارد تجربه تلخ دهه‌های گذشته و تسلط قدرت‌ها و آثار بلندمدت آن، تکرار شود.

آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به طرح مسائل میانمار و کشمیر در اجلاس بین‌المجالس اسلامی و در عین حال غفلت از طرح مسائل بسیار مهم یمن و بحرین در این اجلاس، افزودند: باید در مسائل اساسی دنیای اسلام صریح سخن گفت زیرا با صراحت، می‌توان جریان‌سازی کرد و در افکار عمومی مردم و نخبگان جهان تأثیرگذار بود.

ایشان تأکید کردند: نباید گذاشت که امپراطوری خطرناک تبلیغاتی غرب که عمدتاً به دست صهیونیست‌ها اداره می‌شود، مسائل مهم دنیای اسلام را نادیده بگیرد و با توطئه‌ سکوت، مسائل اصلی امت اسلامی را محو کند.

در این راستا حمید رضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا به تحلیل ریشه‌های ضعف جهان اسلام در جریان‌سازی رسانه‌ای و سیاسی در هنگامه تحولات مهم منطقه‌ای و جهانی پرداخته که به شرح ذیل است:

ایکنا: دلایل ضعف و ناتوانی جهان اسلام در اثرگذاری بر تحولات جهانی و جریان‌سازی رسانه‌ای و سیاسی در مقابله با جریان‌سازی مسموم امپراتوری رسانه‌ای غرب در چه می‌دانید؟

ـ عوامل مؤثر ضعف جهان اسلام در جریان‌سازی و مهندسی افکار عمومی جهان در چند موضوع خلاصه می‌شود؛ سازشکاری و خیانت سران برخی کشورهای اسلامی، ضعف استقلال ماهواره‌ای رسانه‌های کشورهای اسلامی، وجود عوامل تفرقه‌افکن و اختلاف‌انداز در میان جوامع اسلامی و نهایتا فقدان یک رهبری واحد در دنیای اسلام. این عوامل باعث عدم تأثیرگذاری و جریان‌سازی جهان اسلام در سطح بین‌المللی و دفاع از منافع جهان اسلام شده است.

اقداماتی که هم جمهوری اسلامی تاکنون انجام داده، مانند برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی و تشکیل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های کشورهای اسلامی و تلاش برای ارسال ماهواره به صورت مستقل از سوی ایران برای سرویس‌دهی به شبکه‌های رادیو و تلویزیونی ایران و سایر کشورهای اسلامی و خارج شدن از سلطه ماهواره‌ای غرب، در جهت رفع همین نقطه ضعف امت اسلامی بوده است.

اگر جهان اسلام از یک قدرت رسانه‌ای مستقل و انقلابی برخوردار باشد که بتواند صدای خود را به دنیا برساند دشمن به راحتی قادر نخواهد اخبار و تحولات دنیای اسلام را سانسور، تحریف و تقطیع کند و تحلیل‌های مطابق میل خود را از جهان اسلام ارائه دهد و به گونه‌ای به جهان مخابره کند که هیچ حساسیتی را در جهان برنیانگیزد.

نمونه این رفتار رسانه‌ا‌ی سانسورکننده و تحریف‌گر غرب با اتفاقات جهان اسلام در قضیه میانمار به خوبی قابل مشاهده بود. آنها به نوعی این حوادث را پوشش رسانه‌ای دادند که جهانیان آن را نه یک ظلم و پاکسازی نژادی و قومی، بلکه درگیری و نزاع بین دو گروه مسلمانان و بوداییان تصور کنند تا مانع ایجاد حساسیت مردم جهان شوند.

به نظر می‌رسد 4 عامل ذکر شده در درجه اول در جهان اسلام از بین برود و با منزوی ساختن سران سازشکار کشورهای اسلامی و اتحاد و هماهنگی فکری و عملی در مسائل اساسی جهان اسلام بتوانیم تأثیرگذاری جهان اسلام را بر افکار عمومی جهان افزایش دهیم.

ایکنا: یکی از مشکلات جهان اسلام عدم باور به توان درونی در میان برخی سران کشورهای اسلامی است که لزوما هم وابسته به غرب نیستند. حرکت جهان اسلام به سمت مردمسالاری تا چه حد می‌تواند به افزایش قدرت ملی کشورهای اسلامی و به تبع آن افزایش توان جهان اسلام کمک می‌کند؟

ـ فقدان مردمسالاری یکی از نقاط ضعف مهم کشورهای اسلامی است. وقتی سران کشورهای اسلامی به جای اتکاء به رأی مردم به حمایت بیگانگان وابسته هستند این عامل بسیار مهمی در جلوگیری از اعتماد به نفس ملی و اعلام موضع قاطع در برابر دشمنی‌ها و توطئه‌های دشمنان جهان اسلام می‌شود.

امروز لازم است ساختار حکومتی و سیاسی کشورهای اسلامی به سمت تکیه به آرا و مشارکت مردم سوق پیدا کند تا سران کشورهای اسلامی نیازی به پشتیبانی و حمایت غرب و به ویژه آمریکا برای تداوم قدرت خود نداشته باشند و بدانند در صورت جلب رضایت مردم و حرکت در جهت تأمین خواسته‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی‌ ملت خود ابقاء در قدرت آنها تضمین خواهد شد.

از طرفی رفتار و عملکرد سران کشورهای اسلامی باید به گونه‌ای باشد که با منافع ملی آنها در تضاد نباشد بلکه تلاش در جهت حفظ عزت و عظمت جهان اسلام، حفظ اقتدار و استقلال ملی و تقویت بنیه‌های دینی را در دستور کار قرار دهند تا به سمتی حرکت کنند که مردمسالاری مبتنی بر دین باشد و بتوانند از ظرفیت فرهنگ دینی و ارزش‌های ملت خود در جهت تقویت بنیان‌های مردمسالاری و مقابله با دخالت بیگانگان در امور داخلی بهره ببرند.

captcha