کمترین اثر انس با قرآن، محو اندوه‌ها و پلیدی‌هاست
کد خبر: 3683161
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۹
تبادار:

کمترین اثر انس با قرآن، محو اندوه‌ها و پلیدی‌هاست

گروه فعالیت‌های قرآنی: استاندار فارس با یادآوری اهمیت انس با قرآن گفت: کمترین اثری که انس با کلام خدا دارد، این است که ملالتی، اندوهی و یا پلیدی در دل یا جان باقی نمی‌گذارد و انسان را طهارت ضمیر و نشاط روحی می‌رساند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، اسماعیل تبادار، استاندار فارس امشب، 27 دی‌ماه در مراسم اختتامیه هفته قرآن و عترت فارس که هم‌اکنون در شیراز در حال برگزاری است، گفت: درباره قرآن کریم در زمانی به بلندی 14 قرن که از نزول آن می‌گذرد، صدها و هزارها کتاب و مقاله نوشته‌اند که همه گویای عظمت کلام‌الله و گستردگی معانی و تنوع مطالب و شیوایی بیان و سبک اعجازآمیز و منحصر به فرد آن است.
وی با بیان اینکه قرآن کریم از نظرگاه‌های بسیار معجزه است و مانند ناپذیر، گفت: قرآن، نور، علم، هدایت، بیان، تبیان، شفا، برهان و حکمت است که اختلافی در آن نیست بلکه رافع اختلاف است.
تبادار یادآور شد: روی سخن قرآن با انسان است، انسانی که دل، عقل و جسم دارد و در جامعه زندگی می‌کند لذا در قرآن هم استدلال عقلی هست هم سخنانی که دل را برانگیزد و هم پاسخ مناسبی به متقضیات جسم و جان و فرد و اجتماع.
استاندار فارس با تصریح اینکه قرآن نه درخواست‌های تن و جان را منکر است نه آنچه را اجتماعی بودن انسان ایجاب می‌کند رد کرده است، گفت: کمترین اثری که انس با کلام خدا دارد، این است که ملالتی، اندوهی و یا پلیدی در دل یا جان باقی نمی‌گذارد و انسان را طهارت ضمیر و نشاط روحی می‌رساند زیرا وقتی آدمی حوضچه وجود خود را به آن دریای بسیار بزرگ متصل کرد در پای آن عظمت تیرگی‌های ضمیرش فنا خواهد شد.
وی همچنین گفت: تعارضی که در بیرون و درون خود داریم، شیطانی که بر ما مسلط می‌شود و تیرگی‌هایی که تمام نشاط زندگی را در خود ذوب می‌کند همه فرزند حقارت وجود ماست و تنها راه فرار از این حقارت آن است که آدمی خود را به دریا وصل کند کوچکی خود را به عظمت خداوندی بسپارد و در آن غوطه‌ور شود.
تبادار اظهار کرد: علت آنکه لشکر خوف و اندوه بر اولیای خدا چیره نمی‌شود این است که تکیه بر جایی زدند که تمام هستی به آن تکیه زده است و وقتی کسی از خدا پر بود جسور و شجاع می‌شود و از شب‌پرستان نمی‌ترسد.
استاندار فارس با بیان اینکه انسان از نظر قرآن، مسافری است رهسپار لقای خداوند سبحان و این سالک توشه‌ای می‌طلبد تا بتواند به سرمنزل مقصود برسد، گفت: بالاترین توشه مسافر زندگی، خو گرفتن به اخلاق الهی و مهم‌ترین محور آن  تزکیه نفس است.
وی در عین حال این نکته را یادآور شد که در آیات و روایات یکی از مهم‌ترین اهداف نزول قرآن و بعثت پیامبر(ص) تزکیه نفس شمرده شده است و از جمله شواهد اهمیت اخلاق در قران آمدن تزکیه قبل از تعلیم است. پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) هدف از بعثت خود را تکمیل مکارم اخلاق می‌نامد.
تبادار با تأکید بر اینکه اگر دستورات اخلاقی قرآن در جامعه رعایت شود، مدینه فاضله‌ای که انبیا و حکما در طول تاریخ به دنبال ایجاد آن بوده‌اند متصور خواهد بود، گفت: در آیات یازدهم و دوازدهم سوره حجرات، 6 دستور اخلاقی دریافت می‌شود شامل اجتناب از سخریه، عیب جویی، زشت خوانی، بدگمانی، تجسس و غیبت و اگر این‌ها رعایت شود کرامت انسانی مورد تأکید قرآن محقق می‌شود.
استاندار فارس بیان کرد: جهان امروز به طرز شگفتی از عرصه اخلاق دور و تهی شده است و تنها راه ضمانت سعادت و سلامت جامعه پناه آوردن به اخلاق و توجه به بعد متعالی انسان است که فقط با تربیت قرآنی امکان‌پذیر است.
وی گفت: اجرای احکام قرآن و تعلیمات اسلام در صحنه‌های اجتماعی باید به صورتی امیدبخش طلوع کند و نه برای تشریفات سوری بلکه به قصد معرفت آموزی و راهیابی در امور زندگی مورد توجه و عنایت قرار گیرد.
تبادار با تصریح اینکه هرچه در بیان و معنای معارف قرآن بگوییم مادام که آن را تبدیل به عمل و رفتار نکرده باشیم علم بی عمل و مایه ملالت است، ابراز امیدواری کرد که فعالان قرآنی، پژوهشگران و اندیشمندان قرآنی که در قرآن غور کرده و می‌کنند، عاملان واقعی قرآن باشند و نشردهندگان این علم همراه با عمل.

captcha