لزوم آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان در خانه و مدرسه
کد خبر: 3683195
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶
جمیاری تاکیدکرد:

لزوم آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان در خانه و مدرسه

گروه فرهنگی: امام جمعه نورآباد بر لزوم آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان تاکید کرد و گفت: باید خانه و مدرسه مهارت‌های زندگی را به دانش‌آموزان آموزش دهند .

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر جمیاری، امام جمعه نورآباد چهارشنبه، 27 دی در مراسم گرامیداشت هفته شوراهای آموزش‌وپرورش که در سالن همایش‌های پردیس فرهنگیان علامه طباطبایی خرم‌آباد برگزار شد، با تقدیر از دغدغه آموزش و پرورش در خصوص استفاده از تمام ظرفیت‌ها در دستگاه تعلیم و تربیت، گفت: کار تربیتی نیازمند تمرین و ممارست جدی است و باید برای تربیت وقت گذاشت و برنامه‌ریزی کرد.
وی افزود: کار آموزش کاری تخصصی است و باید از تمام ظرفیت‌ها در تحقق اهداف ترتبیتی استفاده کرد، لذا چنان‌چه مسائل سیاسی به شوراهای آموزش ‌و پرورش ورود کند، شورا را با چالش و بحران مواجه می‌کند.
امام جمعه نورآباد اضافه کرد: شوراهای آموزش ‌و پرورش نیازمند مدیریتی قوی است تا ضمن نظم‌بخشیدن به جلسات، مصوبات را با جدیت پیگیری کند.
جمیاری با بیان این‌که از نیرو و فکر اولیای نخبه در شوراها باید استفاده شود، افزود: در بخش مشارکت‌ها تنها به مدرسه و معلم اکتفا نشود و از ظرفیت اولیای نخبه نیز نهایت استفاده شود.
امام جمعه شهرستان نورآباد بر لزوم آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان تاکید کرد و گفت: باید خانه و مدرسه مهارت‌های زندگی را به دانش‌آموزان آموزش دهند .
فاطمه مهاجرانی، سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان نیز در این مراسم با بیان این‌که آموزش عامل تغییر انسان‌ها است، افزود: مسیر اسلام با آموزش شروع شده و تاکید فراوانی نیز بر این امر صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری به‌معنای واقعی یکی‌از سیاست‌گذاران خوش‌فکر در عرصه آموزش ‌و پرورش کشور است و ایشان در این حوزه همواره نظرات بسیار روشنی را ارائه می‌دهند.
سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان توسعه هر جامعه‌ای را مرهون فکر و کار جمعی دانست و افزود: علت این‌که ریاست شوراهای آموزش ‌و پرورش در استان‌ها به استاندار محول شده، به‌دلیل قدرت اجرایی بالای آنان است چراکه نمی‌توان بار سنگین آموزش ‌و پرورش را تنها بر عهده آموزش ‌و پرورش نهاد.
مهاجرانی تصریح کرد: موضوعات بسیار مختلفی ازجمله املاک، دارایی‌ها، معوقات و مباحث سنگین اجتماعی در حوزه آموزش‌وپرورش وجود دارد که شوراهای آموزش و پرورش می‌توانند در پیگیری و حل موانع پیش‌رو چاره‌اندیشی کنند.
سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان تاکید کرد: در اغتشاشات اخیر شاهد بودیم که اگر جامعه خوب تربیت نشود، چگونه یک اتفاق کوچک می‌تواند مشکلات و چالش‌های جدی را ایجاد کند و پای دشمنان را به مسائل داخلی کشور باز کند .
وی با بیان این‌که فضای پیچیده امروز نیازمند رفتارهای هوشمندانه است، اظهارکرد: از آنجا که استفاده از شوراها و افزایش بحث مشارکت از ابزارها و پیامدهای توسعه بوده، لذا این موضوع بسیار جدی و حیاتی به نظر می‌رسد.
سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان افزود: برخی حوزه‌ها همانند دفاع، بهداشت و آموزش ذی‌نفعان عمومی دارند و طبیعتاً در این موضوعات همگان باید مشارکت کنند.
مهاجرانی با تاکید بر این‌که رفع مشکلات و آسیب‌های اجتماعی عزم ملی و همت جدی همه مسئولان است، اظهارکرد: در چشم‌انداز سند تحول، انسانی با ساحت‌های شش‌گانه معرفی شده و این حاکی از نقش مختلف سایر حوزه‌ها و نه تنها آموزش‌وپرورش در تربیت انسان دارد.
سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان مهمترین زیرساخت را زیرساخت انسانی عنوان و اظهارکرد: اگر انسان‌ها خود را مقید به اجرای قانون ندانند، نمی‌توانیم شاهد جامعه‌ای قانونمند و نظامند باشیم . مهاجرانی اضافه کرد: به همین ‌منظور فراهم‌ کردن زیرساخت‌های انسانی یک اصل مهم و حیاتی است.
وی در ادامه سخنان خود گفت: ارزش‌ها، میخ‌های وجودی انسان‌ها هستند که آن‌ها را بر ماندن بر روی اصول محکم کرده و اجازه راه افتادن در مسیر منفعت را نمی‌دهند و وجود مفاسد و اختلاس‌های اقتصادی امروز به جهت لغزان شدن محورهای ارزشی بوده و البته این روان‌شدن اتفاق بدی است.
مهاجرانی مشارکت در مدارس را تنها مشارکت مادی ندانست و عنوان کرد: پول یکی از ابزارهای مشارکت است، مشارکت ابزارهای دیگر همچون فکر، ایده، حمایت، قانون‌سازی و نهادسازی دارد.
سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان، گفت: یکی‌از گره‌های اساسی امروز کشور اشتغال است و از آنجایی‌که مدارس غیرانتفاعی تا حدودی می‌توانند در راستای ایجاد اشتغال کمک کنند لذا از مدیران ارشد لرستان درخواست می‌شود که نسبت به راه‌اندازی این‌گونه مدارس در استان اقدام نمایند.
وی بیکاری را عامل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و افزود: حساس‌کردن همگی افراد نسبت به موضوعات اجتماعی موضوعی جدی است که تنها از عهده آموزش‌وپرورش برنیامده و نیازمند مشارکت تمامی آحاد جامعه است.
مهاجرانی با ابراز این‌که امروز بسیاری از مصادیق ارزشی کم‌رنگ شده، اظهارکرد: قسمتی از این موضوع به‌دلیل تفاوت نسلی است و قسمت دیگر موضوع، نگران‌ کننده است.
سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان افزود: موضوعات اجتماعی چند عاملی است و باید به آن همه جانبه نگریست و از این‌رو مشارکتی جامع را می‌طلبد.
شوراهای آموزش‌وپرورش؛ یکی‌از جلوه‌های ویژه مشارکت همگانی در تعلیم و تربیت
حبیب‌الله خجسته‌پور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان نیز در این همایش، گفت: آموزش ‌و پرورش از نیازهای اصلی و وجوه اساسی در زندگی بشر است و باید متناسب با تغییراتی که در جوامع از نظر شکلی و ماهوی رخ می دهد، حرکت کند.
وی افزود: در طول سالیان متمادی اشکال و کارکردهای متفاوتی از آموزش‌وپرورش را شاهد بوده‌ایم.
خجسته‌پور ادامه داد: انفجار اطلاعات و رشد تکنولوژی دو ویژگی قرن 21 است، به همین منظور آموزش ‌و پرورش می‌بایست متناسب با این دو ویژگی به ارائه خدمات به دانش‌آموزان و فراگیران بپردازد.
معاون سیاسی ـ امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان چهار اصل را مبنای حرکت آموزش ‌و پرورش بیان کرد و گفت: یادگیری برای دانستن، یادگیری برای انجام‌دادن، یادگیری برای زیستن و یادگیری برای زیستن با هم چهار اصل مهم و زیربنایی در آموزش ‌و پرورش است.
خجسته‌پور ادامه داد: با وجود این‌که در زمان تقسیم‌بندی امکانات و توزیع اعتبارات منابع زیادی برای آموزش ‌و پرورش در نظر گرفته می‌شود اما به‌دلیل کثرت فعالیت‌ها و نیروی انسانی این نهاد، این منابع پاسخ‌گوی نیازهای آموزش و پرورش برای نیل به اهداف نیست.
وی مشارکت همگانی را موجب ارتقای کیفیت آموزش ‌و پرورش دانست و افزود: شوراهای آموزش ‌و پرورش یکی‌از جلوه‌های ویژه مشارکت همگانی در تعلیم و تربیت است و این مشارکت در جهت بهره‌گیری از همه امکانات و منابع مالی و انسانی در راستای ارتقا اهداف صورت می‌گیرد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان بر لزوم پرهیز از دخالت نابجای برخی از افراد و گروه‌ها در مسائل تخصصی آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: مشارکت مرزی است بین همکاری و دخالت و مشارکت بناست تا در تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و اجرا آموزش‌وپرورش را یاری دهد و این فراتر از همکاری و پائین‌تر از دخالت است.
وی در خاتمه بر پویایی و نشاط آموزش و پرورش تاکید کرد و ادامه داد: آموزش و پرورش لرستان در حوزه شوراهای آموزش و پرورش فعالیت مطلوبی دارد و باید همه دستگاه‌ها کمک کنند تا در رشد و بالندگی فرزندان این مرز و بوم گام‌های مؤثری برداشته شود.

captcha