132 بقعه متبرکه در زنجان وجود دارد
کد خبر: 3683198
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹
قاسملو:

132 بقعه متبرکه در زنجان وجود دارد

گروه اجتماعی: معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: در استان زنجان 132 امامزاده و بقاع متبرکه وجود دارد.

داوود قاسملو، معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، اظهار کرد: در استان زنجان 132 امامزاده و بقاع متبرکه وجود دارد که بسیاری از این اماکن مقدسه علی‌رغم نیاز به نگهداری و هزینه‌های جاری، فاقد درآمد هستند.
 
قاسملو با اشاره به اینکه هزینه‌هایی که برای نگهداری از بقاع متبرکه صورت می‌گیرد از محل نذورات مردمی و موقوفات مرتبط با این مساله و در راستای اجرای نیات واقفین است، تصریح کرد: نگهداری از اماکن مقدسه به تنهایی از عهده اداره اوقاف و امور خیریه برنمی‌آید و ضروری است دولت نگاه ویژه‌ای در این زمینه به‌ویژه حمایت مالی داشته باشد.
 
معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر 47 طرح جامع برای امامزادگان استان آماده شده، تاکید کرد: 3 هزار متر مربع بازسازی و نگهداری رقبه، عرصه و عیان به مبلغ ۱۴۰میلیون تومان، تجهیز و افزایش سرویس‌های بهداشتی به مبلغ ۵۸ میلیون تومان همچنین 400 میلیون تومان هزینه تکمیل واحدهای نیمه‌تمام شده است.
 
قاسملو تصریح کرد: از مخارج امامزادگان 40 درصد برای عمران و آبادانی بقعه، 30 درصد برای امور جاری و هزینه‌های مصرفی بقعه، 20 درصد مسائل فرهنگی و مذهبی و 10 درصد به حق‌ تصدی اختصاص دارد.
 
معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع بانک اطلاعات و مدیریت عملکرد موقوفات و بقاع متبرکه گفت: این اقدام به منظور شفاف‌سازی درآمدها و گردآوری آمار براساس بند ب ماده 177 قانون برنامه پنجم توسعه کشور با بیش از 40 عنوان سرفصل اطلاعاتی، راه‌اندازی شده و بر این اساس حتی یک ریال از درآمد اماکن متبرکه را جای دیگر نمی‌توان هزینه کرد.
captcha