علامه کاشف الغطاء دارای جامعیت علمی و فکری بود
کد خبر: 3683200
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

علامه کاشف الغطاء دارای جامعیت علمی و فکری بود

گروه حوزه‌های علمیه: حجت‌الاسلام لکزایی با اشاره به جامعیت کاشف الغطاء گفت: این جامعیت در مقام علم و عمل وجود دارد و مسئله ای نبوده که مسئله جهان اسلام باشد و ایشان وارد آن نشده و بحث نکرده باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امروز 28 دی ماه در همایش بررسی اندیشه‌های کلامی علامه کاشف الغطاء با اشاره به جامعیت فکری و شخصیتی ایشان گفت: وی فلسطین را در راس مسایل جهان اسلامی می‌دانسته است و هر اثری که نوشته ناظر به رفع مشکلی از مشکلات جهان اسلام است.

وی با بیان اینکه فصاحت و بلاغت و جامعیتی که در کلام و آثار ایشان است کم نظیر بوده است، افزود: ما اگر بخشی از اسلام را معرفی و از بخش‌های دیگر غفلت کنیم در واقع مانند این است که اسلام را معرفی نکرده‌ایم زیرا معرفی اسلام در گرو معرفی فقه و اعتقادات و اخلاقیات و کل منظومه اسلامی است.

لکزایی تصریح کرد: این جامعیت در مقام علم و عمل وجود دارد و مسئله ای نبوده که مسئله جهان اسلام باشد و ایشان وارد آن نشده باشد و بحث نکرده باشد حتی در جزئیات نیز ورود می‌کرده است و حتی وقتی می‌شنود که فردی قرار است در مورد شیعه کتابی بنویسد توصیه‌هایی به او دارد.

وی افزود: این دغدغه و رصد کردن مسایل از ایشان متفکر راهبردی و عالم جامع و مصلح اجتماعی و یک پیشگام وحدت و همگرایی در جهان اسلام ساخته است.

وی تاکید کرد: در زمینه علم کلام برخی وی را احیاگر علم کلام سنتی در دوره جدید و پیشگام علم کلام جدید دانسته‌اند زیرا پنجه در عقاید کلامی وهابیت و بهائیت و کمونیست ها و ... انداخته و با جدال پرداخته است.

وی همچنین با اشاره به تدوین موسوعه ایشان از تدوین موسوعه شیخ بهایی نیز برای سال های آینده خبر داد.

captcha