تلاش علمی و معنوی کاشف الغطاء الگو برای حوزه امروز است
کد خبر: 3683215
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹
آیت‌الله استادی:

تلاش علمی و معنوی کاشف الغطاء الگو برای حوزه امروز است

گروه حوزه‌های علمیه: دبیر شورای عالی حوزه علمیه با اشاره به خط و مشی علمی و اخلاقی بزرگانی مانند مرحوم کاشف الغطاء گفت: تلاش علمی و معنوی کاشف الغطاء الگو برای حوزه امروز است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله رضا استادی  امروز 28 دی ماه در همایش بررسی اندیشه‌های کلامی علامه کاشف الغطاء در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه علمای گذشته نیازهای جامعه خود را بررسی و برای رفع نیازها به چاپ اثر می‌پرداختند گفت: شیخ صدوق کتاب کمال‌الدین را برای رفع شبهات نوشته است در حالی که آثار فراوانی داشته است، همچنین شیخ طوسی آثاری نوشته است تا به حقانیت مکتب تشیع بپردازد و علامه حلی نیز آثار متعددی داشته که چاپ شده است.

وی افزود: در میان متاخرین نیز انصافا برخی از علما با دیگران تفاوت زیادی دارند اگر چه همه خدمت کرده‌اند؛ مثلا مرحوم بلاغی، رساله در فقه و حاشیه مکاسب دارد ولی انگیزه‌های والاتری داشته و کارهایی انجام داده که مورد نیاز زمان خود بوده است، یا مرحوم شهرستانی، صاحب اعیان شیعه و ... به روز بودند و توفیق داشته و آثارشان هم خوب و مکرر چاپ شده و اثر هم گذاشته است.

استادی با اشاره به چگونگی ورود این افراد به این وادی‌های بزرگ و طی مقدماتی برای دست یافتن به چنین آثاری تصریح کرد: اینکه فردی از خانواده بزرگی هست و شرایط خوب فکری داشته است در موفقیت فرد، موثر است ولی تلاش انسان بیش از این مسایل مهم است؛ برخی از همین بزرگان،10 سال در اصول فقه شرکت کرده‌اند؛ مرحوم کاشف الغطاء، سه دوره فقه و اصول را در محضر آخوند خوانده است و ملا شده بود و یقینا بدون تحمل این زحمات نمی‌توانست به چنین درجه والایی دست یابد.

استادی اظهار کرد: طلاب و فضلا باید واقعا به دنبال باسواد شدن باشند؛ برخی افراد با چند سال درس خواندن سراغ تدریس می‌روند و تحصیل را کنار می‌گذارند؛ در حالی که ما باید از بزرگان ملا شدن و تلاش و تحصیل همراه با تدریس را یاد بگیریم؛ از آنان معنویت و اخلاق را فرا بگیریم؛ علامه کاشف الغطاء یک ریال درآمد مالی از نوشتن اثر نداشته است و باید این خط و مشی را از ایشان فرا بگیریم.

این استاد برجسته حوزه علمیه بیان کرد: امام خمینی در 27 سالگی کتاب عرفانی نوشته است و وقتی در پیری ایشان می‌خواهند آن را چاپ کنند اعتراضی نمی‌کند؛ زیرا از دوره جوانی به دنبال درست نوشتن و دقیق نوشتن بوده‌اند.

وی افزود: کار بزرگ کاشف الغطاء، معرفی شیعه بود تا دنیا بداند شیعه چه سخنی دارد؛ زیرا برخی حرف ها هست که خود شیعه نیز قبول ندارد و به نام شیعه مطرح می‌شود.

استاد برجسته حوزه علمیه بیان کرد: کم‌لطفی‌هایی نیز در حق ایشان با وجود این درجه علمی و فقهی شده است و این طور نبوده که همیشه تعریف و تمجید در کار باشد؛ و در این شرایط سخت که گرفتار حکومت و مردم هم بوده است ولی در اخلاص و معنویات کم نگذاشته است و مکتب اهل بیت نیز در آثار ایشان موج می زند و این رفتار نشان دهنده مراتب والای فکری و اخلاقی او است.

وی اظهار کرد: در دوره‌ای برخی از وی خواسته‌ بودند که ایراد به برخی عزاداری‌ها بگیرند ولی ایشان با وجود اینکه ایراد داشته و موافق برخی رفتارها در عزاداری امام حسین(ع) نبوده است ولی به خاطر اینکه اصل قضیه مورد خدشه واقع نشود ایراد را مطرح نمی‌کند.

وی در توصیه به دست‌اندرکاران این همایش و مسئولان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: چاپ کتاب بزرگان یک مرحله کار است ولی مرحله بعد استفاده خوب از این آثار است؛ وقتی این آثار به مرکز و فردی اهدا می شود باید مراجعه کنیم تا ببینیم آیا مرکز دریافت‌کننده، کتاب را مطالعه کرده است یا نه و این موضوع باید رصد شود.

استادی تاکید کرد: باید کتاب‌های خوانده شود و مورد استفاده قرار بگیرد و صرفا چاپ مطرح نباشد؛ در مورد کاشف الغطاء نیز که اندیشه کلامی او در این همایش مورد بررسی است باید این اندیشه‌ها استخراج  و ارائه می‌شد.

وی تصریح کرد: اگر فردی کتابی را نوشته و با همه علاقه‌ای که به اثر خود دارد اگر بر خلاف مصلحت باشد باید قید چاپ آن را بزند؛ این خصوصیات در بزرگان ما وجود داشته است؛ مرحوم کاشف الغطاء مرجع تقلید بزرگی بوده است ولی دنبال این بوده که سؤالات مطرح در زمان خود را جواب بدهد و حوزه ما باید از این افراد درس بگیرند و در حد خود اثرگذار باشند.

استادی با اشارfه به روایت پیامبر در مورد علم که علم، سه بخش؛ یعنی سنت قائمه، آیه محکمه و فریضه عادله است بیان کرد: منبری‌ها منبر خود را در سه بخش ذکرشده تقسیم کنند تا اگر کسی اواسط منبر از مجلس بیرون برود بتواند از بخشی از آن را استفاده کند؛ اما متاسفانه منبرهای فعلی عمدتا طوری تنظیم می‌شود که اگر فردی دقایقی از آن را نباشد نخواهد توانست مطلبی را به دقت فرابگیرد.

captcha