افزایش نگرانی‌ها از بازگشت مسلمانان روهینگیایی به میانمار
کد خبر: 3683253
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴

افزایش نگرانی‌ها از بازگشت مسلمانان روهینگیایی به میانمار

گروه بین‌الملل: تعدادی از نهاد‌ها و انجمن‌های حامی مسلمانان میانمار در کشورهای مختلف جهان با انتشار بیانیه‌‌ای نسبت به طرح بازگشت آوارگان روهینگیایی به محل زندگیشان ابراز نگرانی کردند.

افزایش نگرانی‌ها از بازگشت مسلمانان روهینگیایی به میانمار / در حال تکمیلبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اینترنتی TimeTurk؛ 21 نهاد و انجمن که به نمایندگی از مسلمانان میانمار در جهان فعالیت می‌کنند، بررسی بیشتر طرح بازگشت آوارگان روهینگیایی به میانمار را خواستار  شدند.

این نهاد‌ها با انتشار بیانیه‌ای مشترک ضمن ابراز نگرانی از مشکلات احتمالی این طرح تأکید کردند: هنوز موضع دولت میانمار نسبت به مسلمانان روهینگیایی تغییر نیافته و کماکان آنان را اقلیت مهاجر بنگالی تلقی می‌کند. نمی‌توان به آوارگان روهینگیایی اطمینان داد که دیگر حوادث تلخی را تجربه نخواهند کرد؛ زیرا آنان شاهد قتل عام و نسل کشی توسط نیروهای افراطی ارتش میانمار بوده‌اند.

در این بیانیه با اشاره به ضرورت تضمین امنیت لازم برای حفاظت از جان و مال مسلمانان میانمار آمده است: مسئله بازگشت آوارگان روهینگیایی باید زیر نظر کمیساری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان انجام شود و هیچ اقدامی از دید مجامع بین‌المللی پنهان نماند. همچنین رضایت آوارگان باید در اولویت قرار گیرد و این طرح بنابر تمایل آنان اجرایی شود. شناختن شدن مسلمانان روهینگایی به عنوان شهروندان میانمار ضرورت دارد و این را باید حق طبیعی آنان دانست.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در روزهای اخیر توافق‌هایی میان مقامات میانمار و بنگلادش در خصوص بازگشت مسلمان روهینگیایی به محل زندگیشان صورت گرفته است/.
captcha