اسلام ضامن استقلال زنان است
کد خبر: 3683263
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹
یک استاد حوزه علمیه اهل سنت:

اسلام ضامن استقلال زنان است

گروه اجتماعی: استاد حوزه علمیه اهل سنت تربت‌جام با بیان اینکه اسلام ضامن استقلال زن است، عنوان کرد: قرآن کریم حقوق مختلفی را برای زنان بیان می‌کند که از آن جمله می‌توان به حق زندگی، آموزش،‌ آبرو، آزادی و ... اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مولوی احمد صارمی، استاد حوزه علمیه اهل سنت تربت‌جام، صبح امروز، 28 دی‌ماه در پیش‌نشست همایش «نقش زن و خانواده در فقه اجتماعی مذاهب اسلامی» با تأکید بر اینکه اسلام بهترین آیین زندگی و تنظیم کننده سعادت دنیا و آخرت است، اظهار کرد: تعالیم اسلام تنها به مراسم عبادی خلاصه نمی‌شود بلکه تمام شئون اجتماعی و فردی انسان را در بر می‌گیرد، لذا تمام حقوق و وظایف هر فرد در آیین اسلام به تفصیل بیان شده است.
وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ جوامع بشری نسبت به زن دیدگاه‌های متفاوتی داشته‌اند، ادامه داد: قبل از اسلام در جوامع شرقی زنان را لکه ننگی می‌دانستند، در تمدن رومی زنان ارزش بالاتری از کالای خانگی نداشته‌اند، یونیانان زنان را حزب شیطان می‌دانستند و در تورات تحریف‌شده، زن موجودی مقرون به لعنت(محکومیت به بدبختی و سیه روزی از سوی خدا) بوده، همچنین در تعالیم کلیسا زنان مثل علف‌های هرزه‌ای در باغ بشریت محسوب می‌شدند.
مولوی صارمی با بیان اینکه در جامعه عرب قبل از اسلام، دختران از بدو تولد محکوم به قتل بودند، ابراز کرد: در این جوامع دختران از حق زندگی محروم بوده و اگر دختری زنده می‌ماند از میراث پدر و حتی شوهر خود حقی نداشته و او به مانند بقیه اموال بعد از فوت شوهر به عنوان ارث به دیگران می‌رسید.
استاد حوزه علمیه تربت جام بیان کرد: در برخی جوامع هندی هنوز هم از دخترکشی به عنوان افتخاری بزرگ یاد می‌شود ولی جهان‌بینی اسلامی هیچ کدام از این دیدگاه‌ها را قبول ندارد.
وی با تأکید بر اینکه تمام تعالیم اسلام بر عدل و اعتدال استوار است، افزود: اروپائیان با سه دیدگاه جهان را به منجلاب فساد تبدیل کرده‌اند اما تعالیم اسلام که زاده تفکر بشری نیست و از منابع وحی الهی سرچشمه می‌گیرد، در تمام ابعاد، عدل و اعتدال را در نظر گرفته است و برای هر مرد و زن ضمن مساوات، حقوق و وظایف خاص در نظر گرفته است.
مولوی‌صارمی با بیان اینکه یکی از وظایف زنان حفظ حجاب است، تصریح کرد: حجاب اسارت نیست، بلکه شرافتی به تمام معناست؛ خداوند با بعثت پیامبر اکرم(ص) نعمت‌های بی شماری را به زنان ارزانی کرد.
استاد حوزه علمیه اهل سنت تربت‌جام ادامه داد: با بعثت پیامبر(ص) زنان از ظلم و ستم جاهلیت نجات یافتند وحقوق آنان مشخص شد. حتی مهم‌ترین توصیه پیامبر(ص) در حجةالوداع نسبت به زنان بود.
وی با تأکید بر حدیثی از پیامبر اکرم(ص)، اظهار کرد: پیامبر(ص) می فرمایند: از میان نعمت‌های الهی سه نعمت را بیشتر دوست دارم، نماز اول وقت، عطر و محبت به زنان. سعادت زنان و مردان در اطاعت از دستورات الهی است.
مولوی صارمی با اشاره به اینکه خداوند در رابطه با فلسفه خلقت زن دو نکته را بیان می‌کند، گفت: یکی از فلسفه‌های خلقت زن، سکون و‌آرامش برای مرد است. مرد برای زن و زن برای مرد منشأ آرامش است زیرا آرامش زن به وسیله همسری است که به فضایل اخلاقی آراسته باشد و آرامش مرد به وسیله همسری است که عفیف و پاکدامن باشد.
وی یکی دیگر از فلسفه‌های خلقت زن را ابقای نسل دانست و عنوان کرد: اسلام ارزش‌ و اعتبار زن را به او برگرداند و او را مبدأ انسانیت و شریک مرد قرار داد.
مولوی صارمی با بیان اینکه زن و مرد در پاداش و عذاب الهی مساوی هستند، ادامه داد: در قرآن کریم می‌بینیم که زن و مرد در پاداش و عذاب با هم برابر هستند، در هر جای قرآن کریم که می‌فرماید المشرکین در کنار آن از المشرکات نیز یاد می‌کند.
استاد حوزه علمیه اهل سنت تربت جام اظهار کرد: اسلام ضامن استقلال زن است و او را به عنوان وارث اصلی مرد قرار داده است.
وی با تأکید بر اینکه در قرآن کریم نیز آیاتی در مورد جایگاه زن بیان شده است، ادامه داد: قرآن کریم حقوق مختلفی را برای زنان بیان می‌کند که از آن جمله می‌توان به حق زندگی، آموزش،‌ آبرو، آزادی و ... اشاره کرد.
مولوی صارمی با بیان اینکه در تأسیس حکومت اسلامی زنان نیز نقش آفرین بوده‌اند، ابراز کرد: در عصر رسالت پیامبر(ص) نیز زنان بسیاری الگو بوده‌اند، حضرت خدیجه(س) نخستین زن مسلمان و همسر پیامبر(ص) بهترین الگو برای بشریت است.

captcha