موقوفات در حوزه علوم دینی یک جریان پاک اقتصادی را ایجاد کرده است
کد خبر: 3683270
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸

موقوفات در حوزه علوم دینی یک جریان پاک اقتصادی را ایجاد کرده است

گروه اجتماعی: امام جمعه مشهد با بیان اینکه گستردگی مبانی شیعه در حقیقت مولود حوزه علمیه است، اظهار کرد: موقوفات در حوزه علوم دینی یک جریان پاک اقتصادی را برای طلاب ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد در همایش استانی بزرگداشت عالم واقف میرزا ابو صالح که 28 دی ماه در محل مدرسه علمیه نواب مشهد برگزار شد، بیان کرد: بر اساس کلام الهی، معیار تعالی انسان در مراتب اخروی و مراحل معنوی، ایمان و علم است.
وی افزود: آمیختگی علم و ایمان با یکدیگر باعث پیشرفت و تکامل بشر در خط عبودیت و بندگی ذات مقدس پروردگار می‌شود لذا با ایمان فاقد علم، گذراندن مراحل معنوی که در خط تکامل گام برمی‌دارد، امکان‌پذیر نیست.
امام جمعه مشهد اظهار کرد: با گذشت 1180 سال از ابتدای غیبت تا به امروز که دنیای اسلام دستش از دامن معصوم کوتاه شده، گستردگی معارف و علوم دینی مرهون تداوم حوزه‌های علیمه و بقای جریان اصیل، ایثارگر و مخلصانه روحانیت است.
آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه برخورداری از برکات معارف دینی به علت وجود حوزه‌های علمیه است، ادامه داد: اگر تداوم تشکیلات حوزه علمیه و این ساختار در بستر زندگی اجتماعی امت اسلام نبود، در فاصله غیبت امام معصوم معلوم نبود که آیا این معارف و علوم ارزشمند به دست ما برسد و با این گستردگی سفره فضل علوم اسلامی در اختیار ما قرار گیرد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: اگر این گستردگی سفره معارف که جهان اسلام در کنار آن زانو زده، وجود نداشت معلوم نبود امروز در حوزه بهره‌برداری و تغذیه فکری در مبانی اسلامی با چه جریانی روبرو بودیم.
وی با اشاره به اینکه تغذیه پاک در باورمندی و معنویت برای رسیدن به عبودیت موثر است، اظهار کرد: با توجه به زندگی حضرت موسی(ع) و پرورش یافتن وی در دامان آسیه، تغذیه حضرت در کودکی آنقدر مهم بوده که خداوند شرایط را برای مادر ایشان فراهم می‌کند تا پیامبرش از انسانی پاک و خداجو تغذیه کند.
امام جمعه مشهد افزود: انسانی که در خط تکامل حق است، باید دو عامل حرکت یعنی با دو بال علم و ایمان به سمت بندگی خدا پرواز کند که جریان جسمانی این انسان بایستی از مسیر تغذیه پاک و حلال شکل گیرد تا بتواند ظرف عبودیت و بندگی خدا واقع شود و مسیر تکاملش در خط عبودیت تأمین شود.
آیت‌الله علم‌الهدی ابراز کرد: تداوم روحانیت به خاطر وجود انسان‌هایی است که در یک جریان پاک و مقدس اقتصادی اقدام به ایجاد موقوفاتی با نیات مخلصانه برای رشد اسلام ناب محمدی کردند.
وی تصریح کرد: آنان که این موقوفات را ایجاد کردند تا غذای پاک و حلال برای انسان‌هایی به وجود آید که با دو بال علم و ایمان در مسیر تکامل حرکت کنند، نقش موثری در تداوم حوزه‌های علمیه داشته‌اند.
آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: گذشته از تمام ادراک‌ها و جریانات افراطی که بخواهد در این قضیه مبالغه سرایی کند، امروز آنکه دنیا را از تمام ملل، اقوام و فرهنگ‌ها تشنه اسلام می‌کند، مبانی شیعه است.
امام جمعه مشهد اظهار کرد: گستردگی مبانی شیعه که به عنوان یک اندیشه فرهنگی و جریان ساختار مغزی، نو و بکر برای دنیا در همه عرصه‌‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و ... جلوه کرده، در حقیقت مولود حوزه علمیه است، حوزه‌ای که بیش از هزار و چند سال عمر خود را ادامه داده تا به امروز رسیده است.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در خصوص عالم واقف میرزا ابوصالح گفت: وی با ایجاد مدرسه علمیه نواب و نهادینه کردن چنین جریان اقتصادی پاک و عاری از آلودگی، خدمت بزرگی به اسلام و توسعه شیعه داشته است.
وی افزود: در شرایط اقتصادی امروز، مسئله معیشت طلاب و تغذیه سربازان امام زمان(عج) از اهمیت بالایی برخورداراست اما باید طلاب این را مدنظر داشته باشند که دیگران را ملاک زندگی خود قرار ندهند و به دنبال تجملات نباشند.

captcha