خاطره تلخی که هیچگاه فراموش نشد
کد خبر: 3683276
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۸

خاطره تلخی که هیچگاه فراموش نشد

گروه سیاسی: شهر سنندج در 28 دی ماه سال 65 شاهد ریختن خون زنان، کودکان، پیرمردان و پیرزنان بی گناهی بود که در زیر بمباران جنگنده‌های رژیم بعث بدون هیچ دفاعی جان به جان آفرین تسلیم کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، آن روز همچون سایر روزهای سال مردم سنندج هریک سرگرم کار خود بودند، مادرانی که آن روز با دلهره‌ای که نمی‌دانستند علتش چیست، فرزندان خود را برای قدم گذاشتن در عرصه علم و دانش راهی مدارس کرده بودند، بازاریان و کاسبانی که مغازه‌های خود را بسته و به قصد صرف نهار و حضور در جمع گرم خانواده عازم خانه‌های خود بودند، کودکانی که در کوچه‌های شهر سنندج مشغول بازی بودند، غافل از اینکه شغال های دشمن در فکر فرصتی برای گرفتن طعمه‌های خود بودند.
آن روز در ساعت 15 و 50 دقیقه ظهر آسمان آفتابی و زیبای سنندج با هواپیماهای بمب‌افکن رژیم بعث عراق تیر و تار شد و سایه شوم این شغال‌ها بر زندگی مردم سنندج سایه افکند و صدای آژیر قرمز از هر خانه ای بلند شد، ترس و دلهره وجود تمام مردم را گرفته بود. 18 نقطه شهر سنندج مورد هجوم جنگنده‌های عراقی قرار گرفت و تمام مردم سنندج را داغدار کرد.
از داغ های که آن روز بر دل شهر سنندج و مردم سنندج هرچه بگوییم بازهم کم است و خاطرات تلخ آن روز همواره اشک را از چشمان کسانی که در آن روزها بودند، جاری می‌کند. در این راستا از شاهدان آن روز در مورد آنچه بر مردم گذشت پرسیدیم. یکی از شاهدان آن روز گفت: آن روز من پیاده در راه حرکت به سمت خانه بودم اما از صبح یک نگرانی و دلهره تمام وجودم را گرفته بود، در این هنگام صدای آژیر به صدا در آمد تمام مردم در جنب و جوش و به دنبال پناهگاهی برای ایمن شدن از بمب های که جنگنده های عراق بر سر مردم می ریختند، بودند اما من به تنها چیزی که فکر می کردم رسیدن به خانواده‌ام و خبردار شدن از احوال آن ها بودم چون دو دخترم در مدرسه بودند.
همه مردم به صورت گروهی از کوچه پس کوچه های شهر سنندج به دنبال راه فراری از جنگنده‌های عراق بودند، ما هم یک گروهی از مردان و زنان در حین فرار به محله پیرمحمد رسیدیم که ناگهان بمب‌های جنگنده های عراق برسر مردم ریخت در حین فرار به یک کوچه بن بست رسیدیم و بیشتر کسانی که با من بودند یا زخمی یا شهید شدند در این هنگام یکی از دیوارها هم برسر ما خراب شد و کسانی هم که سالم مانده بودند در این بین همه زخمی شدند، من هم پایم در زیر دیوار گیر کرد اما به هر شکلی بود خود را نجات دادم تا بتوانم به سراغ خانواده‌ام بروم مرد جوانی که درطول مسیر با من همراه بود دست من را گرفت و از من درخواست کمک کرد وقتی به طرفش برگشتم دیدم از آن مرد فقط بالا تنه‌اش مانده من هم دو سه کوچه این فرد زخمی را با خود حمل کردم وقتی به نزدیک آمبولانس‌ها رسیدیم احساس کردم دستانش شل شد و افتاد، او را زمین گذاشته و دیدم که آن فرد جان به جان آفرین تسلیم کرده است. با وجود شُکی که بین آن همه زخمی و شهید گیر کرده بودم و شُک مرگ آن مرد جوانی که صدای نفس کشیدن‌هایش در آخرین لحظات زندگیش تا به امروز هم من را آزار می‌دهد، من بازهم به دنبال خبرگیری از سلامتی خانواده‌ام راه خود را ادامه دادم. من و خانواده‌ام از آن روز جان سالم بدر بردیم اما هیچگاه نتوانستم آن حادثه و جسدهای بی‌جان هموطنانم را در کوچه‌های پیرمحمد فراموش کنم و همیشه مانند یک کابوس در شب‌ها به سراغم می‌آید.
حادثه 28 دی سال 65 ، از خانواده‌ای هفت نفره فقط یک نفر، از یک کلاس درس چند دانش‌آموز زخمی و خاک و خونین، از مادری که فرزندش را به مدرسه فرستاده بود، فقط چشم انتظاری و از پدری که برای حضور در جمع خانواده خود را آماده کرده بود فقط سرهای بی تن و بدن‌های بی سر همسر و فرزندانش را برجای گذاشت.
ابوبکر کریمی، مسئول هماهنگی امور ایثارگران استانداری کردستان با اشاره به اینکه روز 28 دی به مناسبت گرامیداشت شهدای بمباران هوایی شهر سنندج به عنوان روز ملی مقاومت مردم سنندج نامگذاری شده است، افزود: در این بمباران مردم شهیدپرور سنندج 220 شهید و 123 جانباز را تقدیم انقلاب کردند و امروز استان کردستان به وجود این شهدای گرانقدر افتخار می‌کند.
کریمی بیان کرد: شهدا بانیان عزت و اقتدار و استقلال ما هستند و در سایه آموزه‌های این شهدای گرانقدر ما امروز به سمت پیشرفت و توسعه هرچه بیشتر حرکت می‌کنیم.
محمد سلیمانی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کردستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، اظهار کرد: بعضی روزها به جهات خاصی در تاریخ باقی می‌مانند و بعضی روزها نیز حتی یوم‌الله می‌شود که روز 28 دی ماه سال 65 از روزهای خاص این مرز و بوم ماندگار شده است.
وی افزود: کردستان سرزمین مجاهدت‌های خاموش و سرزمین فداکاری‌های بزرگ است چراکه بارها مورد حملات وحشیانه دشمن قرار گرفت اما هیچگاه تسلیم نشده و مقاومت خود را ادامه داد. در طول این سال‌ها به همت بنیاد حفظ آثار و بنیاد شهید و امور ایثارگران و مشارکت سایر دستگاه‌ها یادواره 28 دی برگزار شده است.
سلیمانی با اشاره به تدوین کتابی با عنوان «دی ماه خونین» در ارتباط با بمباران 28 دی ماه شهر سنندج که به رشته تحریر در آمده است، بیان کرد: یکی از روزهای ماندگار در استان کردستان 28 دی ماه سال 65 شهر سنندج است.
عیسی رحیمی‌زاده، فرمانده سپاه سنندج امروز، 28 دی ماه در یادواره زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدای 28 دی در سالن شهدای گمنام سنندج با بیان اینکه برگزاری یادواره شهدای 28 دی ماه سنندج رسیدن به زوایای پنهان دوران دفاع مقدس است، افزود: به برکت انقلاب اسلامی و نهضت امام (ره) موج بیداری اسلامی با عظمت خاصی در سراسر جهان شکل گرفته و ملت ایران پرچمدار این بیداری اسلامی هستند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه فتنه اخیر از فتنه 88 بسیار گسترده‌تر بود و دشمنان با گستردگی بیشتری به میدان آمده بودند، افزود: فتنه اخیر با محوریت اقتصادی و صنفی شکل گرفت و دشمنان در آن به دنبال اهداف شوم خود بودند.
رحیمی‌زاده بیان کرد: امروز کشور ما در سایر حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هنوز درگیر جنگ با دشمنان بوده و در برابر هجمه‌های آنها ایستادگی می‌کند.
وی با تأکید بر بر ضروت بصیرت‌افزایی مردم در مقابله با تهدیدات دشمنان عنوان کرد: ملت ایران همواره باید با حفظ بصیرت افزایی و دشمن‌شناسی با هجمه‌های استکبار جهانی مقابله کند.
فرمانده سپاه سنندج یادآور شد: مردم ما وظیفه خود را در مقابل نظام و شهدای انقلاب به خوبی می‌شناسند و زمانی که دشمنان می‌خواهند برای این ملت تصمیم بگیرند مردم باهوشیاری کامل مانع این حرکات دشمنان می‌شود.

گزارش از ملیحه سیفی

captcha