پیوند ایمانی؛ محکم‌ترین رابطه اجتماعی
کد خبر: 3683453
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴
آیت‌الله میرعمادی مطرح کرد:

پیوند ایمانی؛ محکم‌ترین رابطه اجتماعی

گروه اجتماعی: نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که در اسلام چند نوع رابطه بین انسان‌ها وجود دارد، محکم‌ترین و مهم‌ترین رابطه و پیوند بین انسان‌ها را رابطه ایمانی دانست.

 آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، با بیان این‌که اسلام بر تحکیم پیوند اجتماعی پافشاری دارد، اظهارکرد: در اسلام چند نوع رابطه و پیوند بین انسان‌ها وجود دارد این در حالی‌است که پیوند ایمانی مهم‌ترین و محکم‌ترین پیوند اجتماعی است.
وی با بیان این‌که اولین پیوند اجتماعی بین انسان‌ها، پیوند ایمانی است بر ارتباط ایمانی مؤمنان با یکدیگر تاکید کرد و گفت: مؤمنین با هم برادرند و پیوند برادری بین آنها برقرار است این در حالی‌است که محکم‌ترین پیوند اجتماعی، پیوند ایمانی است.
آیت‌الله میرعمادی با اشاره به این‌که کسانی‌که مؤمن هستند محبت آنها به همدیگر شدید است، افزود: در حدیثی از امام جعفرصادق(ع) آمده است که مؤمنین با هم برادر هستند.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان اضافه کرد: در این رابطه در حدیثی از نبی مکرم اسلام(ص) آمده است که برای یک مؤمن نسبت به مؤمن دیگر تعداد ۳۰ حق وجود دارد این در حالی‌است که مؤمن باید عیب برادر مؤمن خود را بپوشاند، اگر به او وعده‌‌ای داده خلف وعده نکند و اگر از دنیا رفته در تشییع او شرکت کنند و در یک کلام همه مؤمنین نسبت به یکدیگر باید احساس مسئولیت داشته باشند.
امام‌ جمعه خرم‌آباد پیوند خویشاوندی را دومین رابطه و پیوند بین انسان‌ها دانست و با بیان این‌که پیوند خویشاوندی از راه سبب و نسب به دست می‌آید، عنوان کرد: خداوند متعال از طریق سبب و نسب بین انسان‌ها رابطه برقرار کرده است.
این مفسر قرآن‌کریم در تشریح و تعریف پیوند نسبی، عنوان کرد: پیوند نسلی همان پیوند خونی است و این پیوند از طریق پدر و مادر به دست می‌آید، این در حالی‌است که پیوند سببی از ازدواج به وجود می‌آید بدین معنا که وقتی دو جوان با هم ازدواج می‌کنند یک پیوند بین خانواده آن‌ها ایجاد می‌شود.
وی افزود: پیوند سببی و نسبی باعث ارث‌بری افراد می‌شود و تقسیم ارث افراد بر پایه پیوند اجتماعی سببی و نسبی است.
آیت‌الله میرعمادی اضافه کرد: چون درجات پیوند سببی و نسبی متفاوت است لذا طبقات ارث آن هم تفاوت دارد به طوری که در قرآن‌کریم آمده است که برخی خویشاوندان بر برخی دیگر در ارث بردن اولویت دارد مثلاً تا زمانی‌که فرزند باشد نوبت به ارث‌بری برادر نمی‌شود.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که از نظر عاطفی و اجتماعی هیچ‌گونه تفاوتی بین پیوند خویشاوندی وجود ندارد، اظهارکرد: پیوند خویشاوندی سبب می‌شود انسان‌ها موجب می‌شود تا انسان‌ها نسبت به همدیگر احسان و صله‌رحم پیدا کنند، کمااینکه صله‌رحم مورد تاکید قرآن و روایت است.
امام‌ جمعه خرم‌آباد افزود: انسان‌ها همواره باید از حال پدر و مادر سؤال کنند و با فرزندان، برادران و خواهران خود ارتباط داشته باشد این در حالی‌است که در هر حدیثی از امام باقر(ع) آمده است، سه گناه وجود دارد که اگر کسی در دنیا مرتکب آنها شود در این دنیا عقوبت آن را می‌بیند و مهم‌ترین آنها قطع صله‌رحم است.
این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که اگر کسی قطع صله‌رحم کند به مرگ زودهنگام دچار می‌شود، گفت: صله‌رحم مرگ را به تاخیر می‌اندازد لذا مؤمنان باید همواره با رعایت تقوا، همواره صله‌رحم را انجام دهند.

captcha