برف چهارمحال و بختیاری را روسفید کرد
کد خبر: 3683460
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸

برف چهارمحال و بختیاری را روسفید کرد

گروه اجتماعی: پس از یک دهه بی‌بارشی در چهارمحال و بختیاری در آخرین روز دی‌ماه سال 96 برف این استان را روسفید کرد تا بلندترین نقطه ایران که محل بارش برف در سال‌های پیش بود امسال بی‌نصیب نماند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، به نقل از ایرنا، اگر در دو سه دهه پیش زندگی مردم چهارمحال و بختیاری با برف و سرما عجین شده بود اما خشک‌سالی‌های یک دهه اخیر بارش برف زمستانی در بلندترین نقطه کشور را به یک رویای سفید تبدیل کرده بود.
خشکسالی در چهارمحال و بختیاری به حدی است که رودخانه های کارون و زاینده رود با کاهش سطح ورودی و دبی مواجه شده اند.
این خشکسالی ها در طول 60 سال اخیر بی سابقه بوده است و رکورد بی بارش را در این مدت شکسته است.
خشکسالی یک دهه اخیر موجب کاهش 77 درصدی بارش ها در چهارمحال و بختیاری نسبت به میزان بلند مدت شده است.
با این اوصاف بارش نخستین برف زمستانی در انتهای ترین روز دی ماه باعث شد روزنه امیدی برای مردم باز شود تا شاید بخت به سرزمین آبها بازگردد و خشکسالی از این استان عبور کند.
بارش برف در روز 30 دی ماه باعث تعطیلی مدارس کوهرنگ شد و این نخستین بار در طول چند سال اخیر است که مجدد مدارس بر اثر بارش تعطیل می شوند.
مهرداد قطره سامانی، معاون اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: سامانه بارشی تا روز یکم بهمن ماه در مناطقی از استان فعال است.
وی افزود: اگر چه بارشهای پایان دی ماه برخی از نقاط استان را سفیدپوش کرد اما نمی تواند جبران خشکسالی های اخیر را داشته باشد.
قطره اظهار کرد: میزان برف در روز شنبه در شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری به عنوان بلندترین نقطه ایران به 10 سانتیمتر رسیده است.
معاون اداره کل هواشناسی استان خاطرنشان کرد: خشکسالی در چهارمحال و بختیاری باعث تشدید بحران کم آبی در دو حوضه پایین دست اصفهان و خوزستان نیز شده است

captcha