مساجد مجهز به برنامه سالیانه می‌شوند
کد خبر: 3683480
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
حجت‌الاسلام صداقت:

مساجد مجهز به برنامه سالیانه می‌شوند

گروه جامعه: سرپرست معاونت فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: سال آینده با هدف تقویت روابط جامعه با مسجد، مساجد مجهز به برنامه سالینه می‌شوند.

مساجد موظف به ارائه برنامه‌های سالیانه شدند/ راهکاری برای ماندگاری نوجوانان در مسجد

حجت‌الاسلام مجتبی صداقت، سرپرست معاونت فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به سوالی مبنی بر تقویت فعالیت‌های فرهنگی مساجد، در زمان‌هایی غیر از نماز و راهکاریی برای باز بودن درب مساجد به روی عموم در انجام فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی اثر‌‌‌گذار، گفت: در این خصوص بعد از سخنان مقام معظم رهبری در ۳۱ مردادماه سال جاری، طرحی را با عنوان «مسجد برقرار» شروع کردیم، که این طرح در مورد باز بودن درب مساجد در اوقاتی به‌جز اذان و نماز است.

وی افزود: با توجه به این طرح مقرر شد در اوقاتی که مردم می‌خواهند به مسجد مراجعه کنند، مسجد باز باشد؛ ازهمین رو نیاز است که در این مساجد برنامه‌هایی هم وجود داشته باشد، تا ضمن باز بودن بتوانند اثرمذهبی و فرهنگی خودشان را هم داشته باشند. این برنامه امروز رقم خورده و بر همین اساس، سال ۹۷ سال برنامه‌ریزی مساجد است. بر اساس این برنامه، مقرر شد تا مساجد مجهز به برنامه ‌سالیانه شده و برنامه خود را به ما ارائه و اعلام کنند. بر این اساس باید در طول سال برنامه‌های ویژه و مناسبتی را برای مردم اجرا کنند.

الگوی برنامه‌ریزی مسجدی طراحی شد

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: فعالیت دیگری که در حوزه تقویت رابطه مسجد با جامعه انجام شد، این بود که ما الگوی برنامه‌ریزی مسجدی را طراحی کریدم. این طرح اواخر امسال به همه مساجد ابلاغ و ارسال می‌شود؛ در این الگو از چشم‌انداز، برنامه پنج ساله و برنامه یک ساله‌ای که مساجد لازم است برای خودشان داشته باشند در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، دینی و عمرانی خود مساجد پیش‌بینی شده، که نیازمند ارائه برنامه هستند.

حجت الاسلام صداقت تصریح کرد: به رابطین فرهنگی و هیئت امنای مساجد فراخوان داده‌ شده و آموزش‌های لازمی را در این رابطه برای آنها در نظر گرفته‌ایم که این اتفاق خوب در حال رقم خوردن است. به زودی هر مسجدی که در استان تهران داریم، دارای یک برنامه مشخص و مدون می‌شود. امیدواریم به زودی این اتفاق رخ دهد تا مردم با ورود به مسجد آن را دارای یک محیط مذهبی اثر گذار همراه با برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و سایر برنامه‌های اثرگذار مشاهده کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نحوه جذب و اثرگذار بودن برنامه‌های مساجد بر روی مخاطبان، گفت: این موضوع یکی از مهمترین فعالیت‌های ما در برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی با محوریت مساجد است؛ لذا یکی از آموزش‌هایی که ویژه ائمه مساجد، هیئت امنا و خدام مساجد داریم همین مسئله است.

معاون برنامه‌ریزی فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد در خصوص تقویت رابطه جوانان و کودکان با مساجد نیز گفت: برای تقویت رابطه جوانان با مساجد طرح «مسجد جوان» و برای تقویت رابطه کودکان و نوجوانان با مساجد طرح «مسجد مدرسه‌» را داریم؛ در حال حاضر بیش از ۲۵۰ مسجد استان تهران ارتباط ویژه‌ای را با مدارس اطراف خودشان برقرار کرده‌اند و بر این اساس برنامه‌‌های مختلفی را ازجمله اعتکاف دانش‌آ‌مو‌زی و حضور دانش‌آموزان این مدارس در نماز جماعت مسجد پیش‌بینی و اجرایی کرده‌ایم.

اولین جشنواره پیوند مسجد و مدرسه برگزار می‌شود

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم در هفته‌های آینده اولین جشنواره پیوند مسجد و مدرسه را برگزار کنیم و از مساجدی هم که در این طرح موفق بوده‌اند تقدیر می‌کنیم. همه این برنامه‌ها در راستای جذب جوانان و نوجوانان به مساجد است که در برنامه‌های خود گنجانده‌ایم و نزدیک به دو سال است که طرح‌هایی از این قبیل را برای نوجوانان و جوانان عملیاتی کرده‌ایم.

چگونه نوجوانان در مسجد ماندگار می‌شوند

حجت‌الاسلام صداقت با بیان اینکه هدف اصلی ما در بحث پیوند مسجد و مدرسه، جذب دانش‌آموزان است، اظهار کرد: بر این اساس تلاش کرد‌ه‌ایم، تا دانش‌آموزان را از بستر محدودی که در مدرسه مبنی بر بحث آموزش دارند، جذب و به مسجد هدایت کنیم؛ باید بدانیم که ما اگر نوجوان را به حال خود در مساجد رها کنیم و آنها فقط برای اقامه نماز به مسجد بیایند، قطعا بعد از مدتی این برنامه‌ها برای نوجوان عادی می‌شود و این مسئله باعث می‌شود نوجوان در مسجد ماندگار نشود؛ لذا دادن مسئولیت و تقویت نشاط و شادابی در برنامه‌های مساجد و همچنین جذاب‌سازی باعث می‌شود نوجوانان در مسجد ماندگار شوند.

معاون برنامه‌ریزی فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد با تأکید بر اینکه مسجد یک فضای تربیتی و اثرگذاری نابی دارد که باید تقویت شود، به ایکنا، گفت: خوشبختانه اتفاقات خوبی در این طرح‌ها رقم خورده است که به عنوان مثال می‌توانیم بگوییم امسال برای اولین بار ۹۴ اعتکاف دانش‌آموزی در استان تهران، مختص به دانش‌آموزان و با حضور چشمگیر آنها برگزار شد.

وی با بیان اینکه حضور دانش‌آموزان در مسجد می‌تواند باعث رونق گرفتن فعالیت‌های مسجد شود، افزود: یکی از اهداف ما در جذب دانش‌آموزان، کادرسازی در مسجد است؛ به این معنی که بچه‌ها را به مسجد جذب می‌کنیم و آنها را جزو کادر مسجد قرار می‌دهیم، تربیت می‌کنیم و هنگام جذب، سازماندهی خواهیم کرد. بر این اساس با بکارگیری آنها در فعالیت‌های مسجد شاهد یک سیر تقویتی در برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی و باورهای بچه‌ها خواهیم بود.

 

captcha