ظرفیت‌سازی و برنامه‌سازی؛ مأموریت وزارت علوم در جشنواره ملی قرآن
کد خبر: 3683554
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸
جعفرپور بیان کرد:

ظرفیت‌سازی و برنامه‌سازی؛ مأموریت وزارت علوم در جشنواره ملی قرآن

گروه مسابقات: مدیر اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم با اشاره به صدور حکم ریاست وزیر علوم در سی و سومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان در سال آینده، گفت: در این حکم مأموریت‌هایی که این وزارتخانه در جشنواره باید مورد توجه قرار دهد، آمده است که از جمله آنها می‌توان به ظرفیت‌سازی و برنامه‌سازی برای حضور فعال دانشجویان در جشنواره اشاره کرد.

ظرفیت‌سازی و برنامه‌سازی؛ مأموریت وزارت علوم در جشنواره ملی قرآن

رشید جعفرپور، مدیر اداره فعالیت‌‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری‌، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به صادر شدن حکم میزبانی این وزارتخانه از سی و سومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان گفت: در جلسه اخیر شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها از سوی ریاست این شورا حکم ریاست وزیر علوم در سی و سومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت نیز صادر شد.
وی افزود: در این حکم علاوه بر بحث برگزاری جشنواره، چند محور هم پیش‌بینی شده است که از جمله آنها می‌توان به تقویت ساختار فعالیت‌های قرآن و عترت در وزارت علوم، ظرفیت‌سازی و برنامه‌سازی برای حضور فعال و موثر اعضای کانون‌های قرآن و عترت در فعالیت‌های دینی و قرآنی، طراحی برنامه‌های جذاب و نوین در مراحل مختلف جشنواره جهت عمق‌بخشی به فعالیت‌ها و گسترش مخاطبان دانشگاهی و همکاری با اعضای شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها اشاره کرد.
جعفرپور با اشاره به اینکه در اختتامیه جشنواره سی و دوم موافقت ضمنی با میزبانی وزارت علوم از دوره سی و سوم اعلام شده و معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم این را اعلام کرده بود،‌ تصریح کرد: بعد از هماهنگی‌های اولیه جلسات مقدماتی با همکاران معاونت فرهنگی وزارت علوم انجام دادیم و ستادی را پیش‌بینی کردیم که در آن تقسیم وظایف صورت گیرد.
مدیر اداره فعالیت‌‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری‌ اظهار کرد: در این ستاد بحث‌های مختلفی مطرح شد و به مواردی همچون زمانبندی جشنواره، مکان برگزاری و تمهیدات لازم برای برگزاری احسن جشنواره پرداخته شد. بعد از صدور حکم نیز قائم مقام و دبیر جشنواره مشخص خواهد شد تا فعالیت‌‌ها و اقدامات مقدماتی سرو شکل بیشتر و بهتری بگیرد.
وی بیان کرد: بنا داریم جلسه‌ای را با معاون فرهنگی وزارت بهداشت که میزبان دوره سی و دوم جشنواره بوده‌اند داشته باشیم تا تجربیات این دانشگاه در دوره گذشته را دریافت و بتوانیم جشنواره‌ای فاخر را برگزار کنیم.
جعفرپور در ادامه با اشاره به مخاطبان بسیار زیاد این جشنواره و حضور بیش از 300 هزار نفر در دوره سی و دوم، گفت: شأن قرآن و نیز جایگاه وزارت علوم به عنوان میزبان این جشنواره ایجاب می‌کند تا سی و سومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان را در بالاترین سطح ممکن برگزار کنیم. همچنین سابقه طولانی این جشنواره نیز انتظارات را بالا برده و بر همین اساس باید آن را با کیفیت بالایی اجرا کرد.
مدیر اداره فعالیت‌‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری‌ با اشاره به اینکه آمادگی وزارتخانه برای برگزاری جشنواره‌ای در شأن قرآن کریم وجود دارد، افزود: این وزارتخانه نیز از تمام ظرفیت‌های خود برای برگزاری مطلوب جشنواره استفاده خواهد کرد. ما تجربه میزبانی این جشنواره در دوره بیست و ششم را داریم و از آن تجربیات نیز استفاده خواهد شد.
وی همچنین در مورد زمانبندی این جشنواره و زمان مشخص شدن آن، خاطرنشان کرد: قبل از برگزاری این جشنواره، مرحله دانشگاهی جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم را آغاز خواهیم کرد. جشنواره داخلی وزارت علوم در شهریورماه پایان خواهد یافت. جشنواره ملی نیز براساس رسمی که چند سالی می‌شود شکل گرفته در هفته قرآن و عترت در دانشگاه‌ها که در آبان‌ماه است، برگزار می‌شود.
جعفرپور در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد تغییرات سی و سومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت نیز خاطرنشان کرد: در جلسات مجمع مشورتی شورای هماهنگی، بحث‌هایی در زمینه اصلاحات رشته‌ها صورت گرفت که در نهایت مقرر شد در بخش معارفی و فناوری دو رشته «سبک زندگی اسلامی - ایرانی» و «کانال‌های قرآنی فضای مجازی» اضافه شده است. همچنین در بخش ادبی نیز مقرر شد نمایشنامه‌نویسی و فیلم‌نامه نویسی به صورت دو رشته مجزا برگزار شود.
مدیر اداره فعالیت‌‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری‌ اذعان کرد: همچنین مقرر شد تا هر کدام از دستگاه‌های دانشگاهی در صورت تمایل و به صورت آزمایشی در بخش پژوهشی رشته‌ای با عنوان «تولیدات قرآنی» و در بخش آوایی نیز «ترجمه‌خوانی قرآن» را داشته باشیم. این رشته‌ها در جشنواره ملی حضور نخواهند داشت و تنها دستگاه‌ها به صورت آزمایشی آن را برگزار می‌کنند.
وی در پایان با اشاره به اینکه منابع در اکثر بخش‌های معارفی مشخص شده است،‌ گفت: از جمله تغییراتی که در مورد موضوعات بخش‌های مختلف صورت گرفته است، امسال برای هر رشته یک موضوع خاص را تعریف کرده‌ایم، سال‌های قبل موضوعات کلی بود اما امسال بسیار جزئی شده است که این موضوع می‌تواند تولیدات قرآن مختص جشنواره ملی را افزایش دهد.
یادآور می‌شود، جشنواره ملی قرآن و عترت هر سال با حضور دانشجویان دستگاه‌های دانشگاهی همچون، وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی،‌ دانشگاه پیام نور، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود.

captcha