ارزیابی نظام عرضه و تقاضای ۲۰ رشته تحصیلی دانشگاهی
کد خبر: 3683602
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶

ارزیابی نظام عرضه و تقاضای ۲۰ رشته تحصیلی دانشگاهی

گروه دانشگاه: معاون توانمندسازی و تحقیقات اشتغال و کارآفرینی سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان (ستفا) جهاد دانشگاهی گفت: آسیب‌شناسی و شناسایی فرصت‌ها و زمینه‎های اشتغال و کارآفرینی در ۲۰ رشته تحصیلی دانشگاهی را در دستور کار داریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان، سیروس دشتی، معاون توانمندسازی و تحقیقات اشتغال و کارآفرینی سازمان گفت: آسیب شناسی و شناسایی فرصت ها و زمینه‌های اشتغال و کارآفرینی در ۲۰ رشته تحصیلی دانشگاهی را در دستور کار داریم.

دشتی افزود: کارفرمای این طرح، معاونت امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه كشور است. هدف از اجرای این طرح این است که در ابعاد کلان، بحث نظام عرضه و تقاضای این رشته ها را در کشور ارزیابی و مشخص کنیم که چه تعداد نیروی انسانی در این رشته های تحصیلی مورد نیاز است.

معاون توانمندسازی و تحقیقات اشتغال و کارآفرینی سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان اظهار کرد: پس از انجام مطالعات، مسایل و مشکلات در ابعاد کلان اقتصادی یا عوامل نهادی که در اشتغال دانش‌آموختگان این رشته ها اثرگذار هستند، آسیب شناسی می شوند؛ به عنوان مثال، وضعیت پذیرش دانشجو و شاخص های توسعه در چارچوب نظام آموزش عالی بررسی می شوند.

دشتی بیان کرد: بحث مهم و کلیدی که به دنبال آن هستیم، بررسی و ارزیابی سرفصل های درسی این ۲۰ رشته تحصیلی است؛ از اساتید، دانشجویان و کارآفرینان در این مورد نظرسنجی خواهد شد که سرفصل های درسی و آموزش‌هایی که در دانشگاه‌ها ارایه می شوند، تا چه میزان در توانمندسازی و توسعه مهارت های مورد نیاز بازار کار موثر هستند.

معاون توانمندسازی و تحقیقات اشتغال و کارآفرینی سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان با اشاره به انجام مراحل اول تا سوم این طرح افزود: در بازدید دکتر سعید نمکی معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه از مرکز مشاوره و هدایت شغلی در دانشگاه علم و فرهنگ، مراحل پیشرفت این طرح تشریح شد و طبق برنامه ریزی صورت گرفته، نتایج مطالعات اولیه بزودی در کارگروه آموزش سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه می شود.

به گفته دشتی، انجام مطالعات میدانی، فاز بعدی این طرح است که مبنایی برای ارزیابی دقیق همه رشته‌های تحصیلی دانشگاهی خواهد بود. خروجی این طرح، کمک شایانی برای سیاستگذاران آموزش عالی و حتی (سیاستگذاران) حوزه بازار کار خواهد بود.

captcha