جایزه «باربد» در انتظار بهترین‌های «موسیقی فجر»/خلأ اعطای جایزه به موسیقی موضوعی
کد خبر: 3683624
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲

جایزه «باربد» در انتظار بهترین‌های «موسیقی فجر»/خلأ اعطای جایزه به موسیقی موضوعی

گروه هنر: شامگاه امروز شنبه 30 دی با برگزاری اختتامیه سی و سومین جشنواره«موسیقی فجر» جایزه باربد به 6 گرایش اعطا می‌شود اما پرسش اینجاست که چرا موضوعی و محتوایی بودن آثار از نظر ارزشی و انقلابی معیار اعطای این جایزه قرار نمی‌گیرد؟

جایزه «باربد» در انتظار بهترین‌های موسیقی در جشنواره فجر»/خلأ اعطای باربد به موسیقی موضوعی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)اختتامیه سی و سومین جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» از ساعت 19 امروز شنبه 30دی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران و مسئولان موسیقی کشور و جمعی از پیشکسوتان و فعالان این عرصه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

علیرغم غیررقابتی بودن جشنواره اما از دو سال پیش و در جریان برگزاری دوره سی و یکم این جشنواره به ابتکار دبیرخانه جشنواره جایزه‌ای تحت عنوان«باربد» در 6 گرایش به بهترین‌های موسیقی سال تعلق گرفته و امسال سومین دوره‌ای است که برخی از آثار شاخص موسیقی و پدیدآورندگان آنها انتظار دریافت آن را می‌کشند.

اما 6 گرایشی که «باربد» در قالب 12 جایزه به بهترین‌های موسیقی در این جشنواره اعطا خواهد شد عبارتند از:

بهترین آلبوم موسیقی ایرانی سال(بهترین آلبوم‌سازی و بهترین خواننده و بهترین آهنگساز و بهترین آلبوم باکلام)

بهترین آلبوم موسیقی نواحی سال

بهترین آلبوم موسیقی کلاسیک سال(بهترین آهنگساز و بهترین آلبوم)

بهترین آلبوم موسیقی فیوژن سال

بهترین آلبوم موسیقی پاپ سال(بهترین آهنگساز و بهترین آلبوم)

بهترین آلبوم موسیقی تلفیقی سال(بهترین آهنگساز و بهترین آلبوم)

هرچند این امکان وجود دارد که در قالب موسیقی ایرانی ، نواحی و حتی پاپ شاهد آثاری باشیم که در آن قطعات دینی و انقلابی نیز نواخته و اجرا می‌شوند اما به نظر می‌رسد که بهتر آن بود که «باربد» به شکل موضوعی نیز به آثار می‌پرداخت و صرفنظر از قالبی که عرضه شده است موضوعات دینی، ارزشی و انقلابی را نیز ملاک نظر برای انتخاب و اعطای جایزه قرار می‌داد.

اهمیت این اتفاق وقتی بیشتر نمود پیدا می‌کند که جشنواره‌هایی که به موضوعات دینی، ارزشی و انقلابی اختصاص داشتند نظیر جشنواره موسیقی مقاومت، ققنوس و... از آنجا که سیاست مشخصی در ادوار گوناگون مدیریت موسیقی ارشاد وجود ندارد لذا به شکل منظم و مستمر برگزار نمی‌شوند.

captcha