حکم آیه ظهار، ابدی است
کد خبر: 3683639
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱
آیت‌الله جوادی آملی:

حکم آیه ظهار، ابدی است

گروه حوزه‌های علمیه: صاحب تفسیر تسنیم با بیان اینکه شان نزول آیه ظهار، استغاثه یک زن به درگاه الهی بود که مورد ظهار قرار گرفت گفت: حکم این آیه و کفاره آن ابدی است و صرف دوره واقع شده نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی 30 دی ماه در جلسه تفسیر در مسجد اعظم گفت: در خطبه همام که مرحوم رضی، آن را در چند صفحه به صورت مختصر ذکر کرده است صفات متقین را بیان فرمود تا جایی که مخاطب کلام امام علی(ع)، جان سپرد.

وی افزود: در این خطبه آورده است که خداوند به اندازه عقول مردان الهی با آنان حرف زده است؛ خداوند با این گروه حرف زده در حالی که پیامبر و امام هم نبودند؛ حال چرا ما خود را در معرض چنین مسئله‌ای قرار ندهیم.

این مفسر قرآن با اشاره آیه اول سوره مجادله افزود: خداوند همین طور که صدای آن زن را که از سوی شوهرش، ظهار شده بود شنید و به دنبال آن ظهار را باطل کرد ناله ما را هم می‌شنود.

آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: در نماز باران دیروز، مردم چندین استان ناله زدند و از خدا طلب باران کردند و این دعا مستجاب شد و امیدواریم این بارش، تداوم داشته باشد.

این مفسر قرآن در ادامه بحث ظهار گفت: براساس این آیه، حکم ظهار، کفاره بیان شد تا اگر فردی نسبت ظهار به همسرش بدهد باید برای نزدیک شدن به او کفاره بدهد.

وی ادامه داد: قرآن فرمود خداوند سمیع و بصیر است و هر کسی که ناله بزند خداوند می‌‌شنود و این شنیدن تنها به معنای شنیدن معلمولی نیست بلکه ترتیب اثر نیز می دهد.

این مرجع تقلید عنوان کرد: شان نزول آیه ظهار، قانون کلی است و برای همه تا قیامت جاری و ساری است.

 صاحب تفسیر تسنیم عنوان کرد: اگر خداوند سبحان برخی را از انعام بدتر دانست پیامبر و امام الهی، نیز این طور حکم می‌کنند؛ کسانی که، 30 هزار نفر را علیه امام حسین(ع) بسیج کردند تا او را به شهادت برسانند قطعا از انعام بدتر هستند واگر در روایتی به این مسئله اشاره شد جای تعجب و انکار نیست.

captcha