54 درصد بیمارستان‌های تهران در برابر زلزله نا ایمن هستند
کد خبر: 3683726
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۲
وزیر بهداشت عنوان کرد:

54 درصد بیمارستان‌های تهران در برابر زلزله نا ایمن هستند

گروه سلامت: وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت التزام به قانون برای کاهش میزان مرگ و میر ناشی از حوادث، بر توجه به باورهای اسلام برای کاهش نزاع‌های جمعی منجر به فوت تاکید کرد.

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در اجلاس سالانه جوامع ایمن که عصر امروز 30 دیماه در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان پلاسکو اظهار کرد: امیدواریم دیگر شاهد حوادث این چنینی نباشیم و این همایش نیز موجب این شود که مرگ و میر در اثر حوادث کاهش پیدا کند.

هاشمی افزود: وقوع حوادثی طی یکی دو سال اخیر مانند حادثه قطار تبریز- مشهد، حادثه پلاسکو، زلزله و حوادث این چنین که مرگ و میر زیادی را در پی داشت ناشی و نمادی از قصورهای انباشته شده طی دهه‌ها و سال‌های اخیر است. البته مرگ و میر در جوامع دیگر نیز وجود دارد، اما مهم این است که از آن جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به مرگ سالیانه 16 هزار نفر و روزانه 45 نفر در حوادث ترافیکی عنوان کرد: این رقم معادل سقوط یک هواپیما است و این اتفاقی است که روزانه تکرار می‌شود و متاسفانه ما سه هزار و پانصد نقطه حادثه خیز در کشور داریم که حدود 80 درصد این نقاط از لحاظ حادثه خیزی پرتکرار هستند.

وزیر بهداشت بیان کرد: هزینه‌های خسارت این حوادث معادل 8 درصد تولید ناخالص ملی یعنی بیش از آنچه است که ما برای سلامت هزینه می‌کنیم.

وی با اشاره به حوادث سوختگی و مرگ خاموش عنوان کرد: سالانه بالغ بر 80 هزار نفر که تعدادی از آنها نیز فوت می‌کنند در اثر گاز و مسومیت ناشی از آن در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند. همچنین فوت ناشی از حوادث کار نیز دو هزار نفر است. اگر در مورد حوادث ساختما‌ن‌ها از جمله حریق و زلزله سازنندگان نگاهی به مصوبات قانونی بیندازند این حوادث کاهش پیدا می‌کند. اما باید بگویم که مقررات ایمنی اصلا در این مورد رعایت نشده و با وجود الزامات قانونی ساخت و ساز توسط عوامل مجاز صورت نمی‌گیرد.

وزیر بهداشت بیان کرد: از هر حادثه‌ای چند سالی می‌گذرد مدتی برای آن گریه و زاری می‌کنیم و فقط بازار شایعات داغ شده تا تقصیر را به گردن کسانی که کمترین نقش را در آن حادثه دارند بیندازیم. با وجود الزامات قانونی، کارگاه‌های ساختمانی وضعیت مطلوبی ندارند. با این وضعیت آمار بالای حوادث بدیهی است که آنچه مقررات ملی بوده و قانون حکم آن را مشخص کرده از آن می‌گریزیم و در واقع مشکل اصلی قانون گریزی است.

وی با تاکید بر نقش پر رنگ مسئولین در پیشگیری از حوادث اظهار کرد: با اعمال قانون در مورد مقررات ساختمان‌ها بخش زیادی از حوادث پیشگیری شده و مرگ و میر در آنها کمتر رخ می‌دهد.

وی با اشاره حادثه پلاسکو اظهار کرد: آنچه از گزارش این حادثه در می‌یابیم این است که مسئولیت پذیری فردی که حکم جان انسان‌ها را دارد رعایت نشده و این مسئولیت پذیری در فرا فکنی مسئول حوادث گم شده است. به نظر می‌رسد بسیاری از تلاش‌ها و قوانین علیرغم تلاش‌های که برای آنها انجام شده است باز دارنده نبود و حوادث را کم نکرده است.از نظر ما هر دردی دوایی دارد راه کم کردن حوادث رعایت قانون است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه باید بتوانیم از تجربه جهانی برای کم کردن حوادث به ویژه در ساختمان‌ها و ایجاد جامعه ایمن استفاده کنیم، گفت: با تمکین به قانون و مسئولیت پذیری در حفظ جان انسان‌ها می‌توان از این تجارب استفاده کرد ضمن اینکه باید تحرک در هر سه قوه کشور را شاهد باشیم. در این رابطه نقش قوه قضائیه بسیار مهمتر از سایر قوا است، چرا که باید در هر جایی که از مسئولیت خود سرباز می‌زنند با آن برخورد کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: سال آینده شرایط برای فراهم شدن دستگاهی اجرایی برای ایمن سازی محیط فراهم شده و فرهنگ و سواد ایمنی و رعایت حقوق همدیگر بالاتر برود.

وی یاد آور شد: ما میراث دار یک تمدن بزرگ بوده و به دینی باور داریم که مظهر رحمت و بخشندگی است این بسیار بد و زشت است که اما نزاع‌های منجر به فوت و آسیب‌های اجتماعی بالا باشد.

به گزارش ایکنا وزیر بهداشت همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر ایمنی بیمارستان‌های تهران و میزان دسترسی به آنها اظهار کرد: بیمارستان‌ها ما زمانی ساخته شده‌اند که جمعیت شهر تهران یک صدم جمعیت فعلی بوده است. همچنین این بیمارستان‌ها بسیاری از آنها فرسوده بوده و اکثرا در جاهایی قرار دارند که میزان دسترسی به آنها بسیار پایین است.

وی افزود: اینکه فکری برای دسترسی به آنها بکنیم پیش از دوره ما نیز به آن فکر شده و امیدواریم بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا این میزان دسترسی بالاتر برود.

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش ایکنا عنوان کرد: در حال حاضر حداقل 54 درصد بیمارستان‌های تهران از ایمنی کافی در برابر حوادثی نظیر زلزله برخوردار نیستند.

 

captcha