یادواره شهدای پلاسکو / لزوم توجه به مشارکت مردمی و آگاهی در کاهش حوادث و بلایا
کد خبر: 3683731
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۲

یادواره شهدای پلاسکو / لزوم توجه به مشارکت مردمی و آگاهی در کاهش حوادث و بلایا

گروه سلامت: در همایش جامعه ایمن ضمن گرامیداشت یاد شهدای پلاسکو بر نقش مشارکت شهروندان در کاهش این حوادث تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، سیدمحمدهادی ایازی، معاون اجتماعی وزیر بهداشت در همایش سالیانه جوامع ایمن که عصر امروز 30 دیماه، در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، با اشاره به ورود مسئله جامعه توسط سازمان بهداشت جهانی در سال 1989 عنوان کرد: متاسفانه بخشی از مردم در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته جان خود را در اثر حوادث از دست می‌دهند، این مرگ و میر موجب شد که WHO این مسئله را به عنوان یکی از شاخصه‌های پیشگیری وارد دستور کار خود بکند.

ایازی افزود: ایران 12 سال قبل به شبکه جهانی جامعه ایمن پیوست و بر این مسئله تاکید که به ایمنی جامعه باید توجه داشته باشد.

وی افزود: 36 هزار نفر در سال در اثر حوادث مختلف جان خود را از دست داده که ما باید از آن جلوگیری کنیم. سه هزار نفر فوت ناشی از حریق داریم حدود 30 هزار نفر در اثر آن بستری شدند و حدود 150 هزار نفر در سال به دلیل سوختگی به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند اگر به طور متوسط در نظر بگیریم، اگر هر یک از این مصدومین 5 روز بستری شوند باید 5 بیمارستان هزار تختخوابی را به سوختگی حوادث اختصاص دهیم.

وی با اشاره به ماموریت‌های اورژانس در سال عنوان کرد: بالغ بر 650 هزار  نفر از مصدومین را اورژانس به بیمارستان‌ها منتقل می‌کند که این آمار نگران کننده‌ای است.

ایازی افزود: اگر بخواهیم به شبکه جهانی جوامع ایمن بپوندیم اول باید میزان آموزش را ارتقاء دهیم و سپس مشارکت بین بخشی را گسترش دهیم. بدون اینکه از تجربه جوامعه دیگر استفاده نکنیم و دست به دست هم برای این حوادث ندهیم نمی‌توانیم کاری را انجام دهیم.

ایازی تاکید کرد: مرور شواهد و حوادث برای درس گرفتن از آنها بسیار لازم است اگر این شواهد و حوادث را مرور کنیم می‌توانیم بسیاری از مشکلات را پیشگیری و برای رفع آنها تلاش کنیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به میزان آلودگی هوا و ریزگردها گفت: در سال‌های اخیر با حوادث جدیدی مواجه شدیم حوادثی مانند آلودگی هوا و گرد و غبار در حال حاضر در خوزستان 61 برابر حد مجاز بود و یک روز بارنندگی سال گذشته 17 هزار نفر را روانه بیمارستان کرد.

ایازی یاد آور شد: ما در جامعه ایمن به دنبال این هستیم که فرهنگسازی برای ایمنی جامعه کرده و بتوانیم از بسیاری از حوادث پیشگیری کنیم.

مهدی داوری رئیس سازمان آتش نشانی تهران نیز در ادامه این همایش با یاد آوری حادثه پلاسکو اظهار کرد: برخی از حوادث و مشاغل فراتر از خدمت هستند چرا که کالای با ارزش‌تر از جان وجود ندارد که این مشاغل آن را در کف دست قرار داده و به خدمت مشغول می‌شوند.

داوری افزود: آتش نشانان در محیطی پا می گذارند که سراسر خطرناک بوده و علیرغم این آگاهی وارد این خطر شده تا جان و مال مردم را نجات دهند. علی‌رغم همه این تلخی‌ها، آتش نشانان همچنان ایستاده‌اند.

داوری افزود: پیش و پس از پلاسکو تهران دچار مشکلاتی شد و این همکاران همچنان در میدان حضور داشتند.

رئیس آتش نشانی تهرانی با اشاره به همایش جامعه ایمن عنوان کرد: مهمترین حلقه مفقوده در این موضوع مشارکت شهروندی است باید عزم و اراده ملی را برای مطالبه ایمنی داشته باشیم و مشارکت را ارتقاء دهیم.

وی افرود: این مشارکت فقط به وسیله اگاهی رخ نمی‌دهد در مسئله ایمنی آگاهی و آموزش نقش مهمی ایفا می‌کند اما هیچ وقت این معنا را ندارد که ضمانتی باشد تا شهروند به محیط نا ایمن رفته و با زندگی خود خطر کند.

وی با بیان اینکه ایران کشوری زلزله خیز است گفت: ما باید یاد بگیریم که با زلزله همزیستی داشته باشیم. اما تاکنون هیچ اقدام موثری برای آن انجام نداده‌ایم.

داوری یاد آور شد: نوعی تخیل در مسئولین ما برای تجهیزات آتش نشانی وجود دارد که قابل تصور نیست امیدواریم این رویکرد تغییر پیدا کند.

رئیس آتش نشانی تهران با بیان اینکه ساختمان‌های جدید ضوابط را اجرا نمی‌کنند گفت: یکی از بزرگترین معضلات ما را ساختمان‌های شهری تشکیل می‌دهند.

وی عنوان کرد: 250 ساختمان مانند پلاسکو وجود داشتند. در پلاسکو حتی یک مورد تمهیدات ایمنی که مهمترین اصل برای طراحی ساختمان است مشاهده نشد. این ساختمان در برابر حریق ایمن نبود این در حالی است که در پیشرفته‌ترین کشورها که انواع تجهیزات را دارا هستند ضوابط ساختمان در برابر حریق به سختی رعایت می‌شوند.

وی با بیان اینکه آتش نشانی هنوز اختیارات قانونی را برای ایمن سازی ساختمان‌های فرسوده ندارد گفت: خوشبختانه توانستیم از 243 ساختمان مانند پلاسکو در تهران 5 ساختمان آن را پلمپ کرده و یک ساختمان نیز مقررات و تمهیدات را اضافه کردند.

به گزارش ایکنا در این همایش همچنین از تعدادی فعالان جامعه ایمن تقدیر شد و در کنار نمایشگاه شهدای پلاسکو در حاشیه این همایش یاد این شهدا گرامی داشته شد.

captcha