محتواهای فرهنگی باید برگرفته از جهان‎بینی توحیدی باشد/ قصه پر غصه حوزه فرهنگ
کد خبر: 3683753
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۱
حجت‌الاسلام غلامی:

محتواهای فرهنگی باید برگرفته از جهان‎بینی توحیدی باشد/ قصه پر غصه حوزه فرهنگ

گروه جامعه: حجت‌الاسلام غلامی با تاکید بر اینکه محتوای فرهنگی باید برگرفته از گفتمان جهان‌بینی توحیدی، اخلاق، بینش و فرهنگ اسلامی باشد، گفت: امروز قصه پر غصه این است که هر سال بودجه فرهنگی که زیر یک درصد است، محدودتر هم می‎شود و بسیاری از دستگاه‌ها نمی‌توانند برخی اهداف خودشان را در حوزه ارتقای محصولات فرهنگی توسعه دهند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا و رئیس شورای سیاست گذاری همایش ملی ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی در آیین پایانی چهارمین همایش و جشنواره ملی دوسالانه ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی که شامگاه امروز 30 دی در سالن همایش‌های باغ کتاب تهران برگزار شد، با اشاره به اهمیت ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی گفت: امروز کسی که در اهمیت ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی شک ندارد و همه می‌دانند در کشور این موضوع ضروری است و باید خدمات کیفی‌تری در حوزه محصولات فرهنگی به مردم ارائه شود.

وی با اشاره به تعریفی از ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی افزود: ارتقای کیفیت محصولات یعنی پاسخ به پنج عنصر محتوا، هنر، ادبیات، فناوری و فضای اجتماعی از لحاظ زمان و مکان در جهت پاسخگویی به نیاز مخاطب؛ در این توضیح به اثرگذاری اشاره می‌کنیم چرا که ثمره ارتقای کیفیت محصولات را باید به میزان اثرگذاری یک کار و محصول در جامعه بدانیم. اثرگذاری در این تعریف به منظور قابل مشاهده، محاسبه و اندازه‌گیری بودن است.

غلامی با بیان اینکه عنصر محتوا در کنار چهار عنصر هنر، ادبیات، فناوری و زمان و مکان قرار دارد، تصریح کرد: در جهت ارتقا و تقویت کیفیت محصولات فرهنگی، محتوا امر اساسی همه این عناصر است؛ لذا در زمینه محتوا، امنیت و دسترسی به لایه‌های باطنی آن ضرورت دارد.

به دلیل برخی از سهل انگاری‌ها شاهد تضعیف محتوا در فرآیند جذاب سازی هستیم
دبیر شورای سیاستگذاری چهارمین جشنواره ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی ادامه داد: امروز به دلیل برخی از سهل انگاری‌ها شاهد تضعیف محتوا در فرآیند جذاب سازی هستیم و مشاهده شده که برخی افراد حتی برای جذابیت آن محصولات خود از محتوای آن می‌زنند که این کار برآیند کار فرهنگی را به صورت جدی تحت تاثیر قرار می دهد.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت محتوا در محصولات فرهنگ اسلامی تصریح کرد: همه محتواها باید برگرفته از گفتمان انقلاب اسلامی باشند؛ گفتمان انقلاب اسلامی یعنی گفتمانی که بر جهان بینی توحیدی،اخلاق، بینش و فرهنگ اسلامی تاکید دارد و همچنین دولت اسلامی را در قبال فرهنگ و رشد متعادل فرهنگی جامعه تحت تاثیر قرار می‎دهد؛ به هیچ وجه دولت اسلامی نمی‌تواند به غیر از این حرکت توانمند باشد.

غلامی اظهار کرد: امروز قصه پر غصه این است که هر سال بودجه فرهنگی که زیر یک درصد است محدودتر می‎شود و به همین جهت بسیاری از دستگاه‌ها نمی‌توانند برخی از اهداف خودشان را در حوزه ارتقای محصولات فرهنگی متناسب با نیاز مخاطب با وضع فعلی انجام دهند.

به گزارش ایکنا، دبیر شورای سیاستگذاری چهارمین جشنواره ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی بیان کرد: امروز در جهت ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی نیازمند یک نگاه مشارکتی و متوالی به بودجه امکانات فرهنگی هستیم و تا این اتفاق رخ ندهد نمی‌توانیم در این جنگ همه جانبه که به حوزه فرهنگی وارد شده است، موفق شویم.

چهار پیشرفت‌ شاخه فرهنگی
وی با اشاره به اینکه امروز در چهار شاخه فرهنگی با توجه به تلاش‌های این جشنواره پیشرفت‌هایی داشته‌ایم، گفت: اولین آن بالا بردن حساسیت مسئولان فرهنگی نسبت به ارتقای کیفیت محصولات بود و این جشنواره باعث بالا بردن این حساسیت شده است. دومین مورد تولید ادبیات بومی در این حوزه، سومین مورد آموزش و کادرسازی در جهت مدیریت ارتقای محصولات فرهنگی و در نهایت الگوسازی یعنی معرفی کارهای مطلوب جشنواره بر اساس شاخصه‌های روشن اسلامی-ایرانی است. امیدواریم این فعالیت‌ها بتوانند در مجموعه‌های فرهنگی، دولت و مردمی اثر بگذارد و در ادامه شاهد قوت این حرکت باشیم.

تولید ادبیات نظری و تئوریک در حوزه محصولات فرهنگی

در بخش دیگر این همایش، سیدمجید کمالی، دبیر چهارمین همایش و جشنواره ملی دوسالانه ارتقای کیفیت محصولات، آثار و فعالیت‎های فرهنگی با ارائه گزارشی از مجموعه فعالیت‌های این همایش گفت: در سه دوره گذشته بر تولید ادبیات نظری و تئوریک در حوزه محصولات فرهنگی و تعیین شاخص‌های استاندارد تاکید شد تا زمینه مناسبی را برای تولید این محصولات فراهم کند.

http://iqna.ir/files/fa/news/1396/10/30/767108_670.jpg

کمالی افزود: با توجه به فراخوان چهارمین دوره همایش و جشنواره ملی دوسالانه ارتقای کیفیت محصولات، آثار و فعالیت های فرهنگی، 93 مقاله علمی به دبیرخانه این همایش ارسال شد که از این تعداد 42 مقاله از نهادهای مختلف فرهنگی بود و در نهایت 21 مقاله، برتر شناخته شده و در قالب مجموعه کتاب مقالات همایش منتشر خواهد شد.

به گزارش ایکنا، رئیس مرکز مطالعات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: چهارمین همایش و جشنواره ملی ارتقای کیفیت، فعالیت‌های خود را با نگاه کاربردی در پنج حوزه کتاب کودک، بازی‌های رایانه‌ای، سینما، معماری ایرانی اسلامی و مد و پوشش متمرکز کرد و پژوهش هایی در این حوزه ها با کمک پژوهشگران موسسات و بعضی از سازمان‌ها و نهادها انجام شد که نتایج این پژوهش‌ها در قالب کتابی منتشر و رونمایی شد.

وی، فراتحلیل همایش‌های پیشین، انجام پژوهش‌هایی با موضوع ارتقای کیفیت از منظر رهبر معظم انقلاب، نوع‌شناسی محصولات و فعالیت های فرهنگی، شاخص پژوهی اخلاق شهروندی و انتشار این پژوهش ها در قالب کتاب را از دیگر اقدامات چهارمین دوره همایش و جشنواره ملی ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی عنوان کرد.

کمالی افزود: در بخش جشنواره محصولات فرهنگی، در حوزه فعالیت‌های مردمی و فعالیت‌های دستگاهی به محصولات برتر نشان کیفیت اهدا شد، که از حدود 300 محصول ارسال شده به دبیرخانه، 30 محصول برتر شناخته شده و تندیس و نشان کیفیت را دریافت کردند.

captcha