غزالی از مؤثرترین متفکران در طول تاریخ تمدن اسلامی است
کد خبر: 3683754
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۷

غزالی از مؤثرترین متفکران در طول تاریخ تمدن اسلامی است

گروه اجتماعی: نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: غزالی از مؤثرترین متفکران اسلامی در تمام طول تاریخ تمدن اسلامی در سطح تاریخی، جغرافیای و مذهبی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، ماموستا فایق رستمی، نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری امروز، 30 دی ماه در همایش امام محمد غزالی در جاکارتا اظهار کرد: حجت الاسلام ابوحامد محمد بن محمد غزالی متکلم و متفکر بزرگ قرن پنجم قمری از ستون های استوار فرهنگ کلاسیک ایران در دوره تمدن اسلامی است.
وی با اشاره به اینکه امام غزالی از معدود متفکران عالم اسلام است که آثار و تفکرش از مرزهای جهان اسلام عبور کرده است، افزود: در دنیای غرب تعدادی از آثارش از سده های میانی و پیش از عهد جدید مورد توجه بوده است.
ماموستا رستمی بیان کرد: غزالی از مؤثرترین متفکران اسلامی در تمام طول تاریخ تمدن اسلامی در سطح تاریخی، جغرافیای و مذهبی است.
وی اعلام کرد: غزالی از تاریخ، ادبیات، اندیشه و هویت هر ایرانی است و در درون میراث برجای مانده غزالی سخنان، نظرات و ایده های مورد نیاز جامعه امروز وجود دارد.
نماینده مردم کردستان مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: امروزه به نقد، پژوهش و تأمل در دین‌داری و خداباوری غزالی و نگاه خاصی که به دین، فقه، اخلاق، تصوف، فلسفه، کلام و ... وی نیازمند هستیم.
وی با اشاره به اینکه غزالی از جهت اینکه از بزرگترین متفکران اسلام و ایران است و هم آثاری به زبان فارسی دارد، مورد توجه ایرانی هاست، افزود: درباره سیره و زندگی‌اش به زبان فارسی دو اثر مهم با عنوان «فرار از فلسفه»از مرحوم عبدالحسین زرکوب و «غزالی نامه» از مرحوم جلال الدین همایی تالیف شده است.
ماموستارستمی افزود: دوره زندگی امام محمد غزالی به سه دوره «کسب علم و تقلی»، «اجتهاد و استادی» و «دوری جستن از تعلقات دنیویو روی آوردن به تصوف» تقسیم شده است.
وی اظهار کرد: تأثیرگذاری تفکر غزالی در شکل گیری ذهن مسلمانان، اتخاذ روش های کلامی و مکاتب فقهی به ویژه در مذاهب اهل سنت به قدری فراوان است و تعیین‌کننده که برخی دوستدارانش او را مجدد اسلام در ابتدای سده ششم هجری دانسته‌اند.

captcha