اولویت مسئولان در حوزه فرهنگ دینی توجه به اقدامات بنیانی و اثرگذار باشد
کد خبر: 3684063
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳
آرین‌منش:

اولویت مسئولان در حوزه فرهنگ دینی توجه به اقدامات بنیانی و اثرگذار باشد

گروه سیاسی: عضو اسبق کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه نمی‌توان مانع ساخت آثار هنری در حوزه دینی شد، گفت: البته برنامه‌ اصلی مسئولان در حوزه فرهنگ دینی باید کارهای اساسی و اثرگذار باشد و بهتر است به جای پرداختن به ظواهر به تعمیق فرهنگ دینی و قرآنی پرداخته شود.

محمدجواد آرین‌منش، کارشناس مسائل فرهنگی و عضو اسبق کمیسیون فرهنگی مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره ساخت کشتی قرآنی مطلا و تبعات مثبت یا منفی چنین اقداماتی بر فرهنگ دینی جامعه به ویژه با وجود مشکلات معیشتی مردم گفت: من با جست‌وجو و مطالعه‌ای که در فضای رسانه‌ای داشتم متوجه شدم که اصل قضیه کمی در رسانه‌ها تحریف شده است. اصل قضیه این است که در 14 آذر سال جاری، که رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی وحدت حضور یافته بود هنرمند سازنده این کشتی از رئیس‌جمهور درخواست می‌کند که از این کشتی که آن را به عنوان نماد کشتی نجات اهل بیت(ع) تلقی کرده، بازدید کند.

وی ادامه داد: توضیحاتی هم که سازنده این اثر ارائه داده با آنچه که در فضای رسانه‌ای وجود دارد تفاوت زیادی دارد. این هنرمند گفته است که این کشتی 70 کیلون وزن دارد که 40 کیلوی آن چوب است. بدنه آن ورق برنز است و آیات قرآن با سوزن‌دوزی روی آن حکاکی شده است و تنها بخشی از این کشتی مطلا شده که تنها حدود 140 گرم طلا در آن به کار رفته است و کل هزینه‌ای هم که از بودجه شخصی صرف ساخت این اثر شده کمتر از 40 میلیون بوده است. تاکنون هم این هنرمند تعداد زیادی اثر هنری خلق کرده و آنها را هم معمولا به حرم ائمه اطهار(ع) هدیه کرده است. لذا به نظر می‌رسد که در وهله اول واقعیت ساخت این اثر با مطالبی که در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شده قدری تفاوت دارد.

آرین‌منش اظهار کرد: اما این مسئله را هم باید در نظر گرفت که در زمانی که مردم با دشواری‌های اقتصادی و معیشتی روبرو هستند همه باید در همه زمینه‌ها صرفه‌جویی کرده و در مسیر اقتصاد مقاومتی حرکت کنند. ولی این هنرمند هم براساس ذوق خود این کار را کرده است و مانند این است که بگوییم که آیا این همه طلا که در ضریح ائمه اطهار(ع) به کار رفته اسراف نیست؟

آرین‌منش در ادامه با اشاره به اینکه برنامه‌ اصلی در حوزه فرهنگ دینی باید کارهای اساسی و اثرگذار باشد، گفت: بهتر این است که به جای پرداختن به ظواهر به تعمیق فرهنگ دینی و قرآنی پرداخته شود و کارهایی صورت بگیرد که منجر به تعمیق تفکر دینی در جامعه شود.

captcha