سیاست‌های فارابی در جهت حمایت از کارهای ارزشی است
کد خبر: 3684261
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱
حبیب ایل‌بیگی:

سیاست‌های فارابی در جهت حمایت از کارهای ارزشی است

گروه هنر: قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی گفت: بنیاد سینمایی فارابی در راستای ترویج سینمای دینی و انقلاب، سیاست‌هایش را بر پایه حمایت از این دست تولیدات متمرکز کرده است.

سیاست‌های فارابی در جهت جمایت از کارهای ارزشی است

حبیب ایل‌بیگی، قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره عملکرد بنیاد سینمایی فارابی در امر تولید و پخش اظهار کرد: فارابی یک موسسه است که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کند، برای همین عملکرد آن هم در راستای سیاست‌هایی است که در وزارت ارشاد و سازمان سینمایی تبیین می‌شود. در این بنیاد سعی می‌شود که از تولیدات سینمایی در حوزه‌های مختلف حمایت شود. با این توضیح در دولت دوازدهم با تشکیل شوراهای تخصصی سعی شده که به موضوعات چون سینمای دفاع مقدس، معناگرا، اجتماعی و کودک توجه جدی و ویژه شود.

وی افزود: تصمیمات گرفته شده در این بنیاد نیز یک سویه نیست، یعنی مدیران به تنهایی تصمیم نمی‌گیرند، بلکه هیئتی کارشناسی با حضور سینماگران در جهت خواست مورد نظر برنامه‌ریزی می‌شود. این هیئت همچنین با خواندن فیلمنامه‌هایی که به بنیاد فارابی می‌رسد، ارزیابی می‌کند که چه کارهایی کیفیت لازم را داراست تا زمینه برای تولید آن آثار فراهم شود.

ایل‌بیگی در پاسخ به این سوال که چه پیش آمده که با وجود حمایت‌های فارابی از فیلم‌های ارزشی باز این دست فیلم هم به لحاظ کیفی هم در بحث اکران شرایط مشاهده را ندارند، تصریح کرد: به نکته درستی اشاره کردید. این مطلب مد نظر مدیران فارابی قرار گرفته تا در این دوره صرف موضوع فیلمنامه دلیلی برای ساخت کارهای مربوطه نباشد، بلکه بحث کیفی نیز به صورت جدی مد نظر باشد. همچنین به این مهم توجه می‌شود که کار مربوطه تا چه حد قادر است با تماشاگر ارتباط برقرار کند.

قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی ادامه داد: توجه به ظرفیت‌های آثار در برقراری ارتباط با تماشاگران کمک می‌کند، فیلم در بحث اکران نیز موفقیت لازم را داشته باشد، بنابراین فارابی با حمایت از کارهای کم تماشاگر و فیلمسازانی که تجربه نشان داده، کارهایشان مورد پسند تماشاگران نیست، معذور است.

وی با بیان این‌که اکران در سینمای ما شرایط خوبی ندارد، اظهار کرد: من معتقدم با تغییر ذائقه‌ای که پیش آمده، گرایش به سمت تولید و اکران فیلم‌های طنز بسیار زیاد شده، همین مسئله نیز به شدت روی سینمای اجتماعی و دیگر گونه‌های متفکر سینما تاثیر گذاشته است. وضعیت پیش آمده نیز متاسفانه آینده پیش رو را مثبت نکرده است، ولی ما دست از تلاش بر نخواهیم داشت و با سیاست‌های حمایتی خود تلاش می‌کنیم سینمای را به سمت اعتلا هدایت کنیم.

ایل‌بیگی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌که وی چرا با اکران فیلم‌های خارجی مخالف است؟ گفت: ابتدا باید بگویم، من هیچگاه مخالف اکران فیلم‌های خارجی نبودم، بلکه در نظراتم همیشه در ابتدا مصالح سینمای ملی را مد نظر قرار می‌دهم. این نگاه را هم پیرامون برخی فیلم‌های طنز نیز دارم. منظور اینکه وقتی با فیلم خارجی مخالفت می‌کنیم، می‌اندیشم که رویکرد در شرایط فعلی به سینمای ملی ضربه خواهد زد، همانگونه که فیلم‌هایی به اصطلاح طنز تاثیر نامطلوبی به روی سینمای ما دارد.

وی با بیان اینکه اکران بی‌محابا فیلم‌های آمریکایی باعث پایین آمدن سرمایه گذاری در سینما خواهد شد؟ تصریح کرد: وقتی امکان ورود فیلم‌های خارجی با قیمت پایین در سینما فراهم شود، طبیعی است که دیگر سرمایه گذاران داخلی علاقه‌ای برای سرمایه گذاری در سینمای ایران نخواهند داشت، چون می‌بیند باز هزینه بسیار پایین، سود بسیار بالایی کسب کنند. در چنین شرایطی چگونه توقع داریم آنها بیایند یک یا دو میلیارد برای تولید یک فیلم سرمایه‌گذاری کنند، درحالیکه قادرند با 100 میلیون فیلم خارجی روی پرده بفرستند.

ایل‌بیگی در ادامه افزود: نکته‌ای که به آن اشاره شد کاملاً درست است، زیرا رقابت را از بین می‌برد، اتفاقی که به نوعی در صنایع خودرو‌سازی ما رخ داد و ما می‌بینم که نبودن رقابت باعث شده، کیفیت رشد کند، اما وقتی من با اکران فیلم‌های خارجی مخالفت می‌کنم، منظور نمایش بی‌نظارت و همه جانبه است، والا اکران محدود و هدفمند می‌‌تواند تاثیرات بسیار خوبی در سینما کشورمان داشته باشد.

وی متذکر شد: شاید برخی‌ها بگویند در شرایطی کنونی که بسیاری از سینماها شرایط خوبی در اکران ندارند، نمایش فیلم‌های خارجی می‌تواند به آنها رونق تزریق کند. این باور شاید به صورت کوتاه مدت صحیح باشد، اما در زمانی طولانی تاثیرات آن منفی خواهد بود، چون همانگونه که گفتن سینمای ملی را به حاشیه خواهد راند هم این‌که به لحاظ فرهنگی تاثیرات نامطلوبی در جامعه خواهد داشت.

این تهیه‌کننده در پایان تصریح کرد: برای صدق گفتارم، وضعیت حاکم بر شبکه نمایش خانگی را مثال می‌زنم که فیلم‌های خارجی در آن عرضه می‌شود. در این شبکه به دلیل پایین بودن قیمت فیلم‌های خارجی، سرمایه‌گذاران تمرکز خود را به روی تولیدات خارجی متمرکز کرده‌اند؛ امری که هم به روی سینما هم شبکه نمایش خانگی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

captcha