الزامات انتقال مبانی قرآنی در فضای مجازی/ جایگاه مسئولیت اجتماعی
کد خبر: 3684513
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۵
صلاحی بیان کرد:

الزامات انتقال مبانی قرآنی در فضای مجازی/ جایگاه مسئولیت اجتماعی

گروه فناوری اطلاعات: رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه امروز فضای مجازی حقیقتی جدی، پرکار و همیشه حاضر است، که همین مسئله آن را به یکی از بهترین بسترها برای انتقال اندیشه‎های اسلامی و مبانی قرآنی تبدیل کرده است، افزود: مهم‌ترین اقدام در کم‌کردن مخاطرات فضای مجازی بالا رفتن و تحقق مسئولیت اجتماعی افراد در آن فضا است.

محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اهمیت فضای مجازی به عنوان بستری مهم و اثرگذار در انتشار پیام‎های دینی و قرآنی گفت: امروز فضای مجازی را با توجه به تاثیرات مثبت و منفی‌اش در جامعه باید به عنوان حقیقی‌ترین فضا نام ببریم. به همین جهت باید نسبت به این فضا جدی بود و آن را تنها یک فضای صرفا مجازی نگاه نگنیم.

وی با بیان اینکه فضای مجازی حقیقتی جدی، پرکار و همیشه حاضر است، افزود: با توجه به این مسئله و همیشه در دسترس بودن آن به جرات می‎توان گفت که فضای مجازی یکی از بهترین بسترها برای انتقال اندیشه‎های اسلامی و مبانی قرآنی به جوانان، نوجوانان، خانواده‌های ایرانی و به کل جهان است.

لازمه حضور موفق در فضای مجازی تسلط به فرهنگ اسلامی است
رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران تصریح کرد: برای موفقیت در هر چیزی ابتدا باید الزامات اولیه آن را فراهم کرد و لازمه حضور موفق در فضای مجازی در جهت تبلیغ و انتقال اندیشه‌، آموزش صحیح و تسلط به فرهنگ اسلامی است. همچنین در این جریان مدیریت فضای مجازی یکی از مهمترین مسائلی است که همه بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، علمی و هنری کشور باید نسبت به آن احساس مسئولیت کنند.

ضرورت حضور فعالان فرهنگی و دینی برای فعالیت اثرگذار در فضای مجازی
صلاحی با بیان اینکه وظیفه فعالان دینی و فرهنگی در فضای مجازی این است که به اندازه کافی جذابیت لازم را در عرصه کارهای فرهنگی و قرآنی در این فضای ایجاد کنند، افزود: حضور فعالان فرهنگی و دینی با برنامه‌ریزی گسترده برای استفاده فعال و اثرگذار مردم از فضای مجازی، یک ضرورت است و این حضور باید به نحوی باشد که همه دانشمندان، محققان و پژوهشگران با انتشار مطالب متنوع و جذاب در فضای مجازی مردم را ترغیب به مطالعه این مطالب کنند.

قابلیت‌های فضای مجازی در جهت انتقال پیام‎های اسلامی
وی با تاکید بر اینکه باید از قابلیت‌های فضای مجازی در جهت انتقال پیام‎های اسلامی بهره بگیریم، بیان کرد: این مسئله نیازمند مدیریت صحیح است؛ مدیریت فضای مجازی به‌معنی کنترل معایب و مزایای آن باهم است که این کار از طریق مدیریت اسوه امکان‌پذیر خواهد بود.

مدیریت اسوه در فضای مجازی
رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران گفت: مدیریت اسوه در فضای مجازی به نحوی است که باید با استفاده از محتوای اسلامی-ایرانی، کشورمان را به‌همه جهان بشناسیم که این امر تنها منوط به این است که قابلیت‌های خودمان و فضای مجازی را به درستی شناسایی و از ان استفاده کنیم.

صلاحی با بیان اینکه مسئولان نباید جوانان را در فضای مجازی به حال خود رها کنند، از اهمیت مسئولیت اجتماعی افراد در قبال این فضا و پاک‎سازی آن سخن گفت و اظهار کرد: امروز مسئولیت اجتماعی نیاز هر جامعه‌ای‌‎ است و هر فرد باید درمورد جامعه‌‎ای که در آن زندگی می‌کند احساس مسئولیت داشته و نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشد. در جامعه‌ای که مسئولیت اجتماعی وجود نداشته باشد و یا اندک باشد، آن جامعه با چالش‌های بسیاری مواجه خواهد شد.

مهم‌ترین اقدام در کم‌کردن مخاطرات هر جامعه، بالارفتن مسئولیت اجتماعی افراد است

وی ادامه به ایکنا گفت: یکی از اصل‌ترین و شاید مهم‌ترین اقدام در کم‌کردن مخاطرات هر جامعه، بالارفتن مسئولیت اجتماعی افراد است. بالا رفتن و تحقق مسئولیت اجتماعی افراد در فضای مجازی راه‌های مختلفی دارد که بطور مثال امر به معروف و نهی از منکر نقش بسیار مهمی را در انجام مسئولیت اجتماعی ما ایفا می‎کند. همچنین از دیگر موارد انجام مسئولیت اجتماعی در فضای مجازی همکاری خود افراد در پاکسازی این فضا و آموزش سواد فضای مجازی به افراد در استفاده از این فضا است.

مهم‌ترین بخش‌های‌ مسئولیت اجتماعی در فضای مجازی
رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه جامعه‌ای که سواد رسانه‌ای بالایی داشته باشد می‎تواند در برابر تهدیدات رسانه‎ای خود را واکسینه کند، افزود: به همین جهت یادگیری و انتقال سواد رسانه‌ای جز مهم‌ترین بخش‌های مسئولیت اجتماعی در فضای مجازی به شمار می‌رود. لذا ما باید همیشه به این مسئله توجه کنیم که مخاطرات جامعه حتی اگر مستقیما تهدیدی برای ما محسوب نمی‎شوند اما احتمال اینکه غیرمستقیم و حتی پس از مدتی مستقیما برای ما به تهدیدات جدی تبدیل شوند بسیار بالا است.

صلاحی تاکید کرد: باید سواد رسانه‌ای را به خصوص به نسل جوان آموزش دهیم، اما متاسفانه تا به امروز نتوانسته‎ایم به درستی این کار را انجام دهیم و در رسانه‌های ملی خود بگوییم که قابلیت‌های فضای مجازی چیست و یا شبکه‌های اجتماعی مختلف دنیا با چه هدفی تاسیس شده‎اند و یا چه‌کسانی آن‌ها را اداره می‌کند و پشت صحنه‌‌ انها چه کسانی هستند؛ از طرفی باید بدانیم که این‌ها یک امکانات است و نمی‌شود آنها رانفی کرد.

باید یک راهبرد مشخص نسبت به فضای مجازی و قابلیت‌های آن داشته باشیم
وی با بیان اینکه باید یک راهبرد مشخص نسبت به فضای مجازی و قابلیت‌های آن داشته باشیم، افزود: باید در این فضا حضور آگاهانه داشت و از آن با بینش صحیح استفاده کرد؛ به این معنی که صدا سیما، وزارت ارتباطات، شورایعالی ‌فضای مجازی و تمامی دستگاه‌های دولتی و خصوصی به این عرصه وارد شوند و خوراک و محتوای سالم و پاک را در اختیار مخاطبان قرار دهند.

captcha